Február elején indították el a Vasas Szakszervezet aktivistái Munkásjárat című podcastjüket. Minden adásban a munkavállalókat érintő aktuális problémákról beszélgetnek laza, oldott formában.
A Munkásjárat egy hajnali podcast munkavállalóknak, munkáltatóknak a munka világáról munkavállalóként, szakszervezeti tagként a munkavállalókért. A kezdeményezésről a podcastek készítői közül hárommal, a Continental Veszprémben dolgozó Fenyőházi Attilával, Guzslován Gáborral és Herczeg Ádámmal beszélgettük.
– Az ötletgazda Guzslován Gábor, aki rengeteg podcastet néz – árulja el Herczeg Ádám. – Azért indítottuk el a Munkásjáratot, mert tudatosítani szeretnénk a munkavállalók körében, hogy létezik a szakszervezet.
– Az élő adást fölvesszük, kitesszük a YouTube-csatornánkra, és később a Tik-Tokra készítünk belőlük rövidebb videókat – folytatja Guzslován Gábor. – De jelen vagyunk a Twitchen, a nagyon fiatalok csatornáján, és Facebookra is föltesszük a videók linkjét. Tervezzük a megjelenést az Instagramon is. A szakszervezetnek van egy külső irodája a Haszkovón. Ott rendeztük be a stúdiót. Az „adásokat” egyelőre öten készítjük. Igen, tudjuk, hogy hosszúak, de próbálunk fejlődni, tömörebben megfogalmazni a gondolatainkat.
– A Munkásjárat 4,5 millió emberről/embernek szól, akikről senki nem beszél – mondja Fenyőházi Attila. A podcastek hajnali 5.40-kor kezdődnek hétfőn, szerdán és pénteken. Ekkor indulnak haza a hajnali munkásjáratok, és a készítőknek is ekkor van arra idejük, hogy beüljenek a stúdióba.
Száraz témák sok humorral
A Munkásjárat témái: munkaidőkeret, prekariátus (a rossz fizetést kapó, létbizonytalansággal küzdő dolgozók csoportja), munkakörnyezet, különböző szerződéses viszonyok. Ezek igencsak „száraz” témakörök, amiket a csapat tagjai igyekeznek sok humorral feldolgozni.
A munkavállalók többnyire nem tudatosak, tartozzanak bármelyik politikai oldalhoz – állítják. Ráadásul a szakszervezetet az emberek a baloldali képviselethez kötik. A csapat csak módjával foglalkozik pártpolitikával, inkább szakpolitikai kérdéseket beszélnek át, így – magától értetődően – a kormánnyal szemben fogalmazzák meg a véleményüket.
– Szeretnénk levetkőzni a szolgáltatószakszervezet-berögződést – magyarázza Guzslován Gábor. – Tehát amikor egy munkavállaló a szakszervezethez fordul, nem egy szolgáltatótól kér segítséget, hanem egy hozzá hasonló munkavállalótól. A legkapitalistább országokban is mozgalomként működnek a szakszervezetek.
– És amit mi elérünk szakszervezetként, az nem forintosítható – teszi hozzá Fenyőházi Attila. A Munkásjárattal edukálni is szeretnének, társadalmi tudatosságra nevelni és minél több fiatalt elérni.
Legyünk szolidárisak egymással, hisz az érdekeink azonosak!
– Amikor a szülő azt mondja a gyerekének, hogy csak magadra számíthatsz, fiam, azzal a szolidaritás érzését szünteti meg a gyerekében – mondja Guzslován Gábor. – Viszont lehet, hogy az érdekeink azonosak, ezért kellene kiállnunk egymásért.
A Munkásjárat készítői nem tudnak arról, hogy létezik-e az övékéhez hasonló kezdeményezés az országban. Számukra ez kimondottan inspiráló. Tervezik az együttműködést egy online rádióval. Azt, hogy mennyire szükség van a munkájukra, bizonyítja: a YouTube-on a videóik alatt az ország minden részéből érkeznek a hozzászólások.
– Egyre kevesebben akarják sokkolni magukat a Kossuth rádió híreivel – mosolyog Fenyőházi Attila. – Mi alternatívát kínálunk ezeknek az embereknek.
A vezető képen: Fenyőházi Attila, Herczeg Ádám és Guzslován Gábor. Fotó: a szerző