Kétségbeesett pedagógusok várják a szeptemberi becsöngetést. Az ígéretek ellenére úgy érzik, magukra hagyták őket. Még ennél is nyomasztóbb számukra az információhiány.
Két hete dolgoznak, a biztonságos évindításra törekszenek az iskolákban.
A bizonytalanság ennek ellenére nem hogy nem csökken a tanári karban: egyre több a megválaszolatlan kérdésünk, állítja Sándor Edina tanítónő. Kollégáival igyekeznek modellezni, mit csinálnak majd a gyerekekkel, hogy minél kevesebbet kelljen ötletszerűen cselekedniük.
Edina másodikosokat tanít. A szülőktől tudja, hogy a gyerekek már nagyon várják az iskolát, mégis arra számít, elölről kezdheti a rutin kialakítását. A szülőknek a zárt Facebook-csoportban nemcsak leírta a biztonsági előírásokat, de telefonjával levideózta, hogy el tudják képzelni a helyzetet, és minél többször meséljenek róla gyerekeiknek.
Százezer pedagógus és egymillió diák tesztelés nélkül
Edináék önkormányzati iskolájában kollégáival közösen úgy vélik, elvárható lenne, hogy minden pedagógust ingyen teszteljenek, mielőtt elkezdődik a tanév. Már fővárosi és vidéki óvodát is be kellett zárni, mert a nyitás után pár nappal kiderült, fertőzött személyek foglalkoztak a kicsikkel. A tanárok nem értik, miért marad el az egyszerű és logikus megelőzés: nem ér annyit a százezer pedagógus és egymillió diák az országnak, hogy a tesztekre költsön az EMMI? Vagy a minisztériumban tudják: a tesztek nem sokat érnek, változó, hogy épp negatív vagy pozitív eredményt mutatnak-e?
Maszkok saját költségen
Azt sem értik, miért maguknak kell megvenniük a védelemhez szükséges maszkot. És miért nem világosította föl őket senki, milyen típus a hatékony, melyik az, amelyikkel csak megadják a császárnak, ami a császáré… És persze azt sem tudják, milyen időközönként szükséges a cseréjük, ha naponta legalább négy órát használják. Azt viszont jól tudják, hogy a maszk felvétele előtt és levétele után kezet kell mosni. Hogy miképp szervezzék meg és ellenőrizzék a szintenkénti egy lány és egy fiú mosdóban a gyerekek kézmosását, el sem tudják képzelni. És a takarítónő vagy a fertőtlenítésért felelős személy minden csapfogás után törölgetni fog?
Hogyan és mivel fertőtleníteni?
A felületek fertőtlenítését előbb-utóbb megoldják törlőkendőkkel, sprékkel, de elvárható lenne, hogy egy-egy ózongenerátorral szereljék fel az tanintézményeket. 60 ezer forintért tízezer mg/óra teljesítményűeket kínálnak a világhálón. Feltételezik, hogy nagy tételben még olcsóbb lenne. Kiszámították, hogy minden óvoda, iskola generátorral történő fölszerelése még mindig kevesebb, mint az az összeg, amellyel a Magyar Tenisz Szövetséget támogatja a kormány, s amelynek bejelentését épp augusztus 30-ára időzítették. Ebből nem tudnak másra következtetni, minthogy a magyar közoktatás nem ér meg 2,5 milliárd forintot, pedig délután 4-től reggel 7-ig minden tanterem levegőjét lehetne fertőtleníteni.
Vicc a távtartás
Edináék szerencsések, náluk csak egy szinten vannak összekapcsolt padok, a többi helyen a székeket és az asztalokat lehet ritkítani, viszont alsóban újra magas létszámmal (28–31) indultak az osztályok, ezekben az egyméteres távolságot sormintás elrendezéssel talán képesek lesznek tartani. Az az államtitkári javaslat, miszerint tanítsanak a szabadban, kollégáiból hangos nevetést váltott ki. A történelem szakosok szerint, ha kiírnák a homlokzatra vagy a kerítésre, hogy peripatetikus lyceum (az ókorban Platón tanított séta közben legfeljebb 4 diákot – a szerk megj.), a vírusok rögtön meghátrálnának.
Fáradt szülők, szorongó pedagógusok
Az iskola fejlesztésként egyetlen számítástechnikai eszközt sem kapott a központtól, de nem is kérdezték meg, szükségük lenne-e a diákoknak valamilyen kütyüre, ha mégis újra digitális rendre váltanának. A szülőktől sem kérdezték meg, van-e pénzük az internet-előfizetésre. A miniszter, az államtitkár, meg mindenki a mindenhol olvasható nyolcoldalas kinyilatkoztatásra hivatkozik, de a „tanerőt” a kutya nem kérdezi. Sándor tanító néni úgy látja, a szülők fáradtak, kollégái szoronganak, fenyegetik őket a NAT-tal, ráadásul a Kréta rendszerben állandó ellenőrzésüket ígérik – minden adott, hogy a gyerekekre ne maradjon elég idő és türelem.
Még valami! Tavaly négy SNI-s (szaknyelven: sajátos nevelési igényű – a szerk. megj.) járt az osztályába. A párhuzamos B-be három jutott. Az első évfolyam, pardon, már a második egy önálló pedagógus asszisztensi munkakörre jogosult. Az iskolában egyetlen dolgozik, de ő napközizni fog. Három szakos állás betöltetlen, még csak nem is érdeklődött senki. A kollégák közül heten 55 év felettiek.
Sándor Edina szeret tanítani, már kész a mesterpedagógus pályázata, ősszel szerette volna megvédeni, de ebben a helyzetben nem fogja még ezzel terhelni iskoláját. Fizetése még így is kétezer-hatszáz forinttal több lesz, mint a nyolc általánost végzett iskolaőré…
[stextbox id=”grey”]Az egészségügyről szóló törvény 142. §-a egyértelműen kimondja, hogy a Magyarország területén tartózkodó személy részére a járványügyi ellátások közül a kötelező védőoltást (kivéve a külföldre történő kiutazás miatt szükséges védőoltást), a járványügyi érdekből végzett szűrővizsgálatot, a kötelező orvosi vizsgálatot, a járványügyi elkülönítést, a fertőző betegek szállítását, a mentést kötelezőn és ingyenesen biztosítani kell.[/stextbox]