Magyarországon nyereségesek az autópályák, az állam mégis koncesszióba adná a működtetésüket. Lehet, hogy újabb kínai gigaprojekt készül?
– Útépítő körökben 7–8 milliárd euróra (2500–2800 milliárd forint) becsülik a kormánydöntéssel piacra dobott gyorsforgalmi úthálózat koncessziós értékét. Ezt európai cég nem vállalja be – mondta az egyik nagy külföldi útépítő cég vezető szakembere, hangsúlyozva, hogy a becslés tisztességes árazásra vonatkozik.
A 24.hu informátorai szerint alaposan meglepte a szakmát a nemrég napvilágra került közbeszerzési kiírás, amelyben az ország teljes, csaknem 2000 kilométernyi gyorsforgalmi úthálózatának (1662 kilométernyi alaphálózat, és 381 kilométernyi kiegészítő hálózat) koncesszióba adásáról van szó. Az állam, azaz a Rogán Antal fennhatósága alá tartozó Nemzeti Koncessziós Iroda harmincöt évre adná át az utakat az üzemeltetőnek, amely vállalja az üzemeltetést, a felújítást és a hálózat bővítését, új szakaszok tervezését-építését, ideértve a finanszírozást is.
A kiírás alapján annyi biztos, hogy a feladat nem bontható részekre és az ár a meghatározó a kiválasztásnál. A megkérdezett szakértők egyelőre csak tippelni tudnak, hová kerülhet a koncessziós jog:
– Hazai vezető építőipari cégekből álló konzorciumhoz (köztük a piacvezető mélyépítő Duna Aszfalt Zrt.-vel és a Mészáros-birodalom építőcégeivel számolnak), így a jövőben ezek a vállalkozások építhetnék és kezelhetnék a gyorsforgalmi úthálózatot.
– Ugyanakkor a nagyszabású ügylet eddig ismert részletei alapján nem zárják ki, hogy újabb kínai gigaprojektet készítenek elő.
A koncessziós közbeszerzés részleteiről természetesen érdeklődött a 24.hu a Rogán-minisztériumnál, de a cikkük leadásáig „természetesen” nem kaptak választ. A következő kérdéseket tették fel:
- mit terveznek a jelenleg hatályos autópálya-koncessziós szerződésekkel, mire hivatkozva mondják fel a megállapodásokat, ha kivásárolják a külföldi felet, milyen költséggel kalkulálnak?
- mit jelent pontosan, hogy két uniós alapból, a helyreállítási, illetve a környezetvédelmi alap „keretéből Magyarország nem tud majd önállóan autópályát építeni”?
- mekkora rendelkezésre állási díjjal és mekkora koncessziós bevétellel számolnak, mire alapozzák, hogy a projekt nem növeli majd számottevően az államadósságot?
Miért adja koncesszióba az állam a jól fizető autópályákat? Fotó: Farkas Norbert/24.hu