Tízezrek tüntettek a fővárosban a szánalmasan alacsony pedagógusbérek miatt. Évek óta sok tanár hagyja el a pályát. Sajnálkozni lehet ezen, meg hivatástudatukra figyelmeztetni őket, de ma már vannak módszerek, amelyekkel forintban kimutatható a tanárhiány.
Nincs jövő tanárok nélkül, a jó tanárok pedig olyan arányban hagyják el a pályát, amilyen ütemben Mészáros Lőrinc gazdagszik. Visszatérő mondatok a vasárnapi több tízezres tüntetésről, de milliárdokban is kifejezhető a tanárhiány. Hermann Zoltán (Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont és Corvinus Egyetem) és Horváth Hedvig (University College London) az amerikai Harvard Egyetem munkatársainak módszereit követve számolt. A tanári eredményességet egy úgynevezett hozzáadottérték-alapú mutató segítségével mérték. Ez alapján az tekinthető jó tanárnak, akinek a diákjai kezdeti tudásszintjükhöz és családi hátterükhöz képest átlagosan jól teljesítenek a különböző kompetencia- vagy tudásteszteken.
Számításaik szerint hatalmas a különbség a jó és a rossz tanár tanítványainak tudása között. A rossz tanár diákjai nyolcadikra sem jutnak túl a hatodikosok szintjén. Az ellenkezője: akik tizedikben egy ponttal jobb eredményt érnek el a matematika-kompetenciateszten, 25–28 éves korukban 10 százalékkal magasabb a keresetük, amely éves szinten legalább 240 ezer forintot jelent. Ez azt jelenti, ha egy jó tanár egy évben négy-öt 20 fős osztályt tanít, akkor körülbelül 70–87 millió forinttal emeli meg diákjai életpálya-jövedelmét egy rossz tanár diákjaihoz képest. Érdemes tovább számolni, de napnál is világosabb, hogy a felkészült tanárok megtartása a legjobb befektetés az ország jövőjébe.
Fotó: Nicolas Guyonnet/Hans Lucas