A leghatásosabb oktatási reform a pedagógusképzés színvonalának, a pedagóguspálya vonzerejének növelése – mondta Gerstmár Ferenc LMP-s önkormányzati képviselő, aki mai sajtótájékoztatóján a tanévkezdéssel, tanárhiánnyal kapcsolatos témákról beszélt.
– A tanév kezdetén rendre reflektorfénybe kerülnek az oktatást érintő problémák, mint az alulfinanszírozottság, a diákok leterheltsége, vagy a digitális kompetenciák fejlesztésének háttérbe szorulása – mondta a képviselő. – Idén a legnagyobb gondnak a pedagógushiány mutatkozott. Számos hír jelent meg arról, hogy jelentős tanárhiány van az országban. Olyan információ is napvilágot látott, amely szerint a Klebelsberg Központ statisztikai összesítései alapján az állami általános iskolákban és gimnáziumokban augusztus végén 4325 betöltetlen álláshely volt. A kevés tanár miatt sok iskola nem tud csoportbontásokat csinálni, sok a túlóra, a kémia és a fizika szaktanári kar vészesen öregedik, sok helyen pedig csak nyugdíjas tanárokkal tudják megoldani a tanítást.
Gerstmár Ferenc szerint felmerül a kérdés, érinti-e a tanárhiány Veszprémet? Ha igen, milyen módon, milyen következményekkel? További fontos kérdés a pedagógusok korfája. Az iskolákban problémát jelenthet, hogy a következő években közel egyszerre nagyobb létszámban nyugdíjba vonuló tanároknak lesz-e utánpótlása. Erre a helyzetre felkészültek-e a városunkban működő intézmények?
A szeptemberi közgyűlésen napirend előtt a fentiekre keresi majd a választ a polgármesternél, megjegyezve:
– Természetesen tudjuk, hogy Veszprém mindig jó helyzetben volt az oktatás területén, és azt is, hogy a szóban forgó iskolák fenntartója az állam és nem az önkormányzat, de az önkormányzatnak legalább pontos képpel kell rendelkeznie a jövő szempontjából kulcsfontosságú területen, ha már elveszítette befolyását az iskolák vonatkozásában.
Kiemelte: az LMP programjában szerepel, hogy az intézmények felett a helyi közösségek rendelkezzenek. Amíg ez megvalósulhat a jelenlegi keretek között, vagy inkább a kereteket szétfeszítve is számos intézkedést javasol. A leghatásosabb oktatási reform a pedagógusképzés színvonalának, a pedagóguspálya vonzerejének növelése. A pálya megbecsülésének hanyatlása és a munkakörülmények romlása a rátermett és elhivatott pedagógusokat is elriasztja a pályától.
El akarjuk érni, hogy az egyetemeken a legtehetségesebb hallgatók minél nagyobb számban válasszák az igazi szellemi kihívást jelentő, jól fizetett tanári pályát. Tisztában vagyunk azzal, hogy ehhez a szervezeti, szellemi és anyagi feltételek gyökeres változására van szükség. Jelentősen emelni kell a közoktatásban dolgozók fizetését, bérezésük ugyanis nem áll arányban rendkívüli szellemi és fizikai igénybevételükkel. A pedagógusok átlagfizetésének alakulását a mindenkori minimálbérhez kell kötni, biztosítva az automatikus évenkénti béremelést. Leghatékonyabb ösztönző eszköznek a differenciált bérezést tartjuk, amely figyelembe veszi a tényleges szakmai teljesítményt, valamint az oktató-nevelő munkát nehezítő körülményeket. A kezdő pedagógusok esetében azonnali béremelést szorgalmazunk.