A károkozó intézkedések visszavonását tartják a legfontosabb feladatoknak a választásra készülő pártok a közoktatással kapcsolatban – derült ki azon a fórumon, amelyet a Civil Közoktatási Platform hívott össze pár napja.
Ez volt az első alkalom, amelyen a Civil Közoktatási Platform és az ellenzéki pártok képviselői találkoztak, és amelyen a CKP a választásra készülő pártokat kérdezte azok oktatáspolitikai elképzeléseivel kapcsolatban.
A tíz párt (Demokratikus Koalíció, Együtt, Jobbik, Lehet Más a Politika, Magyar Szocialista Párt, Magyar Liberális Párt, Modern Magyarország Mozgalom Párt, Momentum, Párbeszéd, Új Kezdet Párt) és a CKP képviselőinek egyeztetésén az azonnali beavatkozások, a fenntartással és az autonómiával kapcsolatos tervek voltak a fókuszban. A kormányzó pártok képviselői jelezték, hogy nem vesznek részt a rendezvényen.
A pártok elképzelései karakteresen egy irányba mutatnak, és nagyon sok az egybeesés a Civil Közoktatási Platform javaslataival is.
Az azonnali intézkedések között szerepel a „tollvonással” megszüntethető, jelenleg károkozó intézkedések visszavonása, amilyen például a felvételihez kötelező nyelvvizsga, a BTMN tanulóktól megvont szóbeli értékelési lehetőség, a szakgimnáziumokban kötelezővé tett 5. érettségi tárgy, illetve a 16 óráig való benntartózkodás kötelezősége.
Fontosnak tartják a tehermentesítést és a központosítás azonnali enyhítését – szerepel a tervek között a központi kerettantervek kötelezőségének eltörlése, a tanulói és a pedagógusi óraszámok csökkentése, az intézményi autonómia, az intézményvezetőnek juttatott szakmai, gazdálkodói és munkáltatói jogok biztosítása, a szektorsemleges finanszírozás, a tankönyvpiac felszabadítása, a szakmaszerkezeti döntések felszámolása.
Szó volt a pedagógus életpálya jelenlegi konstrukciójának kivezetéséről, a tankötelezettségi korhatár megemeléséről, illetve az oktatás finanszírozásának haladéktalan újratervezéséről, mely támogatás rövid időn belül el kell, hogy érje a GDP 6 százalékát.
Különösen az elmúlt hét év után világosan látszik, hogy az autonómiának, az önrendelkezés jogának és lehetőségének mekkora a jelentősége. Egyöntetűen az az álláspont, hogy az iskolafenntartást vissza kell adni a helyi közösségeknek – de tanulva a 2010 előtti csapdahelyzetekből, a pártok is járási szintű társulásokban gondolkoznak.
Figyelembe véve az Orbán-kormány intézkedéseinek következményeképpen bekövetkezett nagyon súlyos teljesítményromlást, jóval szélesebb körben evidencia a tanszabadság biztosításának szükségessége, az előíró jellegű központosítás felszámolása. Az igazgatók, a tantestületek visszakapnák szakmai mozgásterüket – mindazon jogkörökkel, amelyek ehhez szükségesek –, és az is egy közös, bölcs felismerés, hogy a tartalomszabályozásban is elsősorban annak a lehetőségnek a megteremtésére van szükség, hogy a tanulói igények, szükségletek alapján taníthassanak a pedagógusok.
A CKP örömmel üdvözöli, hogy a pártok komolyan veszik a szakmaterülettel való egyeztetést, nagy figyelemmel fordulnak a pedagógusok, a szülők, illetve a diákok részéről érkező kérdések, meglátások felé.
A következő találkozó témája az esélyegyenlőtlenség, a szakképzés és az iskolaszerkezet lesz.