Üzemanyaghiány észlelhető a benzinkutakon, a kormánykommunikáció szerint egy interneten terjedő rémhír és a brüsszeli szankciók miatt. A hírek rémesek, de nem ilyen egyszerű a benzinpánik magyarázata.
Bárki tapasztalhatja, hogy egy ideje már maximum 20 liter benzint lehet tankolni az államilag támogatottból, de van olyan vidéki kút, ahol mindössze két litert adnak. Az autósok pánikvásárlásba kezdtek, hosszú sorok alakultak ki a benzinkutakon, miközben terjedni kezdett az a bizonyos rémhír, hogy megszűnik az állami ártámogatás. Egyébként, a KSH adatai szerint egész évben csaknem 20-30 százalékkal nagyobb volt a benzinkutak forgalma, mint egy évvel korábban. (Zárójelben jegyzem meg, nagyon demagóg, de muszáj, hogy ugyanakkor ételből már kevesebbet vásárolt a magyar lakosság idén. Ebből egész szociológiai tanulmányt lehetne írni. Nekem elsőre az jutott eszembe, hogy egyre többen lehetnek azok, akiknek nem hogy benzinre, de ételre sem igazán jut.)
A benzinpánikhelyzeten csak tovább ront, hogy a Mol százhalombattai olajfinomítója július óta nem működik karbantartási munkák miatt. Várhatóan a napokban újraindítják. A Magyar Olaj- és Gázipari Részvénytársaság magyarázata szerint azonban elsősorban nem ez okozza az ellátási gondokat, hanem az importhiány. Magyarán szólva, nem éri meg ide üzemanyagot hozni, mivel a kormány maximálta az üzemanyagok nagykereskedelmi árát is. Az importőrök egy része úgy döntött, hogy nem szállít Magyarországra. A Mol pedig egyedül képtelen megbirkózni a nyakába szakadt feladattal.
A benzinpánik vélhetően nem csillapodik a december 5-én életbe lépett tilalomtól, ami az orosz nyersolaj tengeri behozatalára vonatkozik és az uniós ársapkáról sem tudni előre, hogy milyen hatást vált ki. Az Európai Unió, Ausztrália és a G7-országok az orosz olajat ezentúl csak akkor engedik át más országba, ha azt maximum 60 dollár/hordó áron veszik meg. Ez a benzinárstop Magyarországot közvetlenül nem érinti ugyan, mert kivételt alkudott ki a kormány Brüsszelben, de minden bizonnyal be fog gyűrűzni, hiszen a mai gazdasági életben minden összefügg mindennel. Évtizedek alatt kialakult ellátási láncok szakadnak meg. Csoda-e, ha az autósok pánikvásárlásba kezdenek?
A magyar kormány kommunikációja szerint a december 5-én életbe lépett benzinárstoppal ismét lábon lőtte magát az Európai Unió. A világ más részein viszont az orosz agresszor elleni összefogást ünneplik, az ársapkával korlátozzák Moszkva bevételeit és megmutatják Putyinnak, hogy nem emelheti az egekbe az olaj árát. Ehhez képest Zelenszkij ukrán elnök első reakciója az volt, hogy túl magas a 60 dolláros olajár, amikor a Brent irányadó ára már a 80 dollár felé közelít hordónként. Elég lett volna 45 dolár is, mondja Zelenszkij. Az ársapka szintje negyed- vagy félévente változhat a javaslatok szerint. A világméretű akció sikere azon múlik, hogy Ázsia csatlakozik-e. Ha Kína ennél többet fizet az orosz olajért, akkor nem csináltunk semmit.
A kiskapukeresés azonnal megkezdődött a szankciók kijátszására. Szakértők szerint elsősorban is meg fognak nőni a szállítási költségek, mert ami eddig Szentpétervárról négy nap alatt ért Rotterdamba, az majd nagy kerülővel érkezik a Földközi-tegeren és a Szuezi-csatornán keresztül India nyugati partjáig egy hónapnyi hajóúttal. De megszaporodtak a kalózhajók is, olyan tankerek, amelyek hivatalosan nincsenek is, nem kötnek rájuk biztosítást, nincsenek helyzetjelzőik. Ez a fantomflotta korábban a szankciókkal sújtott Iránt, Venezuelát, Észak-Koreát szolgálta ki. Azóta ráálltak az orosz olajra.
Fotó: Kékvillogó