A kortárs művészeti kiállításokat sokszor éri az a vád, hogy csupán a beavatottakhoz szólnak. Fenyvesi Ottóra ez biztosan nem érvényes, hiszen kollázsait, verseit a popkultúra eszközeivel jeleníti meg. Az általa használt motívumok az utcán, a pólókon, képregényekben, újságok címlapján mindennap szerepelnek. Jellegzetes közép-európai hangulatú, vegyes technikájú művei a graffitihez állnak legközelebb. Elsősorban a fiatalokhoz, az „örök fiatalokhoz” szól ez a mostani kiállítása is, melynek a Vlagyimir Vlagyimirovics belelépett a gereblyébe címet adta.
Fenyvesi Ottó József Attila-díjas költőnek, képzőművésznek a veszprémi Pannon Egyetem aulájában április 5-én nyílt kollázskiállítása. A válogatásban szereplő alkotásokból is jól látszik, egységes koncepció mentén alkot, felfogásmódja olyannyira önmagából fakad, hogy nem csupán művészi magatartás, hanem életforma. Keserű szarkazmusa, amivel reflektál a világ állapotára csaknem fél évszázada, folyamatosan aktuális. Ha lehet ilyent mondani, egyre aktuálisabb a groteszk hangulat a szétvagdosott és egymásra szórt újságcímekkel. Erre utal a kiállítás címe is: Vlagyimir Vlagyimirovics belelépett a gereblyébe.
„A kép a legérvényesebb emberi beszéd” – idézte Illyés Gyula szavait a kiállítás megnyitójában Németh István Péter költő, irodalomtörténész, aki Fenyvesi Ottó művészetét három aspektusból (a szavak, a zenék és a képek) közelítette meg. Felelevenítette kamaszkori élményeit, amikor az Újvidéki Rádió (Radio Novi Sad) rockzenei műsorait hallgatta Fenyvesi Ottó szerkesztésében. A kollázsait kiállító költő Éjszakai műsor című versét a kiállítást rendező Felföldi Gábor mondta el. A költeményben megidézett szerzemény, a Smoke On The Water akkordjai Dávid Roland gitárján is megszólaltak. Dávid Roland egy Jimi Hendrix és egy Doors számot adott elő az eseményen.
Németh István Péter sok más mellett elmondta még, hogy a kollázstechnikát mint szövegszerkesztő elemet Fenyvesi verseiben és kollázsaiban is egyformán használja. Verssorai zenei elemek, ugyanakkor vibráló betűsorai élményt jelentenek olvasónak, hallgatónak és nézőnek egyaránt. Külön érdekesség a látogatók számára az a költői diárium, amit a napilapok szalagcímeiből komponált. Weöres Sándor még egy kalapból húzta ki véletlenszerűen a mondatokat, ám a képíró már tudatosan rendeli egymás alá a világról érkező, össze nem illő híreket. Ezzel a jelenségeket a fejük tetejére állítja, ugyanakkor az eredetinél egy igazabb, az emberi értelemhez közelebb álló rendbe szedi. Nem csupán formabontás ez a költő képzőművész részéről, hanem egy régi hagyomány megbecsülése is – utalt az ókori képversekre vagy az apollinaire-i kalligrammákra megnyitóbeszédében Németh István Péter.
Fenyvesi Ottó Vlagyimir Vlagyimirovics belelépett a gereblyébe című kiállítása április 20-ig látható a Pannon Egyetem aulájában (Veszprém, Egyetem utca 10., B épület).
Németh István Péter nyitotta meg Fenyvesi Ottó kollázskiállítását a Pannon Egyetem aulájában. Fotó: Veszprém Kukac