Közélet

VASÚT – Lekapcsolva Nyugat-Európáról

Szinte szimbolikus, hogy az osztrák vasút (ÖBB) levágta a magyar Railjetet a nyugat-európai hálózatról. Mit nekünk a hanyatló Nyugat, majd járunk Kelet felé? Mert déli irányban is összeomlani látszik a vasútépítési projekt.

Az osztrák ÖBB többszöri figyelmeztetés után bejelentette, hogy október 1-jétől levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról. Salzburg és München csak bécsi átszállással utazhatunk tovább. A Budapest–Győr fővonalon folyó felújítás miatti vágányzár akkora késéseket okoz, amit az osztrákok már nem tudnak tolerálni.

Elszálltak a projekt költségei

Így jártunk. Felfoghatatlan különben, hogy miközben volt pénz a felcsúti kisvasútra, a hódmezővásárhelyi tram-trainre, a belgrádi vonalra, a legfontosabbat, a győrit elhanyagolták. Ám nehogy azt higgye valaki, hogy mindeközben jól halad a Belgrád–Budapest vasútvonal építése! Most jelent meg egy nagy cikk a belgrádi nova.rs hírportálon ezzel a címmel: „Vučić és Orbán nagy projektjének összeomlása: A Budapest–Belgrád vasút építésére hülyeség miatt már kifizettünk 35 millió dollár büntetést, és nem látszik a vége.”


Orbán Viktor magyar miniszterelnök és Aleksandar Vučić szerb elnök a Belgrád–Újvidék vasútvonal átadásán. Késik a folytatás. Fotó: nova.rs

A szerb hírportál beszámol róla, hogy évek óta húzódik a Belgrád–Budapest vasútvonal építése, végtelen késésben, és a legfrissebb hírekből ítélve ismét leállnak. A magyar sajtó is megírta, hogy a Budapest–Belgrád projektről most hirtelen átvezényelték a gépeket és az embereket a győri vonal felújításához. Ám ez a kisebbik baj. A telexen megjelent cikkre hivatkozva a szerb hírportál közli, hogy a beruházáson a biztosító- és vezérlőrendszer kiépítését egy olyan kínai félre bízták, amelyik nem tudja ezt elvégezni az európai szabványok szerint, mert Kínában egyszerűbb vezérlőrendszert használnak.

Nem tudni, hogy mi lesz a megoldás, keresnek új alvállalkozót, vagy be se építik, amit kellene. Csakhogy akkor a vonatok legfeljebb 100 km/óra sebességgel közlekedhetnek majd rajta 200 km/óra helyett a magyar határtól Budapestig. A telex.hu tudni véli: a projekt költségei az infláció miatt annyira elszálltak, hogy egyáltalán nem látszik, honnan lenne pénz a vezérlő rendszereket kiépítő új alvállalkozó kifizetésére.

A kínaiak állítólag felhagytak a munkával, és leállították a Budapest–Belgrád projekt finanszírozását is, miközben a helyzet odáig fajult, hogy Orbán Viktor őszi kínai útján próbálhatja meg személyesen rendezni a kínaiakkal.

Mindeközben hőbörögnek a magyarországi és a szerbiai utasok. Szerbiában egyébként is kaotikus a tömegközlekedés. Az Újvidék–Szabadka szakaszon nincs semmi, fölszedték a vasúti síneket, lebontották az állomásokat. A helyükön sehogy sem akar elkészülni az új vágány. „A hibák és a késések miatt Szerbiának már közel 35 millió dollárt kellett fizetnie, és nagy a veszélye annak, hogy még inkább elhúzódik ez az egész” – írja a nova.rs.

Elmúlt nyolc év

A szerb illetékesek még 2015-ben azt ígérték, hogy hamarosan kevesebb mint három óra alatt megérkeznek az utasok Belgrádból Budapestre. Azóta elmúlt nyolc év. A Belgrád–Újvidék szakasz elkészült ugyan, de a folytatás csak halasztódik. Úgy tudják, a pénzhiány is probléma.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza/Telex

„A 2018-ban Szófiában aláírt hitelszerződés alapján a 107 kilométer hosszú Újvidék–Szabadka szakasz építését kínai cégekből álló konzorcium finanszírozza 943 millió dollárral, ami körülbelül 889,1 millió euró. A Belgrádtól Stara Pazováig tartó szakaszt is kínai forrásból finanszírozzák. A vasút Stara Pazovától Újvidékig tartó, 43 kilométeres részét pedig Szerbia építi 800 millió dolláros orosz hitelből, azaz mintegy 754,27-ből millió euróból.”

A legújabb, még most is érvényes tervek szerint 2024 végére befejeződnének a teljes gyorsvasút munkálatai Belgrádtól Budapestig. Nem kell szakértőnek lenni hozzá, hogy ez a dolgok jelenlegi állása szerint teljességgel lehetetlennek tűnik. „Nem olyan vasútra van szükségünk, amely csak Budapestre megy, hanem utána Berlinbe és tovább” – hangoztatják Szerbiában. Így meg pláne.

A megoldásokon már régen el kellett volna gondolkozni és dolgozni rajtuk. Mert különben megérjük, hogy közvetítő helyett Magyarország lesz Európa szűk keresztmetszete, ahova nehéz bejönni, de még nehezebb kimenni.

A vezető képen: Salzburg és München felé mostantól csak bécsi átszállással utazhatunk tovább. Fotó: MTVA/Balaton József

related

Bartuc Gabriella

Recent Posts

ÉVIDÉZŐ – Ezen kukacoskodtunk tavaly

Nem túl vidám, de azért izgalmas éven vagyunk túl, minden (ál)szerénységet nélkülözve, kiváló cikkek sokaságán…

9 év ago

BÚÉK – A Balatonnál már délben koccintottak

A 12 éves, alsóörsi Érdi Ferenc Vince nyerte a pezsgődugó-kilövő versenyt. Kölyökpezsgővel. Sarkunkban az új…

9 év ago

CINIKE 2.0  – Az éhező viadala

Ádáz ellenségek voltunk, hónapokig háborúztunk. Nagyra becsültem a találékonyságát, az intelligenciáját, a túlélési technológiái elkápráztattak.…

9 év ago

NAV – Dohányár és online kassza

Amíg a december vége a kormányközeli médiában arról szólt, hogy az előnyös adóváltozásoknak köszönhetően mennyivel…

9 év ago

MESEKÓRHÁZ? – Az állam nem adja!

Mi lesz a Veszprémbe tervezett gyermekkórház épületének sorsa? – tette fel az írásbeli kérdést dr.…

9 év ago

PLT-BOTRÁNY – Nyomoznak az Orbán-interjú ügyében

Információs rendszer vagy adat megsértése bűntett elkövetésének gyanúja miatt indított nyomozást a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság…

9 év ago