Menekülési útvonallá lett a Covid betörése óta a Balaton. Addig is épültek lakóparkok, de az utóbbi két évben oly mértékben gyorsultak föl az építkezések, hogy néhány helyen fővárosi állapotok uralkodnak. Noha épp onnan menekülnek a nagyobb természeti terekre vágyók.
A magyar viszonyokhoz képest hihetetlen gyorsasággal elfoglalt balatoni települések beruházásának következményét vizsgálják a tihanyi limnológusok, de az urbanisztikai hatásokról alig esik szó. A természetvédők aggódnak, hogy milyen ökológiai károkat okoznak a part körbebetonozásával, a nádirtásokkal, a fakivágásokkal, a tájkép elrontásával. Csak néhányan és egyelőre csöndesen igyekeznek fölhívni a figyelmet az egyre szaporodó apartmanházak, luxuskomplexumok és óriásszállodák ellen. Veszélyben a Balaton!
Az önkormányzatoknak szükségük van az eladott területek csillagászati árára a járvány okozta költségvetési lyukak tömködésére (pontosabban a kormány által elvont iparűzési adó pótlására). Csak néhány település vezetői engedhetik meg maguknak az építési stop meghirdetését. A többiek igyekeznek lavírozni a helyi lakosok és az üdülőtulajdonosok között. Ám ha az utóbbiak saját költségükön leviszik a föld alá a közművek kábeleit, hogy ne zavarják a belógó vezetékek a látványt, ha a házukhoz vezető utakat saját zsebből maguk építik meg, a helyiek nem rúghatnak labdába. Az viszont már most érzékelhető, hogy a szocializmusban kialakított, az akkori vendég- és lakókapacitásra tervezett infrastruktúra nem bírja el a mostani terhelést, a közművek sorra mondják fel a szolgálatot.
A 24.hu összeállításából kiderül, hogy a balatoni közszolgáltatók szerint mennyire elégséges kapacitásuk, infrastruktúrájuk a megnövekvő igények kielégítésére. Vannak-e tervek és pénz ezek bővítésére.
Hogy mekkora a baj, azt az órákig araszoló gépkocsisorok bizonyítják. Nem kell ahhoz sem helyinek, sem betelepülőnek lenni, hogy szembesüljön a Balatonra akár csak egy napra is ellátogató: már megközelíteni is művészet a tavat, a 71-esen közlekedni Balatonfüredig pedig valóságos kaland. Parkolóhelyet találni például Keszthelyen főnyeremény – még hétköznap is! A szakemberek a közösségi közlekedés fejlesztésében látják az egyik hatható megoldást, azonban pénteken szinte fű alatt, mintegy mellékesen derült ki, nem tervezik egyelőre a vasút további villamosítását.
A milliókba kerülő plakátokat olcsón hasznosíthatná a kormány: a stop szó maradhatna is. Azoknak szólna a megállító tábla, akik hatástanulmányok nélkül az utolsó nadrágszíjparcellára is kiadják az építési engedélyt, holott a Balatonra már most kitehetnénk a „megtelt!” táblát.
Fotó: https://www.portfolio.hu/ Mester Nándor