Aligha van olyan Facebook- és internethasználó, akivel valamilyen formában nem jött még szembe az új webshop: a Temu. Az USA-ban két éve alapított, sanghaji székhelyű vállalat az AliExpresshez, a Walmarthoz és a Wishhez hasonló online piactérként működik, és az olcsó árucikkre összpontosít.
Saját környezetemben is tapasztalom, hogy gyorsan terjed a Temu-vírus. A minap a fővárosba utaztam, és ahogy nézelődtem a buszon, akaratlanul is megakadt a szemem a telefonok képernyőjén. Kétségtelen, a Temu rabul ejtette új áldozatait. Minek ide Facebook, TikTok, Instagram, amikor webáruházak böngészésével is eltölthetjük az utazási időt. Érdekes volt látni, ahogy szüntelenül görgetik az utasok a kissé haszontalan, de legalább olcsó termékek végtelen kínálatát. Gyakorlatilag bármit megtalálhatunk a Temun, ami szem-szájnak ingere. A kérdés csak az, hogy valóban szükségünk van-e mindenre.
Ajánlom, hogy ha eddig nem hallottál róla, csak óvatosan nyisd meg, mert eláraszt majd a haszontalanabbnál haszontalanabb mütyürök reklámjainak sokasága. Tény és való, hogy olyan eszközök is találhatók rajta, amik megkönnyítik az életedet, legyen szó akár tárolóedényekről, rendszerezőkről, olvasólámpáról, de csak óvatosan, a keresgélés tényleg függőséghez vezethet. Az árak ugyanis annyira kedvezőek, hogy az ember szinte nem érti, hogy éri meg nekik. Nem csoda, hogy néhány perc után már telik is az a bizonyos virtuális kosár. Kialakításának köszönhetően rekordgyorsasággal juthatsz el a konyhai kiegészítőktől, a ruhákon át a műszaki termékekig, amik valljuk be, valószínűleg négy használat után úgyis bedöglenek.
Kedvenc szórakozásom egyike, hogy megnézem a Temu-bakikat. Bár az oldal eléggé megbízható (nagy eséllyel tényleg megkapod, amit rendelsz), azért a valóság sokszor olyan, mint a társkereső oldalak esetében: „a képeken nem így nézett ki…”. Láttam már olyan esetet, hogy valaki bútort rendelt a weboldalról, csak épp az kerülte el a figyelmét, hogy mekkora az a bizonyos fotel. Nem mindegy, hogy a nappaliba képzeltük el, vagy a gyerekek babaházába.
A másik nagyon trendi videótípus most a TikTok-on az úgynevezett „Temu haul”, vagyis a vásárolt termékek megmutogatása. Általában ez az rész, ahol a leginkább elborzadok. Félreértés ne essék, én sem vagyok környezetvédő aktivista, vagy a fenntarthatóság reklámarca, de ez még nekem is sok. A hatalmas műanyag zacskóból ugyanis kiöntik a földre a lelkes vásárlók a zsákmányt, amik egyesével további műanyagokba vannak csomagolva. E felett gyorsan szemet is hunynak, mert az a lényeg, hogy olcsó volt és amúgy sem tudtak volna a vásárolt termékek nélkül tovább élni. A rengeteg cucc között amúgy tényleg akadnak hasznosak is, de a kérdés nálam mindig ugyanaz: ezt a helyi kínaiban nem tudták volna megvásárolni? Talán kevesebb szállítási és csomagolási költséggel járna…
Legyen szó bármilyen csábító akcióról vagy csodatermékről, mindig emlékezzünk: a legértékesebb dolog, amit a kosárba tehetünk, az a józan eszünk. Mert bár a Temu tele van szuperajánlatokkal, az igazi akció az, ha nem hagyjuk, hogy a pénztárcánk is a kosárba kerüljön. Szóval, amikor legközelebb azon kapod magad, hogy épp egy háromdarabos flamingómintás zoknikészletet nézegetsz, amit amúgy sosem fogsz viselni – állj meg egy pillanatra, és gondolj arra, hogy néha a legjobb vásárlás az, amit meg sem teszel.
Vezető kép: Temu