Németh István Péter népszerű tapolcai költő, akihez annyira hozzánőtt a roller, hogy még az irodalmi időutazásokat is ezzel vezeti a szülővárosában. Amin nincs is mit csodálkozni, hiszen a roller éppen a Németh István Péterhez hasonlóknak való, akik szeretik a szabadságot és a játékosságot. A legjobb, amikor ki lehet vinni a játékot az utcára.
Megértem a véleményét, hogy az autók a rollerhez képest unalmasak, mert elszigetelik a sofőrt a külvilágtól, persze valószínű, hogy a többség mégis rájuk szavaz, mert azért lássuk be, ahhoz, hogy az ember egy lábon egyensúlyozzon, sportos képességek is kellenek.
Szelíd rolleresek
– Gurulj szabadon! Menj, állj meg, indulj, állj meg! Ahogy kedved tartja. Könnyen és gyorsan elérheted a kívánt célt. Az összhatás szenzációs. Nincs stressz, hogy lekésed a csatlakozást. Kigurulsz az állomásra, összecsukod a rollert és felszállsz a vonatra. Amikor leszállsz, nem gond, hogy két kilométerre a célpont, mert megint simán rollerre pattansz, bárhol, akár egy Balaton-felvidéki kis faluban vagy Budapesten. Nincs gond, hogy akkor most hol parkolj! A roller bárhol elfér. Ha eltévesztetted az utcát, akkor csak fordulj meg, és lökd magad ellenkező irányba. Nem kell aggódni amiatt, hogy elfáradsz és izzadsz mire célba érsz, hiszen bármikor megállhatsz pihenni. Ez a szabadság!”–– magyarázza a költő, miért szereti ezt a két keréken guruló akármit, ami tulajdonképpen olyan, mint egy gyerekjáték. Na és el ne felejtsük, hogy „öko”, abszolút környezetkímélő. Hiszen minél többen használják, annál inkább segít csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást, ráadásul csendes, nem sérti senki fülét.
Ahogy motorosokból, úgy a rolleresekből is több fajta van. Németh István Péter a szelíd rolleresek közé tartozik, nem haragszik rá senki. Az újságíró kedvéért stílusosan rögtönöz egy strófát Pisti is, mintegy névjegyként: „Jő a holdbéli rolleres: / döccen sok frinc-franc kráteren, / s földi kátyukban el sem es’, / csak Nálad rögvest itt terem!”
Hol a helyük?
A Covid egyik pozitív hatását talán éppen a városi közlekedés változásaiban láthatjuk, ma sokkal többen sétálnak, bicikliznek, rollereznek, mint a pandémia előtt. Persze túlnyomórészt továbbra is az autós kultúra dominál és véleményem szerint egyhamar nem is jutunk el a centrumok autómentességéig, de azért valami alakul.
Az elektromos roller tipikus 21. századi közlekedési eszköz. Az újat ötvözi a régivel, hogy klasszikus hatást sugározzon, de ne legyenek benne régi alkatrészek, és maradjon könnyű, sőt legyen még fürgébb. Becslések szerint 50–80 ezer e-roller van forgalomban Magyarországon. Az eladásuk közel harmadával nőtt a statisztikák szerint.
A járókelők az elektromos rolleresek miatt bosszankodnak, akik akár 50 km-es sebességgel is száguldoznak a gyalogjárdán vagy az autópályán. Továbbá a szanaszét hagyott, bérelhető rollerek is idegesítik az embereket, nemcsak Magyarországon, de például Franciaországban is. Tavalyi sajtóhír, hogy Párizs utcáiról mintegy „varázsütésre eltűnt az összes bérelhető elektromos roller”. A francia fővárosban ugyanis betiltották őket. Az erről tartott népszavazáson rendkívül alacsony volt a részvétel, de a voksok 90 százaléka a bérelhető e-rollerek ellen szólt.
Az elektromos roller sokkal gyorsabb, mint a lábbal lökdösött sima, hiszen akár 60 km/órás sebességet is elérhet. Éppen ezért el kellene dönteni, hogy hol van a helyük – a bicikliúton, az úttesten vagy maradjanak a járdán? Mivel a KRESZ-ben nem létezik elektromos roller, azt sem tudni, milyen gyakran bírságolja őket a rendőrség. Kérdésünkre a Veszprém Vármegyei Rendőr-főkapitányság sajtószolgálata is elutasító választ adott, „nem kívántak a témába belefolyni”.
