Július 1-jétől lép életbe az egyszer használatos műanyagokat kivezető rendelet, az úgynevezett műanyagtilalom.
A friss műanyagtilalom rengeteg vendéglátóhelyet érint, és arra ösztönzi az éttermek üzemeltetőit, hogy inkább környezetbarát, többször használatos termékeket részesítsenek előnyben.
Jelenleg több mint 150 millió tonna műanyag szennyezi a világ óceánjait, melynek 70 százalékát az eldobható műanyag termékek teszik ki. Ezzel a műanyaghulladék környezetre gyakorolt hatása olyan mértéket öltött, amely az egész ökoszisztémát veszélybe sodorja. Éppen ezért az Európai Unió 2019 májusában elfogadta az egyszer használatos műanyagokat tiltó irányelvet, melynek a nemzeti jogszabályokba való bevezetését 2021-es határidővel várja a tagállamoktól.
Ennek értelmében 2021. július 1-jétől hazánkban is kivezetik többek között a következő termékeket:
• egyszer használatos evőeszközök és tányérok
• műanyag szívószálak
• fülpiszkálók
• léggömbök pálcikái
• oxidatív úton lebomló műanyag termékek
A magyar jogszabály, túlteljesítve az uniós előírást, kiterjed a műanyag zacskók használatának korlátozására is.
Az igazi műanyagmentes július
A műanyagmentes júliust (Plastic Free July) 2011-ben hirdette meg először az ausztráliai Műanyagmentes Alapítvány (Plastic Free Foundation). Magyarország 2018-ban csatlakozott a kezdeményezéshez. Ennek során 170 országban emberek millióit buzdítják az egyszer használatos műanyag termékek mellőzésére. Mivel idén a műanyagmentes július egybeesik a műanyagmentes jogszabály életbe lépésével, a csatlakozók egy igazán rendhagyó környezetvédelmi esemény részesei lehetnek.
– Véleményem szerint fontos, hogy minden ember a lehetőségeihez mérten próbáljon tenni a környezet érdekében – mondja Oszlánczi Réka, a Creppy Franchise alapító tulajdonosa. – A műanyagmentes júliust egy nagyon jó kezdeményezésnek gondolom, ahol a mindennapi szokásainkat picit átgondolva hatalmas lépéseket tehetünk egy zöldebb jövő érdekében.
Oszlánczi Réka véleménye szerint érdemes elsőként a vásárlási szokásainkat megreformálni. Amennyiben előtérbe helyezzük a papír vagy üveg csomagolást, illetve a gazdaságosabb, nagyobb kiszerelést választjuk a termékekből, azzal máris tettünk egy lépést a környezettudatosság felé vezető úton.
A képen: Oszlánczi Réka a cég környezetbarát termékével