Nálunk még csak rádudálnak, vagy válogatott káromkodások egész sorát zúdítják rá az átlagosnál kisebb tempóval poroszkáló, bizonytalankodó, idős sofőrökre, Svájcban a múlt év júliusától már komolyan korlátozhatják őket. Az ottani új törvény értelmében a 70 év feletti gépkocsivezetők háziorvosa megteheti, hogy csak egy bizonyos útvonalra, vagy bizonyos napszakra engedélyezi számukra a jogosítvány kiadását. Nem mindenki boldog az újítástól.
Demencia, lassuló reakcióidő, gyengülő látás – mind az idős sofőrök jogosítványának korlátozása mellett szólnak, gondolják sokan. Ugyanakkor a fitt szeniorokat felháborítja az efféle általánosítás, a szabadságuk, emberi jogaik korlátozását látják benne. Svájcban már tulajdonképpen 1970 óta a háziorvos jóakaratán múlik, vezethet-e a 70 év feletti páciens, vagy bevonják a jogsiját. 2016. július 1-jétől létezik köztes megoldás: az orvos megteheti, hogy csak egy bizonyos körzetre, útszakaszokra, időszakra javasolja a vezetői engedély meghagyását a közlekedésbiztonsági csomag részeként. Például csupán a lakása és a bevásárlóközpont között használhatja az autót a páciens, nem mehet ki vele az autópályára. Van aki ezt az intézkedést is szkeptikusan fogadja, mondván, nem elég szigorú, hiszen a gyalogátkelők, iskolák, ahol a balesetek többsége történik, éppen a városi közlekedésben fordulnak elő.
Van aki szerint túl alacsony a 70 éves korhatár, hiszen az emberi életkor határai kitolódnak. A mai motorizált világban elegendő lenne 75 éves kortól évente orvosi vizsgára kötelezni az idős vezetőket. Hiszen életbevágóan fontos számukra az autó, pont akkor, amikor egyre nehezebben mozognak, amikor nehéz már nekik buszra szállni, cipekedni, meg hozzá is szoktak a kényelemhez. Na de azért az is furcsa szemlélet, hogy járni már nem tud, de autót még vezet. Itthon is előfordult már, hogy a második sztrókja után is ragaszkodni próbált a beteg a jogsijához, és perrel fenyegetőzött, ha az orvos bevonja.
Mi értelme ennek a svájci törvényi korlátozásnak? Az igazat megvallva, nem sok, mert aki érzi az egészsége, a képességei hanyatlását, beszűkülését, az úgysem fog 85-el kimenni az autópályára, vagy szürkület után vezetni. Akinél meg kezdődő demenciát állapítottak meg, annak jobb, ha egyáltalán nem ül autóba, hiszen előfordulhat, hogy nem tud időben megállni, ha lelép a járdáról egy gyalogos, vagy nem néz bele a visszapillantóba, ha elindul a parkolóból kifelé. Zürich kantonban évente több mint ezer 70 éves sofőr önként visszaadja a jogsiját.
Szakértők szerint 80-85 év között húzódik az ember ilyesféle terhelhetőségének a határa, ebben a korban az autósok 80 százaléka felhagy a vezetéssel. Ezt a többségük visszafejlődésként éli meg, az életminőség drasztikus csökkenéseként. Ugyanakkor pozitív életszemlélettel a javukra is fordítható a helyzet, hiszen kénytelenek közösségbe menni, buszra, vonatra, metróba szállni, tehát nincsenek többé elszigetelve az autójukban, az utcán, a megállóban, utazás közben emberekkel találkoznak, beszélgetnek.
Beszélgettem a témáról hetven fölötti ismerőseimmel, mit szólnak a svájci megoldáshoz. Mindenki a maga példáját, a saját sztoriját mondta el. A 78 éves István bátyám azt mondta, neki két évvel ezelőtt volt egy koccanása egy kereszteződésben. Úgy érezte, ez a jel, hogy abba kell hagyni. Iluska 70 évesen önként visszaadta a jogsiját 2001-ben, amikor meghalt a férje. Képtelen volt a volán mögé ülni. Ferenc még csak 69 éves, fiatalnak érzi magát, semmi baja, esze ágában sincs letenni az autóját. Egyébként meg az a véleménye, hogy minden ember más, nem lehet valakit csak az életkora miatt kitiltani az utakról.Szerinte nem csak az idősek, de a fiatalok között is van olyan, akinek be kellene vonni a jogosítványát, illetve soha nem is kellett volna nekik adni. Az nem zavarná, ha az idős sofőröket gyakrabban köteleznék alkalmassági vizsgára nálunk is. Ebben az életkorban akár egy-két hónap alatt is megváltozhat annyira az ember egészségi állapota, hogy alkalmatlanná váljon egy gyorsan közlekedő jármű irányítására. Ferenc véleménye szerint a lassuló reflexek legalább olyan veszélyesek, mint a fiatalok tapasztalatlansága és vakmerősége. A gyorshajtás ugyanúgy halálos lehet, mint a csigatempó, sőt! Bár szolidáris a hetven fölöttiekkel, azért azon ő is elcsodálkozott, hogy súlyos agyvérzésen átesett, félig lebénult haverjának még mindig volt jogsija. Szerinte ez már nincs rendjén.