Az első mozdulattól az utolsóig én találtam ki, a téma, a zene és a díszlet is az enyém, ez mégis Turós-Máté Kinga előadása – mondta nekünk Katona Gábor rendező-koreográfus a TMK Alkalmi Társulás előadását, a Prométheuszról… című táncszínházi produkció bemutatóját követően.
Habár kinn már lehűlt a levegő, a Dubniczay-palota tetőterében pokoli a hőség, és ettől még inkább átélhetővé válik az a teljesítmény, amit Turós-Máté Kinga nyújt. Egy törékeny nőt láthat a közönség – amely körülüli a színpadot – több férfiszerepben, hisz Kinga egymaga személyesíti meg Prométheuszt, az isteneket, az embereket (nőket és férfiakat) és a sast, amelyik Prométheusz máját tépi. Ez az istenek büntetése, amiért Prométheusz ellopta tőlük a tüzet, odaadta azt az embereknek, ezzel egyenrangúvá téve őket az istenekkel.
Az előadást követően a darab rendezőjével, koreográfusával, Katona Gáborral beszélgettünk, aki főállásban a debreceni Csokonai Színház munkatársa, emellett több színháznak készített már koreográfiákat.
– Honnan az ismeretség Kingával?
– A Közép-Európa Táncszínházban dolgoztunk együtt sok évvel ezelőtt. Kingának talán már megvolt az első gyermeke, én pedig akkor kerültem a társulathoz.
– Hogy jött létre ez az előadás, kinek az ötlete volt, és miért éppen Prométheusz a témája?
– Kinga felkért, hogy csináljak neki egy koreográfiát. Már tavaly ősszel elkezdtünk beszélgetni róla, és a témajavaslataim közül ezt választotta ki. Prométheusszal már foglalkoztam: tíz évvel ezelőtt csináltam egy prózai előadást Temesváron. Ott sok minden felgyülemlett bennem pluszként, amit nem tudtam beleszőni az előadásba, és azóta is foglalkoztat a téma, gondolkodtam azon, hogy egy kamaraelőadásra redukálva egy színésszel és egy táncossal színre viszem.
– Ezért kapott szöveget is Kinga ebben az előadásban?
– Fontosnak tartom a szöveget, Franz Kafka Prométheusz című novelláját, amelyet szakaszokra bontva mond el Kinga, mert ebből plusz információkat kapnak a nézők. Olyankor hangzik el egy-egy szövegrészlet, amikor a táncos szerepet vált.
– Az előadás közös gondolkodás mentén született meg, vagy teljes egészében az ön munkája?
– Az első mondattól az utolsóig, a színpadképtől a zenéig az én ötletem, de a Prométheuszról… teljes mértékben Kinga előadása. Nem én önmegvalósítottam, hisz rajta múlt és múlik, jó-e az, működik-e, amit elképzeltem.
– Mi a véleménye arról a teljesítményről, amelyet Kinga mint ember és mint művész nyújt?
– Számomra elképesztő, amit Kinga ad minden szinten. Csak csodálni tudom, hogy négy gyerek mellett nem adta föl a hivatását, kitartóan, energikusan és egy csomó lemondás árán dolgozik. Azért választottuk ezt az időszakot az előadás létrehozásához, mert Kinga év közben tanít. Mindemellett hihetetlenül erős a jelenléte, magas szintű a technikai tudása, előadói kvalitása.
– Az előadás jövője?
– A Prométheuszról…-nak az az útja, hogy sokszor lássa a közönség, és akkor lesz igazán Kingáé, ha minél több alkalommal tudja közönség előtt bemutatni.
[stextbox id=”grey”]A Prométheuszról… legközelebb szeptember 22-én lesz látható a Dubniczay-palota tetőtéri kiállítótermében.[/stextbox]