Az üzemanyagár emelkedése nem csak az autósokat, hanem mindenkit érzékenyen érint, hiszen előbb-utóbb megjelenik valamennyi fogyasztási termék árában.
A hvg.hu minapi cikke részletesen elemzi az üzemanyagár összetevőit. Amikor valaki fizet a benzinkútnál, a pénzének körülbelül fele az államkasszába vándorol. A legnagyobb tétel ebből az általános forgalmi adó – a világrekordot jelentő magyar áfa 27 százalékos, azaz a mostani átlagárakkal számolva a benzinnél 134,13, a gázolajnál 138,56 forint literenként.
A jövedéki adó majdnem ugyanekkora tétel. Benzin esetében most 120, a gázolajnál pedig 110,35 forint literenként. Ez a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által negyedévenként meghatározott fix összeg és a kőolaj világpiaci árának alakulásától függ. Mivel az áfa a jövedéki adóval megnövelt tételre rakódik rá, mondhatjuk, hogy az állam még az adót is adóztatja.
Literenként nagyjából négy forint a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség (MSZKSZ) kasszájába kerül. Az üzemanyagár a nagy- és kiskereskedők árrésével válik teljessé, ebből adódik a kutanként eltérő benzin- és dízelár.
Az idézett elemzés arra a következtetésre jut, hogy a kőolajár emelkedése és a forint árfolyamváltozása csak az üzemanyagár felére, vagyis a termelői árra van hatással. A tankolásnál kifizetett összeg körülbelül fele az államkasszába kerül, ami az év utolsó, mostani negyedévében is 102 milliárd forint jövedéki adó- és 122 milliárd forint áfabevételt jelent, ha továbbra is ragaszkodunk az autózási szokásainkhoz.
A világ országaiban érvényes üzemanyagárak ezen és ezen az oldalon böngészhetők.
Fotó: autostart.hu