Június végén és július elején rohamtempóban bonyolítja a hatóság a Budapest–Kelebia kínai vasúti beruházás első kisajátítási tárgyalásait – tudta meg a Népszava. Miközben a szerbiai szakaszon – Kelebiától Belgrádig – akad olyan pályarész, ahol már próbafutásokat is tartottak, addig a hazai beruházás vontatottan halad.
A gigaberuházás dokumentumait és szerződéseit tíz évre titkosították, így a projekt menetéről hébe-hóba hallanak a magyar adófizetők. A kínai áruszállítás segítését szolgáló vasútfejlesztésre kapott kínai kölcsönt természetesen vissza kell fizetni. A szakemberek csak legyintenek, amikor a beruházás megtérüléséről kérdezik őket. Cirka száz év, ha nem több. Dédunokáink is törleszteni fogják.
A kisajátításra váró ingatlanok között akad lakóház, rét, zártkert és szántó is. Az állam nevében eljáró MÁV Zrt. kisajátítási kérelmére nyolc napon belül elidegenítési tilalmat jegyeznek be az érintett ingatlanra. A felkért ingatlanszakértők a piacinál általában jóval alacsonyabb ingatlanértéket állapítanak meg. Viszont az állam nagyobbára az ingatlanoknak csupán egy részére – 12 négyzetmétertől a 1,5 hektárig – tart igényt. Ám ez aligha vigasztalja a tulajdonosokat, akiknek a háza melletti töltésen zúgnak majd el a gyorsvonatok.
A témáról bővebben itt olvashatnak.
Fotó: IHO