Terjed a szóbeszéd a kijárási tilalom bevezetéséről. A kormány ma reggelig nem rendelte el, de a járványhelyzet súlyosbodása esetén sor kerülhet rá. Fontos, hogy tudjuk és tájékoztassuk a környezetünkben élő, egyedülálló időseket, betegeket is, hova fordulhatnak segítségért, hiszen a szomszédokra se számíthat mindegyikük.
Ajkán élő idős családtag döbbentett rá, hogy hiába az önkormányzatok kommunikációs igyekezete, az emberek egy részének fogalma sincs, mit tegyen, ha lehetetlenné válik a Várpalotáról, Veszprémből még tegnap is könnyen megoldható támogatás. Miután ott sikerült a tanácstalanságot eloszlatni, Győri Piroskát, a veszprémi Egyesített Szociális Intézmény vezetőjét arra kértük, ismételjük át a legfontosabb tudnivalókat Veszprém vonatkozásában.
– Ha a kormány kijárási tilalmat rendel el, hol kérhetnek segítséget azok az idős vagy fiatalabb, ám beteg, egyedül élő veszprémi lakosok, akikről jó esetben a család gondoskodott, vagy magukról gondoskodtak mostanáig és akiknek nincsenek segítő szomszédaik?
– Azokat a kifejezetten erre a célra működtetett telefonszámokat hívhatják, illetve arra az e-mail címre írhatnak, amelyeket a veszprémi önkormányzat a március 17-én megjelent tájékoztatójában tett közzé. A telefonoknál a Veszprémi Polgármesteri Hivatal munkatársai fogadják a hívásokat, ez garancia arra, hogy a beérkezett igényeket rögzítik és továbbítják. A kérdésekre válaszolnak, és igyekszenek megnyugtatni az embereket.
– Miben tud az intézmény segítséget nyújtani: bevásárlás, patika, étkeztetés, esetleg a legszükségesebb házi gondozás?
– Az alapvető élelmiszerek, a gyógyszerek és a higiéniai szerek beszerzésében igen. Erre a legközelebbi boltban, patikában van lehetőségünk. Ezeket a tennivalókat normál esetben a család vagy a szomszédok a napi rutin keretében elintézik, most önkénteseket igyekszünk bevonni a pótlásukra. Veszprémben a Lélektér Alapítvány profi módon állította fel a rendszert. Az alapítvány önkéntesei a mi intézményünk és a telefonoknál ülőkkel folyamatos kapcsolatot tartva végzik a munkájukat. A házi gondozást továbbra is intézményünk dolgozói látják el, akinél szükséges, ágy mellett, lakáson belül. Mivel fennáll a 40/2020. (III. 11.) kormányrendelet által elrendelt veszélyhelyzet, az EMMI által kiadott útmutató szerint a személyes kontaktussal járó kapcsolatokat minimálisra kell csökkenteni. Ezért most az élet alapvető szükségleteire koncentrálunk, azok kielégítése a cél. A kapacitásunk is erre elegendő, így tényleg csak az ágyban fekvőkhöz, rászorultakhoz mennek be a házi segítségnyújtók.
– Hogyan igazolják magukat a hivatalos segítők? Egyre több a szélhámos, sokan használják ki a veszélyhelyzetet és élnek vissza az emberek kiszolgáltatottságával.
– A VKTT Egyesített Szociális Intézmény nevével, pecsétjével és az én aláírásommal ellátott igazoló irat van az ESZI munkatársainál. Úgy tudom, a hivatalos önkéntesek is tudják igazolni magukat. Minden személyes találkozáskor, az éthordó átadásakor, a bevásárló cetli átvételekor elmondjuk, hogy vigyázzanak magukra.
– Van erre a nehéz feladatra elegendő számú ember, el vannak látva védőfelszerelésekkel?
– Az intézmény munkatársai jelenleg „csúcsra vannak járatva”, ezért a szakértelmet nem kívánó feladatokhoz nélkülözhetetlen az önkéntesek munkája. Nekik is köszönhető, hogy a héten kezelni tudtuk a beérkező igényeket és a kötelező, illetve ajánlott változtatásokhoz igazodva szervezzük az étkeztetést. Sajnos, a védőfelszerelésekben óriási hiány van, és míg élelemmel minden rászorulót napi szinten el tudtunk látni, a munkatársaim miatt nem vagyok nyugodt. Cserélhető és mosható maszkokat varrattunk ugyan, de a védőköpenyek, fertőtlenítők már elfogytak vagy elfogynak mindjárt. Senki nem tudja, meddig tart a jelen helyzet, szóval muszáj lesz hozzájutnunk megfelelő mennyiségű védőfelszereléshez, különben a dolgozók előbb ágynak esnek, mint bárki más.
– Kell-e fizetni az étkeztetésért? Mennyit? Mikor, milyen formában: készpénz, kártya, utalás?
– A szociális étkeztetés térítése a már a rendszerben lévő idős emberek számára rászorultsági alapon, a jövedelmük alapján behatárolt kategóriák szerint történik. A most beérkezett igények teljesítéséhez az önkormányzat komoly egyeztetéseket folytat a piaci szereplőkkel. Olyan rendszer felállítása szükséges most, amelyben az idős megkeresi, természetesen nem személyesen(!) a főzőhelyet, megrendeli az ebédet, amit a szolgáltató házhoz szállít neki. Az egyeztetések szerint egy nyomott áras változatban gondolkodnak. A hét elején már konkrétumokat kapunk, azokat tudjuk majd ajánlani mi is. Mivel az elviteles lehetőség csak úgy működik, hogy valakinek oda kell menni az ebédért és az idős ember otthonába vinni, olyan segítő kell, aki minden nap ugyanabban az időben ott van, és teljesít. Ez rendszerességet követel és nagy felelősséggel jár. A pénz egy fontos kérdés. Jó, ha most van valamennyi készpénz az időseknél, a bevásárlások, a gyógyszerek kiváltása miatt. Amennyiben az idős ember bankkártyával rendelkezik, kérdés, hogy tud-e felvenni pénzt saját magának. A segítő nem fogadhat el bankkártyát, mert annak a használata most elég aggályos. Az utalás azokban az esetekben működhet, ahol „fiatalabb idősről” van szó, akinek a netbank nem idegen, vagy ha egy családtag utal. Reméljük, a szolgáltatónál lesz ilyen opció is!
– Van módjuk a szolgálatot esetleg túlterhelő, indokolatlan igények kiszűrésére?
– Teljesen nincs, de az intézményünk nem ma kezdte: van olyan szervezeti egységünk ami elmúlt 50 éves, tehát van némi rutinunk. Ugyanakkor látjuk, hogy a látszólag indokolatlan, a rendszert esetleg túlterhelő esetekben is egy segélykiáltás van a kérés mögött. Ezért igyekszünk megértéssel lenni és megértést kérni azoktól, akiknek az igénye jelenleg nem, vagy nem azonnal teljesíthető, érzékenyíteni az embereket a náluk nehezebb helyzetben lévő emberek sorsa iránt. A házasság hetében idős emberekkel készült interjúban elhangzott: TÜRELEM! Most mi is ezt kérjük, mert a türelem nem csak a hosszú házasság alapja. Az én főnököm a polgármester, ő elkötelezett, én is az vagyok. Dolgozunk.