Mit gondolnak, melyik sport nem maradhatott ki a mai középiskolai felvételi feladatsoraiból? Ugye, hogy egyszerű? Hát a foci! Elvégre is futballnemzet vagyunk. Vagyis voltunk. Vagy leszünk. Na mindegy, ez részletkérdés. A lényeg, hogy országvezetőink kedvenc sportága immár felvételi feladattá nemesült. Matekból és magyarból. Nem viccelek.
A matek még csak hagyján: „A városi labdarúgóklub toborzót rendezett, amelyre előzetesen kellett jelentkezni. Az előzetesen jelentkezők egytizenötöd része nem jelent meg a toborzón. A megjelentek ötheted része teljesítette a fizikai felmérés követelményeit, a többiektől elbúcsúztak az edzők. A fizikai felmérést eredményesen teljesítőknek labdás gyakorlatokat kellett végezniük, amelyeket 40%-uk teljesített hibátlanul, őket leigazolta a klub. A városi labdarúgóklubnak 28 új igazolt játékosa lett. Hányan jelentkeztek előzetesen a toborzóra?”
Fontos, hogy a középiskolai felvételi megfelelőképpen orientálja a nyolcadikosokat. És nehogy már azt matekozzák ki, hányan feleltek meg az elvárásoknak például egy fúvószenekar vagy színjátszókör jelentkezői közül. Még a végén kedvet kapnának hozzá.
A magyar feladatsor szövegértési feladata ennél is direktebb. Mert bizony a mai napon a labdarúgás történetét kellett értő figyelemmel elolvasniuk a középiskolai felvételi izzadó tenyerű kisdiákjainak és válaszolni olyan kérdésekre, hogy ki nyerte az első futball-világbajnokságot, meg hogy melyik nép vagy város játéka hasonlít leginkább a mai labdarúgáshoz. Magyarból. Tetszenek érteni?
Réges-régen, nagyon régen, volt olyan az iskolákban, hogy szöveggyűjtemény. Nem tudom, létezik-e még. Tele volt remek, irodalmi értékű olvasmányokkal. A pedagógusok abból szoktak ilyesféle feladatokat kiválasztani. Értem én, hogy futballnagyhatalom vagyunk. Vagyis voltunk. Vagy leszünk. Na, mindegy. Stadionunk, jól fizetett focistánk van már jó sok, legyen ez elég, oszt jónapot. Az irodalmi érték meg mehet a levesbe.
Fotó: Rosta Tibor / MTI