Míg Európa nyugati felében azon dolgoznak, miképp tehetik vonzóvá a vonatközlekedést, itthon a MÁV azt tanácsolja utasainak: a hétvégén ne vonatozzanak. A hőség nem tesz jót sem a vágányoknak, sem a vezetékeknek, ezért zavarok várhatók.
Spanyolországban valahogy megtalálták a megoldást arra, miképp lehet tartósan 40 fok fölött is működtetni a vasutat. A szabadalom feltehetően megszerezhető. Nálunk 30 fok körül a vonatok rendre késnek, ha egyáltalán elindulnak. A hangosbemondó figyelmezteti erre az utasokat, és a MÁV honlapja is – mármint azt, aki használja a netet, és elég türelemmel rendelkezik a böngészéshez. Mert azt, hogy konkrétan hol, mikor, mennyit késnek, nehéz megtalálni.
Azt viszont most igen, hogy a MÁV „arra kéri az utasait, a hétvégén csak a legszükségesebb esetben induljanak útnak, és ha mégis így tesznek, feltétlenül tájékozódjanak a fennálló forgalmi helyzetről”. Tanácsukat a rendkívüli hőség miatt írták ki honlapjukra. A kánikulai időjárásban a hőtágulás hatására a vágányokban, felsővezetékekben káros anyagfeszültség keletkezik. A MÁV folyamatosan figyeli a pályahálózatot, méri a sínhőmérsékletet. Szükség esetén sebességkorlátozásokat vezet be, ami hosszabb menetidőt jelenthet. Egyes térségekben és vonalakon ezért akadozhat a forgalom, a vonatok a csatlakozásokat sem tudják tartani.
Úgy tűnik, az utóbbi években az Európai Unió jóvoltálból történő fejlesztések inkább csak hűvös időben működnek.
Míg nálunk elhessegeti a népeket a MÁV, addig Európában a kormányok inkább a vonatokhoz édesgetik polgáraikat. A németek 9 eurós havi bérlettel próbálkoztak, amellyel augusztus végéig lehet utazhatni tömegközlekedési eszközökön Németország egész területén. A különleges jegyre nagyon nagy volt az igény. A kísérlet 3,7 milliárd eurós többletköltséget jelentett a német kormánynak. Hosszú távon minden szempontból megtérül a befektetés, ha csak az üzemanyag-fogyasztást nézzük. Egy sor más költség is csökken, ezért a politikusok és a szakma most tárgyalnak a későbbi megoldásokról.
A spanyolok ennél is tovább mennek: szeptember 1. és december 31. között a Renfe nemzeti vasúti szolgáltató által üzemeltetett összes elővárosi vonat és a 300 kilométeresnél rövidebb utakat lefedő középtávú regionális vonal ingyenes lesz. Arra számítanak, hogy a recesszió miatt munkahelyek szűnhetnek meg. A dolgozók utazását könnyítik, de a felszabaduló járművek energiát takarítanak meg az egész országban.
Könnyű a spanyoloknak. A pályaudvarokat már felújították, mintha ligetbe érkezne az utas. Nálunk például az almádi állomáson (de az országban még vagy száz helyen) nincs tető a peronon várakozók feje fölött sem eső, sem égető nap ellen. Ha a késés miatt a várakozók a légkondicionált állomásépületébe akarnak bemenni, az kész kaland: a peronról először leereszkednek a lépcsőkön, majd a másik oldalon fölkapaszkodnak. Ha mégis bejön a vonat, ugyanez történik visszafelé. Az idős emberek vagy a kisgyermekkel utazó kétszer is meggondolják.
A balatonalmádi vasútállomás peronja. Fotó: commons.wikimedia.org
A MÁV-nak már kérnie sem kell a vonatozás felejtését.
A képen a madridi Atocha-pályaudvar. Fotó: happyrail.com