A kormány váltig tagadja a pedagógushiányt, ezzel szemben több intézkedése is azt igazolja, bizony nincs tanár sem az általános, sem a középiskolákban. A bérekhez eszükbe nincs hozzányúlni, viszont számtalan ötlettel a tanárképzés lebutításán fáradoznak. Most például pedagógiai asszisztensek számára technikumok indításán munkálkodnak.
Az elszántak öt év tanítás-tanulás után pedagógiai asszisztensek lehetnek, a tervek szerint. „Ebben a technikumban nagyon magas lesz a gyakorlati óraszám, annak érdekében, hogy különböző életkorú, különböző intézmény típusokba járó gyerekekkel gyakorolhassák a megtanultakat. Ez segítséget jelent mind az iskoláknak, mind az óvodáknak, hiszen olyan munkakörben olyan oktatói asszisztenseket képeznek, akik tudnak bánni a gyerekekkel… Itt, a pedagógiai technikumban lesznek olyan végzettségű diákok, akikre nyugodtan rá lehet bízni a gyerekeket” – nyilatkozta Pölöskei Gáborné, az Innovációs és Technológiai Minisztérium helyettes államtitkára, a KLIK volt elnöke.
Első hallásra úgy tűnhet a kormány odadobta a szokásos gumicsontot, hogy míg ezen vitatkozunk, addig se a pályaelhagyókra figyeljünk. De Pölöskeiné (Áder államelnök húga), nem az a típus, aki nem oldja meg, amit rábíztak. Szorgalmas és megbízható vezető volt a legkülönbözőbb posztokon, mint például a KLIK élén. Csak az érthető nehezen, hogy miután biológia–földrajz szakos tanárként vegyipari szakközépiskolában kezdett el dolgozni, tényleg elfelejtette, mennyi tudással vértezte föl diákjaikat? Hogy miután mindenbe belekaptak a közismereti tárgyaktól az ágazati alapképzésig, valójában semmit nem tudtak rendesen?
Ez még akkor volt, amikor a jól működő, nagyszerű technikumi oktatást taccsra tették, például Pölöskeiné első munkahelyét is technikumból szakközépiskolává minősítették. Azóta eggyel visszakapaszkodott a rendszer, most a régi 3 éves szakmunkásképzőket nevezték át szakközépiskoláknak. Az ide bekerülő diákok tanulmányi átlaga az országos felmérés szerint 3,7. A szakközépiskolákból pedig lettek a technikumok – nem minőségi változtatással, egyszerű cégtábla átfestéssel.
Komolyan gondolja főnökével, Palkovics László miniszterrel együtt, hogy ezek az olvasni is alig tudó fiatalok fognak majd pedagógiai asszisztensként általános lélektant, fejlődéspszichológiát, oktatásmódszertant tanulni? Olvasásértésük a PISA-felmérések szerint (nemzetközi oktatásmérő vizsgálatok minden iskolában minden tanév végén) a közepes határát sem éri el…
Eddig a magyar oktatási rendszert 10-15 évenként szervezték, nevezték át. Mostanában a fejlődés ezen a téren is felgyorsult, a világmegváltó ötleteket szinte ötévenként vezetik be az iskolákban. Többnyire persze anélkül, hogy arról a terep ismerőit, a tanárokat megkérdeznék, akik e terv hallatán értetlenül néznek egymásra: az asszisztens foglalkozású személyről azt tudjuk, szakértő módon segíti főnökét, a szükséges egyéb feladatokat is végzi. Ám ha nem lesznek tanárok, akiknek munkáját segítik a pedagógiai asszisztensek, akkor az asszisztensek fognak tanítani?
Fotó: FEPIH