A Civil Közoktatási Platform felháborítónak tartja, hogy a jelen járványügyi helyzetben az illetékesek mereven ragaszkodnak az órai részvételre, az órák megtartására, a hiányzások indoklására vonatkozó, egyébként is túlságosan rugalmatlan szabályokhoz.
Ha el is fogadjuk, hogy a válságstáb felelőssége meghatározni, hogy milyen fertőzöttségnél indokolt az iskolák bezárása, nem fogadhatjuk el, hogy az oktatási jogszabályok maradéktalan betartása fontosabb szempont legyen a veszélyeztetettek védelménél.
A szakszervezetek az iskolabezárásokat követelve cáfolták, hogy az órák elmaradása a tanév ismétléséhez kellene vezessen, a pótlásra még a jelenlegi szabályok is lehetőséget adnak. De addig is, amíg még folyik a tanítás az iskolákban, teret kellene engedni a szükség hozta megoldásoknak.
Elfogadhatatlan, hogy nincs egyértelmű eljárásrend arra, hogy mit kell tenni, ha egy tanuló, dolgozó vagy ezek hozzátartozója megbetegszik.
Elfogadhatatlan, ha a hiányzásoknak nem lehet indoka a gyermek általános egészségi állapota, illetve a vele együtt lakó veszélyeztetett családtag.
Elfogadhatatlan, ha nem törekszenek arra, hogy az idős, krónikus beteg kollégák ne vegyenek részt a tanításban – akár annak árán is, hogy egyes órák elmaradnak.
Elfogadhatatlan, ha az óvoda, az iskola saját kezdeményezéseit szigorúan megtiltják, ahelyett hogy ajánlásokat fogalmaznának meg.
Elfogadhatatlan, hogy nem kérik az iskolákat arra, hogy készüljenek fel a későbbiekben bekövetkező iskolabezárásra és akár az éppen a tanmenet szerint szükséges anyag leadásának rovására készítsék fel az otthoni tanulásra a tanulókat.
Elfogadhatatlan, hogy nem a károk mérséklésre szolgáló intézkedésekre – például az online oktatás feltételeinek megteremtésére, az ingyenes étkeztetés iskolabezárás alatti biztosítására stb. – helyezik a hangsúlyt az oktatásirányítás különböző szintjein, hanem arra, hogy kikényszerítsék a nem erre a helyzetre hozott szabályok betartását.
Vészhelyzetben elő lehet írni olyan létfontosságú tevékenységek elvégzését, amelyek végrehajtójuk számára veszélyt jelentenek. De valóban indokolja a kockázatvállalást az a „létfontosságú” cél, hogy egy gyermek ne maradjon ki egy adott tananyagrész elsajátításából?
Civil Közoktatási Platform
(A CKP 61, oktatáshoz kapcsolódó civil szervezet együttműködési fóruma)