„Miközben egyre több van belőlük, még mindig nem tud velük mit kezdeni a szabályozás. Egy parlamenti kérdés kapcsán derült ki, amelyet a Telex vett észre, hogy a jelenleg folyamatban lévő KRESZ-módosítás eredményeként hamarosan rendeződhetnek az elektromos rollerrel történő közlekedés szabályai.”
A rollereket jelenleg kerékpárnak vagy segédmotoros kerékpárnak minősítik, így ezek a szabályok vonatkoznak rájuk. Mindez viszont azt is jelenti, hogy nem jelennek meg külön a statisztikákban. A becslések szerint 80 ezer roller száguldozik az utainkon.
„A legutóbbi hírek szerint az új KRESZ-tervezetben az áll, hogy az elektromos rollerekre – és elektromos kerékpárokra is –, amelyek maximum 25 kilométer/órás sebességre képesek, ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd, mint a kerékpárokra. Ám ha a jármű végsebessége meghaladja a 25 kilométer/órát, már segédmotoros kerékpárnak minősül” – olvashattuk a HVG már idézett cikkében.
Ki közlekedhet autópályán (a roller nem)
Egyre több olyan videó lát napvilágot, a világ minden tájáról, amin egy rolleres 100 km körüli sebességgel hasít az autópályán többnyire bukósisak, védőfelszerelés nélkül. Elhűlve néztük a felvételen, ahogy Budapesten, a reptéri gyorsforgalmi úton, 70 fölötti tempóval zúz valaki egy rollerrel. Szakértők szerint szabálysértést követett el, bár az elektromos roller kategóriájával nem foglalkozik az érvényben lévő törvény, azonban azt pontosan meghatározza, hogy ki közlekedhet az autópályán.
Mióta tudnak ilyen gyorsan menni a rollerek, amelyek félig-meddig ma is gyerekjátéknak számítanak? Amióta elektromos akkumulátorokkal szerelték fel őket, azóta a sportemberek közül is sokan letették az autót, városban nem használják. Munkába, edzésre, gyerekért az óvodába, mindenhova sokkal alkalmasabbak. Még egy nehéz sporttáska, aktatáska vagy gyerek sem jelent problémát. Nagyapákat is látok óvodába rollerrel robogni az unokáért. Hazafelé vagy tolják és sétálnak, vagy felállnak rá mind a ketten. Bár az utóbbi úgy hiszem, szabálytalan.
Németországban 500 eurós bírság
Vannak országok, ahol már kategóriák szerint precízen szabályozzák a rollerek használatát és a szabálytalanságok büntetését. Németországban elektromos rollert vezetni csak kerékpársávon megengedett. A közlekedők csak kerékpársávok hiányában térhetnek át a gépjárművek forgalmi sávjaira, és be kell tartaniuk a hatályos közlekedési szabályokat, jelzőlámpákat, közlekedési táblákat stb.
Járdán, sétálóövezetben tilos elektromos rollerrel közlekedni, ellenkező esetben 15 eurós vagy 30 eurós bírságot szabnak ki. A kétkerekű járgányt csak az út szélén, a járdán vagy a gyalogos övezetben lehet parkolni, ha azt engedélyezték, de nem akadályozhatják a gyalogosokat és a kerekesszékeseket.
Vannak ittas rolleresek?
Nálunk nem ellenőrzik, így mondhatnánk azt is, hogy nincsenek. De Németországban sokat kockáztat az, aki ittasan vezet elektromos rollert. Már a 0,5–1,09 ezrelékes véralkoholszint is adminisztratív szabálysértésnek számít. Az 1,1 ezrelékes már bűncselekménynek minősül, a büntetés 500 euró és egy hónapra eltiltás a járművezetéstől. Vezetés közben mobiltelefont használni tilos, a bírság 100 euró. Aki másokat veszélyeztet, 150 eurós pénzbírsággal sújtható. Felelősségbiztosítást is kötni kell, ellenkező esetben 40 eurós bírsággal büntetik.
Roller-ügyben Veszprémben
Nagyjából elmondható, hogy nagy száguldozásra nincs lehetőség a dimbes-dombos terepen és a lépcsőkkel tarkított belvárosban. Azért szinte minden sarkon belebotlunk egy-egy elhagyott bérleménybe. Majd amikor lépcső van, akkor a rolleros a hátára kapja a járgányt.
Sejthető, hogy errefelé megy a világban az egyre komolyabb járműnek számító elektromos rollerek szabályozása, vége a partizán-korszaknak. Ezért én maradnék a sima rollernél. Bár nem kérdeztem meg tőle, szerintem Németh István Péter is a szabadság mellett dönt, amit a sima „gyerekjáték” roller egyelőre meghagy nekünk. Lassabban gurul ugyan, mint az elektromos, de szabadon.