Elindult a Nyitottak vagyunk nonprofit szervezet legújabb kampánya, a Számít a történeted, amelynek célja megmutatni, hogy mindenkit csak a tettei és teljesítménye alapján kellene megítélni.
Azok, akik valamilyen szempontból hátrányosabb helyzetű csoportokhoz tartoznak, általában ritkábban láthatóak a nyilvánosság előtt. Ezen szeretnének most változtatni. A kampányt egy nagyszabású médiaösszefogás is támogatja, hogy megmutassák, sokkal sokszínűbbek vagyunk, mint ahogy a legtöbben gondolnánk. A kampányban olyan médiapartnerek vesznek részt és osztják meg a történeteket, mint a Forbes, a szeretlekmagyarország.hu, a Marquard Médiától az evamagazin.hu és az InStyle, a Ringier Axel Springer portfóliójából a Glamour, a Kiskegyed és a noizz.hu. Csatlakozott a dívány.hu, a Kreatív.hu, az RTL Magyarország, a Humen Magazin, illetve a Comedy Central, az MTV, a Paramount Channel és a Spike tévécsatornák üzemeltetője, a ViacomCBS.
Várják azok jelentkezését, akik saját bőrükön is megtapasztalták az előítéleteket nemi identitásuk, szexuális orientációjuk, etnikai hovatartozásuk, fogyatékosságuk, vagy más tényezők miatt. A kampányban az üzleti élet, sport, kultúra és a tudomány területéről mutatnak be olyan történeteket, eredményeket, melyek a közösségre is hatással voltak.
Az elmúlt napokban érkeztek már történetek, melyeket folyamatosan nyomon lehet követni a Nyitottak vagyunk social media csatornáin, valamint számos történet megtalálható lesz a csatlakozó médiapartnerek felületein.
A kampánynak szomorú aktualitást ad a jelenlegi helyzet – számos kutatás szerint a koronavírus okozta krízis különösen súlyosan érinti azokat, akik eddig is hátrányos helyzetben voltak. Az OECD 2020-as kutatása bizonyítja, hogy Magyarország már így is sereghajtó például a kisebbségi csoportok lakhatását tekintve.
Nemzetközi és hazai kutatások bizonyították, hogy akik valamilyen kisebbségi csoporthoz tartoznak, vagy hátrányos helyzetben vannak, azok kevésbé láthatóak, eredményeik, sikereik kisebb visszhangot kapnak. Ez forrása lehet az előítéletek növekedésének, azok pedig, akik hasonló háttérrel rendelkeznek, kevesebb lehetőséget, borúsabb jövőképet láthatnak maguk előtt. Ezen szeretne változtatni a Számít a történeted kampány.
A szolidaritást erősíteni különösen fontos, ennek pedig az egyik első lépése, hogy észrevesszük egymást és nyitottak vagyunk egymásra.
A kampányhoz várják olyan cégek, szervezetek csatlakozását is, amelyek saját körükben, kollégáik között kezdenek a történetek gyűjtésébe, vagy a kampány terjesztésével állnának a kezdeményezés mellé. Ez fontos lépés lehet a nyitott, befogadó szervezeti kultúra fenntartásában, különösen olyan helyzetben, amikor sokan hónapokig nem tudnak személyesen találkozni egymással.
A Számít a történeted kampányt Farkas Franciska színésznő, roma aktivista nyitotta meg kisfilmjével. A történeteket már várják a szamitatorteneted.hu oldalon. Szintén a Nyitottak vagyunk honlapján, valamint a kampányban résztvevő médiapartnerek felületein olvashatják majd a beérkezett, inspiráló történeteket.
A kampányt több nonprofit szervezet is üdvözölte:
„Nagyon fontosnak tartjuk a kezdeményezést, mert azért dolgozunk, hogy Magyarországon az emberi jogok mindenkit megillessenek és egy olyan társadalomban élhessünk, amely értéknek tartja a sokszínűséget, a különféle identitásokat és a nyitottságot. Hiszünk abban, hogy rengeteg érték van az egyes emberekben és sokat tanulhatunk egymástól. Ez a kampány abban segít, hogy újra felfedezzük, mennyi értékes és érdekes ember vesz körül minket, és ha a gyűlölet és kirekesztés helyett kíváncsisággal és nyitottsággal közelítünk a másikhoz, akkor egy olyan országban élhetünk, ahol mindenkinek jobb.” (Amnesty International)
„2007-es kutatásunkban válaszadóink az LMBTQI embereket érő diszkrimináció általunk felkínált színterei közül a médiában érzékelték leginkább a társadalmi kirekesztés megnyilvánulásait. A viszonylagos láthatatlansággal és lealacsonyító sztereotipizáltsággal jellemezhető médiasorsban szintén osztozó többi kisebbségi csoporthoz hasonlóan az LMBTQI emberek többségét is zavarták a szenzációhajhász médiareprezentációk, melyek tovább erősíthették a feléjük irányuló előítéleteket. Fontosnak tartjuk, hogy az LMBTQI emberek történetei is jelen legyenek a köztudatban és a médiában, ami így bemutatja a társadalmi sokszínűséget és inspirálja, büszkeséggel tölti el a közösség tagjait is.” (Háttér Társaság)