Soha ennyi általános iskolás nem maradt még otthon, mint az elmúlt napokban. A hiányzások alapján könnyen azt hihetnénk, el kell halasztani a magyar kultúra napjára kiírt központi felvételi vizsgákat. A helyzet szerencsére nem ilyen tragikus, az előrelátó szülők a megelőzés miatt tartják otthon gyermekeiket.
Már csak hármat kell aludni, és az ország ötszáznál több középiskolájában január 22-én tíz órakor megkezdődnek az írásbeli felvételik. A vizsgán a 10, 12 és 14 évesek először magyarból válaszolnak tíz kérdésre 45 perc alatt, majd a szünet után matematikával folytatódik ugyanígy.
Négy-öt diák ül bent az órákon
Egyelőre nem lehet tudni, mennyi tesztre lesz szükség, mert az oltások ellenére az iskolai hiányzások meglehetősen magasak. Van olyan intézmény, ahol a nyolcadikosoknál négy-öt diák ül bent az órákon, s a hatodikosok fele sem jár iskolába. Nem mindegyikük fertőzött, de ha lenne kontaktuskutatás, simán kapnának igazolást. A szülők a biztonság kedvéért tartják otthon csemetéiket, hogy szombaton egészségesen kezdhessék a tesztek írását.
A minisztérium ugyan a hagyományos, egy héttel későbbi pótidőpont (január 27.) mellett egy második pótnapot (február 4.) is megjelölt az esetlegesen kimaradóknak. A gyerekek és családtagjaik azonban mindent elkövetnek, hogy egyszerre adhassanak számot tudásukról és csak a legszükségesebb esetben kelljen idegesen várakozniuk a későbbi megmérettetésre.
Mélyülő társadalmi különbségek
A Civil Közoktatási Platform szerint megint magukra maradtak a szülők, a pedagógusok és a diákok. A tanárok számára kötelező ugyan a maszk a felvételi helyszínén, a tanteremben is, de a jelöltek szabadon dönthetnek viseléséről. A szülők továbbra sem kísérhetik el a gyerekeket, pontosabban rendkívüli helyzetben a középiskola igazgatója adhat engedélyt, hogy a szülők az intézménybe léphessenek. Nem először történik felvételi eljárás a járvány idején, viszont tavaly az országban egyszerre, ugyanannyi időre rendeltek el online tanítást, idén követhetetlenül történt. Nagyon eltérő feltételek mellett készülhettek a nebulók. A működési zavarokkal terhelt iskolarendszert ez még nehezebb helyzetbe hozta, a meglévő társadalmi különbségeket elmélyítette, tovább növelte az esélyegyenlőtlenséget. A tesztek tovább növelik a tanulókat érintő mentális terheket. Tavaly negyedével csökkentek a felvételin elért pontok az előző évekhez képest. Idén sem remélnek jobbat a pedagógusok.
A témáról bővebben itt olvashatnak.
Fotó: nlc.hu