A járványhelyzet legfontosabb intézkedéseinek egyike az online oktatás bevezetése volt. A szükségszerű lépésről megoszlanak a vélemények a fiatalok körében, s bár a rendszernek vannak előnyei is, sokan mégis visszaülnének az iskolapadba.
Decemberben készült egy felmérés (egy fővárosi diák munkája), amelyet 78 középiskolás diák töltött ki (7–12. osztályosok, a hatosztályos gimnáziumban tanulókat is beleértve) vegyesen, Budapestről és vidékről egyaránt. A megkérdezettek 85 százaléka 11. és 12. osztályos tanuló, akiknek a legfontosabb az oktatás minősége a közelgő érettségi miatt.
Arra a kérdésre, hogy mi a legjobb része az online iskolának, a legtöbben azt válaszolták, hogy nem kell olyan korán kelni, illetve könnyebben be tudják osztani a szabadidejüket tanulásra és minden másra, ezáltal pedig több idő jut a számukra fontos elfoglaltságokra.
A legnagyobb megpróbáltatásnak a tanulók 70 százaléka azt tartja, hogy nem találkozhatnak a társaikkal. Csupán 30 százalékuk jelölt be magával a tanítással kapcsolatos nehézségeket, ezekből a leggyakoribb az, hogy nehezebb megérteni az anyagot a tanár személyes magyarázata nélkül, illetve hogy kevesebb a jegyszerzési lehetőség.
A körkérdés arra is választ adott, hogy a diákok hogyan változtatnák meg a digitális oktatást. Erre nagyon eltérő válaszokat adtak, de többen is említették, hogy tekintettel az érettségire, több tanórát igényelnénk, főleg érettségi tárgyakból. A kevesebb óraszámmal elosztva túl soknak tartják a leadott tananyagot, sokan inkább kevesebb házi feladatot adnának maguknak. A legtöbb tanuló a tanárok hozzáállását kifogásolta. Több diák válaszából kiderült, hogy úgy érzik, nem foglalkoznak velük kellően, nem eléggé megértőek, nem érzik a diákokra nehezedő nyomás súlyát. Egyesek szerint viszont semmit sem kellene változtatni, a digitális oktatást ennél jobban nem lehetne kivitelezni.
Szinte minden válaszadó rendelkezik az online iskola feladatait szolgáló eszközökkel, azaz laptoppal, számítógéppel, tablettel, telefonnal vagy egyéb készülékkel. A statisztikából nagyjából kiolvasható a tanulók véleménye, de egyénenként eltérő, szélsőséges válaszok is érkeztek a megkeresésre.
Megkérdeztünk néhány érintett gimnazistát, hogyan értékelik az elmúlt időszak digitális oktatását.
– Szemben a többséggel én nem éltem meg rosszul az online oktatást. Véleményem szerint a tananyagot ugyanolyan jó minőségben kapjuk a tanároktól, mint korábban, viszont több kitartás és motiváció kell ahhoz, hogy odafigyeljünk az órákon. Ha valaki jót akar magának, akkor figyel az online konzultációk alatt, így ugyanolyan eredményt érhet el, mint az iskolában történő tanítással – válaszolta kérdésünkre egy 12. osztályos lány.
– Ami engem illet, ki nem állhatom az online oktatást, pláne az eltelt hosszú hónapok után. Rossz itthon, a négy fal között egész nap, a barátaimmal is csak messengeren tartom a kapcsolatot, hiányzik a velük való találkozás. Frusztráló egész nap egy laptophoz beszélni, és még a szemem is fáj tőle. Az ember otthon elkényelmesedik, ellustul. Persze megvannak a jó oldalai is. Nem kell korán felkelni, naponta csak 5 óránk van. Mindezek ellenére azt kívánom, bárcsak minden visszaállna a régi kerékvágásba! – mondta egy 12. osztályos fiú.
– Mivel a tanárokkal nem tudunk szemtől szemben találkozni, kicsit nehezebb megérteni a dolgokat. Nekem a suliban nagyon jól ment a matek, viszont amióta az online oktatásban írjuk a dogákat, már nem nekem van a legmagasabb pontszámom. Mondjuk, amiből nem érettségizek, arra igazság szerint nem nagyon készülök, inkább kiírom a füzetből. Így tudok olyan tantárgyból is jó lenni, amit eddig nem is tanultam, és nem rontja le az átlagomat – vélekedik egy 12. osztályba járó lány.
Az egyik 11. osztályos lány úgy észlelte, a tanárok nem követelik meg olyan szigorúan a tananyagot, mint korábban. Ám ennek nem igazán örül.
– Szívem szerint visszamennék az iskolapadba, de csak azért, mert félek, hogy majd később hátrányom származik ebből a laza időszakból – mondta.
Lebán Csenge