A szerbiai ügyintézés, jobban mondva hatalomgyakorlás kísértetiesen hasonlít a magyarhoz – állapítja meg a hvg360 a 14 ember halálát követelő újvidéki tragédia kapcsán. Rossz előjelek a Budapest–Belgrád vasúti projekten.
Magyarországon a kormány a minap megnyeste annak a vasúti beruházásnak a költségvetését, amelynek a szerbiai szakaszán 14 ember halálát okozta a hasonló önkényeskedés. Pedig korábban még szükségesnek tartották „a leromlott műszaki állapotú” állomásépületek felújítását, amit most mégsem finanszíroznak– írja a hvg360.
„Lóhalálában dolgoznak a szerbek az Újvidék és Szabadka közötti vasútvonal felújításának befejezésén, már csak azért is, mert a szerb elnök éppen a magyar államfőnek tett ígéretet, hogy november 24-én átadják a Budapest és Belgrád közötti vasút szerbiai szakaszát. Akár a nagy sietségnek is bizonyos mértékű szerepe lehetett az újvidéki balesetben, amely november 1-jén tizennégy ember életét követelte, amikor leszakadt az ottani vasútállomás szerkezetének egy része, és maga alá temette az épület bejáratánál tartózkodókat” – véli a hvg360.
Használatbavételi engedély – minek?!
A szerb újságokat olvasva, nagy sietség az újvidéki vasútállomás épületének felújításánál legfeljebb az ottani Európa Kulturális Fővárosa projekt miatt volt. Nyilván ezért adták át kétszer is. Az idén tavasszal megrendezett másodszori átadáson már Orbán Viktor is ott volt Aleksandar Vučić szerb elnök társaságában. Mindez történt úgy, hogy közben nincs használatbavételi engedélye az épületnek, amin naponta ezrek fordulnak meg. Ez a fajta szerbiai ügyintézés, jobban mondva hatalomgyakorlás kísértetiesen hasonlít a magyarhoz.
Újvidéken hatalmas tüntetés volt több tízezer résztvevővel, amelyen követelték a szerb elnök, a miniszterelnök és mindenki lemondását, aki felelős lehet a tragédiáért. Aleksandar Vučić szerb elnöknek felróják a közreműködést abban, hogy töméntelen pénz landolhasson kormányközeli cégek számláin a vasútépítés apropóján. Mindez úgy, hogy állítólag kínai kérésre titkosan kezelik a szerződéseket. Pontosan úgy, ahogyan Magyarországon is.
Haverok túlárazva
„A beruházások túlárazottak, a munkákat pályáztatás nélkül, törvénysértő módon adják oda a kivitelezőknek, akikkel titkos szerződéseket kötnek” – így foglalta össze a szerb helyzetet a a Kreni-Promeni (Indulj-Változtass) helyi civil mozgalom, de a leírás a magyar kormányra is kísértetiesen illik, olvasható a hvg360 idézett cikkében.
Kiderült, az újvidéki vasútállomás rekonstrukciójának kivitelezői között nem volt statikus mérnök, aki megnézte volna az 1964-ben épült állomás eredeti terveit és nem engedte volna meg azt, hogy esztétikai, gyakorlatias okokból leszedjék azokat a betonkoszorúkat a tetőről, amik azokat a sodronyokat tartották, amikre fel volt függesztve az előtető. Ezek nélkül a biztonsági öntvények nélkül nem volt kétséges, hogy leszakad az előtető, csak az volt a kérdéses, hogy mikor, melyik pillanatban.
„Belerondítottak az életünkbe”
A Vreme című hetilap cikkírója az újvidéki tragédia kapcsán elkeseredett hangnemben vádolja a szerb kormányt, a kormánypárti politikusokat, hogy semmibe veszik a professzionalitást, a szakmát, és csak a párthűség a fontos számukra. „…beleszartak az országba, előbb fegyverrel és gyűlölettel, aztán az össze-vissza munkákkal, szorgosan építenek, ahol nem kellene és rombolnak, ahol normális ember ezt nem tenné. Belerondítottak a foglalkozásokba, ezzel elérték azt, hogy szégyelljük, amiért újságírók, tanárok, építészek, bírák, orvosok vagyunk. Belerondítottak a családi életünkbe, elvették a gyerekeinket, háborúban lemészárolták, vagy szökésre kényszerítették őket, kivándorlásra a világ másik végére, vagy úgy, hogy elvették a lelküket, magukhoz hasonlóvá téve őket.”
Súlyos szavak, amiket a cikkíró szerint nem lehet szebben kifejezni, mert akkora a mérgező teher, ami összegyűlt az évtizedek során.
A magyar oldal késik, de jól fizet egyeseknek
A hvg360 megírja, hogy amúgy a Budapest–Belgrád-gyorsvasútprojekt magyar oldala késik. A szerb elnök már áprilisban finom célzásokat tett mondván, bízik benne, hogy „magyar barátaink 2025 végéig vagy 2026 február–márciusára végeznek”. A szerbeknek ez azért is fontos lenne, mert 2027-ben Belgrád lesz az EKSPO, a világkiállítás színhelye.
Egyébként a hvg360 információi szerint „a tíz éve elhatározott beruházás magyarországi része folyamatosan drágul, már mintegy 850 milliárd forintba kerül. Ezt részben közpénzből finanszírozzák, pontosabban kínai hitelből, amit a jövőben természetesen az adófizetők fizetnek vissza. A részletek nem ismertek, mert kínai kérésre az Orbán-kormány is titkosította az adatokat, csakúgy, mint Szerbiában. Ráadásul ez a hatalmas összeg Orbán Viktor belső köréhez forog vissza, akik szó szerint az utolsó kövig nyerészkednek a projektből, hiszen 200 ezer tonnányi nyersanyagot vásároltak a kormányfő édesapjának gánti bányáiból. De természetesen Mészáros Lőrinc, a kormányfő barátja sem maradhat ki a képletből, aki több cégével is érintett az építkezésben.”
Vezető képünkön: Mészáros Lőrinc és Szijjártó Péter októberben a kiskőrösi vasúti átkelő felavatásakor. Késnek és drágulnak. Fotó: hvg