Évértékelő sajtótájékoztatóján az MSZP–LMP–Párbeszéd képviselőcsoport tagjai nemcsak bírálták a városvezetést. Elmondták, hogy konstruktív javaslataik is voltak/vannak Veszprém élhetőbbé tételéért.
– A Hol jobb élni?-versenyben Veszprém 2003 óta szinte folyamatosan a megyei jogú városok szűk élvonalába tartozik – ismerte el Hartmann Ferenc (MSZP) frakcióvezető. – Az ellenzék elvi támogatásával 2021-ben is jelentős fejlesztések valósultak meg a városban. Megújul a 8-as főút déli elkerülő szakasza, külön szintű csomópontok épülnek, de a Látóhegyre nem lehet átjárni és helyenként a lakóházak felé szélesítették az utat. Mintha az előkészítéskor senki nem képviselte volna a város érdekeit. Megépült az uszoda, a jégcsarnok, a tornagyakorló, bővül a kerékpárút-hálózat. Elkészült az északi iparterület útfejlesztésének egy része. A város megvásárolta a volt bútorgyári területet és a szakszervezeti székházat, megérkeztek az új buszok.
Európa Kulturális Fővárosa – némi szépséghibával
– Jönnek a milliárdok az Európa Kulturális Fővárosa-projektre – folytatta a frakcióvezető. – Frakciónk támogatja az EKF-projekt, az Integrált Területi Program és a Modern Városok Program fejlesztési elképzeléseit. Ám szerintünk kissé ötletszerűek az EKF-projektek, nem látszik a koncepció. Tudnunk kell, hogy az EKF-projekttel kapcsolatos döntéseket nem a közgyűlés hozza. A képviselőkből álló munkacsoportnak sincs semmilyen jogköre, a cégek felügyeletéből kizárták az ellenzéket.
Megjegyezte: elbukott a program egyik zászlóshajója, a Digitális Élményközpont. Nem tudni, mi lesz a Szikvízparkoló területével. Az EKF idejére csúf folt marad a belvárosban a volt bútorgyár területe és az SZMT-székház épülete.
– A kormányzati adómegvonások tavaly 825 millió forintot vittek el Veszprém büdzséjéből. Direkt kompenzáció helyett projektekre kapott pénzt a város – hangsúlyozta. – Az önkormányzati cégek is nehézségekkel küzdenek a közműadó és a valós ártól eltérített díjak miatt. Nem hagyhatjuk szó nélkül azt sem, hogy a V-Busz Kft.-vel kapcsolatban 1,7 milliárd forinttal átverték a polgármestert, de ez ügyben elmaradt a számonkérés.
Ami várat magára
– Kérdés: túl mer-e lépni a város a multicégek alkatrészgyártó, összeszerelő üzemeinek magyar valóságán azért, hogy a térség K+F központja legyen – tért át a gazdasági témákra Gerstmár Ferenc képviselő (LMP).
A képviselőcsoport véleménye szerint nincs elképzelés a Veszprém–Szentkirályszabadja repülőtér hasznosítására. Nincs startupokat helyzetbe hozó fejlesztési koncepció. Nincs önkormányzati támogatás a lakóépületek energetikai felújítására. Késik a Vásárcsarnok műszaki és működési megújítása. Nem létezik szociális és költségalapú bérlakásépítés. A meglévő állománnyal Veszprém a megyei jogú városok listáján a sereghajtók között van.
– Már nem tervezni, hanem megvalósítani kellene az Aranyosvölgyi hidat – folytatta. – A belterületi utak felújítására fordítható 5,3 milliárd forint előrelépés, de ennek a többszörösére lenne szükség. Egyelőre nem halad a vasútállomás és környékének rendbetétele, pedig az a város egyik fontos kapuja. Hiányoznak a város élhetőségét javító P+R parkolók. A lakótelepek parkolási gondjainak enyhítésére kísérlet sem történt.
A képviselőcsoportnak a szociális és oktatási intézmények helyzetével kapcsolatban is határozott véleménye van. Hartmann Ferenc, Gerstmár Ferenc és Benczik Gabriella (Párbeszéd – a képviselő-asszony karanténban van, azért nem tudott részt venni a sajtótájékoztatón – a szerk. megj.) szerint a szociális ellátóhálózat szűk keresztmetszetű. Sokan várnak szociális és költségalapú bérlakásra, idősotthoni elhelyezésre, ellátásokra. Az önkormányzat nem elég aktív a tulajdonában lévő oktatási célú ingatlanok felújításának elősegítésében. Helyenként több évtizedes nyílászárókat kellene felújítani vagy cserélni, sok helyen elmarad az egészségügyi festés, pótolni kellene a hiányzó hőszigetelést. Szakemberhiánnyal is küszködik a város az óvodai és szociális ágazatban: még 20 óvodapedagógusra lenne szükség.
Konstruktív javaslatok – amiket elfogadott a közgyűlési többség és amiket nem
– Kezdeményeztük, hogy a Gyulafirátót határába tervezett katonai bázis kerüljön távolabb a településrésztől, ám mégis a tervezett helyen épül meg a központ – mondta Hartmann Ferenc. – Javasoltuk, hogy a 14 év alatti veszprémi diákok térítésmentesen utazhassanak a helyi járatokon. Ezt nem fogadta el a testület, viszont januárban ingyenes a tömegközlekedés a városban. Pont annyiba került volna a mi javaslatunk, mint amennyibe a térítésmentes január kerül a közlekedőknek.
A képviselőcsoport QR-kód elhelyezését szorgalmazta a város látványosságainak megismeréséhez. Úgy tűnik, ez megvalósul. A frakció ideiglenes bizottság létrehozását javasolta azért, hogy az vizsgálja meg, miért csökken Veszprém lakossága és dolgozzon ki javaslatot a folyamat megállítására. A gyermeknap alkalmából homokozójátékokat gyűjtöttek és helyeztek ki néhány játszótérre.
– Gerstmár Ferenc képviselőtársam kezdeményezte, hogy a képviselői keret felhasználása valóban a képviselő döntése legyen – emlékeztetett Hartmann Ferenc. – Nem jó, hogy a rendszer városvezetői kontroll alatt áll. Mi azért dolgozunk, hogy Veszprém legyen mindannyiunké!
A vezető képen Hartmann Ferenc és Gerstmár Ferenc. Fotók: a szerző