Úgy kezdődött, hogy szerettem volna kérni a bíróságtól egy igazolást arról, hogy az egyesületünk közhasznú. Úgy végződött, hogy nem sikerült. Közbeszólt az Ügyfélkapu+.
Írtam egy e-mailt a bíróságnak, hogy kellene nekem egy igazolás az általam elnökölt egyesület közhasznúságáról. Erről ugyan már kaptam egy levelet a bíróság illetékes osztályának munkatársától, de a bíróság honlapján is szerettem volna megbizonyosodni a bejegyzésről, és hát nem volt bejegyzés.
Az e-mailemre még aznap érkezett válaszból kiderült, hogy a bírósággal nem kommunikálhatok elektronikusan, csak ügyfélkapun keresztül, postai levél formájában, vagy pedig felbattyogok a várba, és bedobom a kérelmemet a bíróság bejáratánál lévő faládikóba.
Mondom jó, a XXI. században élünk, akkor megpróbálom ügyfélkapun keresztül. Megkísérelek bejutni az ügyfélkapun. Nem lehet. Töltsem le az appot a telefonomra, csináljam meg az Ügyfélkapu+-t. Miközben az csak 2025. január elsejétől lesz kötelező.
Letöltöm az appot. Előbb a Google-félét. Értelmezhetetlen. Ráadásul hiába jelölöm be a magyar nyelvű változatot, a választható nyelvek között nincs magyar. Viszont az appból nem tudok kilépni, hogy eltávolíthassam a telefonomról. Úgy tudok megszabadulni tőle, hogy újraindítom a mobilom. Azután letöltöm a Microsoft-féle appot. Sikerül. Magyar nyelvű. Harminc másodpercenként küld nekem egy hat számjegyű kódot, miközben még be sem olvastam a QR-kódot. Megvan a QR-kód. Írnám be az adataimat, erre azt mondja az app, hogy ilyen nevű felhasználója már van, találjak ki egy másik nevet. Persze hogy van, hogyan ügyfélkapuztam volna eddig? Szóval, kitalálom az új fióknevet. Az új fióknévhez nem fogadja el a régi jelszavamat, újat pedig nem tudok hol generálni, az app ráadásul valami titkos kódot kér. Az valószínűleg a 30 másodpercenként „újratermelődő” hatjegyű szám, mert azt „a mobilalkalmazásban kapott azonosító” rubrikába kellene beírnom. Hm. A kód annyira titkos, hogy nem tudom, mi lehet az. Itt végképp elakadok. Kénytelen leszek bemenni a NAV-hoz, hogy segítsen nekem valaki.
Olvastam a legnagyobb közösségi platformon, hogy ez a regisztráció, bejelentkezés szinte senkinek sem sikerül egyedül, első nekifutásra. Számtalan app van a telefonomon, gond nélkül használom mindegyiket. A banki ügyeimet is telefonon intézem. Tehát nem most másztam le a falvédőről. A NER viszont ismét nagyot – és használhatatlant – alkotott valószínűleg irdatlanul sok pénzért.
Az Ügyfélkapu+ kifejezést beírva a keresőbe pedig jönnek szembe a kétórás tanfolyamok, a gyakorlati videók és a leírások arról, hogy hogyan indítsa el az egyszerű mezei egyesületi elnök, egyéni vállalkozó vagy cégtulajdonos (és még sok mindenki más) az Ügyélkapu+-t, ami olyannyira biztonságos, hogy egyelőre keveseknek sikerül megoldania a feladatot.
(A fenti írást egy olvasónktól kaptuk, aki szeretné, ha a kilétére nem derülne fény, hiszen sok dolga lesz még az elkövetkező években a NAV-val és a bírósággal.)