Az utóbbi időben Veszprém utcáin egyre több elektromos járművel találkozhatunk. A Lime rollerei szinte ellepték a várost, alig van olyan utca, ahol ne bukkannánk egyre. Villámgyorsan elterjedtek, sokan használják őket, főleg rövid távú utazásokra. Ezzel szemben a lila színű elektromos biciklik, vagyis a V-Bike-ok mintha még várnák, hogy felfedezzék őket. Első ránézésre úgy tűnik, inkább a dokkolókban pihennek, mintsem az utakon gurulnának – de vajon tényleg így van? A statisztikák ugyanis mást mutatnak.
Az első tekerés lépésről lépésre
Saját tapasztalatom szerint sokan azért nem próbálták ki még a V-Bike-okat, mert bonyolultnak hiszik a használatukat. Pedig valójában egy egyszerű folyamatról van szó, amit néhány lépésben gyorsan el lehet sajátítani. A felhasználóknak először regisztrálniuk kell a V-Bike applikációban, ahol megadják az adataikat, majd egy négyjegyű ellenőrző kóddal hitelesíthetik a profiljukat. Innen már csak egy jegytípus kiválasztása marad hátra: választható alkalmi, napijegyes vagy hosszabb távú bérlet is, attól függően, hogy milyen gyakran használják a szolgáltatást.
A kölcsönzéskor a rendszer automatikusan befoglal 10 ezer forintot letétként a bankszámlán, amelyből később levonják a jegy és a kölcsönzés díját. A fennmaradó összeget a rendszer öt banki napon belül visszatéríti.
A dokkolóból való kivétel egyszerű, de érdemes figyelni az ülés megfelelő beállítására, valamint arra, hogy a kerékpár elektromos rásegítését az igényeinkhez igazítsuk. Az első 30 perc minden egyes kölcsönzéskor ingyenes, ezt követően pedig minden megkezdett félóráért 500 forintot kell fizetni. Készítettünk egy videót is, amiben láthatóak a használat első lépései.
Nem várt statisztikák – tényleg ennyien használják?
Az üzemeltető (V-busz) adatai szerint a V-Bike népszerűsége az elmúlt években folyamatosan növekedett. 2024 júliusában 5473, augusztusban pedig 5162 bérlést regisztráltak, ami kimagasló szám egy ekkora városban. Még a téli időszakban sem csökkent jelentősen a használat, hiszen decemberben is több mint 2000 alkalommal kölcsönöztek V-Bike-ot.
A szolgáltatás jelenleg 17 gyűjtőállomást, 106 e-bike-ot és 246 dokkolót foglal magában. Egy-egy biciklit naponta átlagosan több mint kétszer is kikölcsönöznek, ami európai és nemzetközi szinten is kifejezetten jónak számít.
Taps vagy fejcsóválás? A felhasználók véleménye vegyes
A V-Bike-felhasználói tapasztalatok megoszlanak. A heti közösségi kérdésünkre érkezett válaszok alapján többen rendszeresen használják, mások viszont kritikákat fogalmaztak meg a városi infrastruktúrával kapcsolatban.
Sokan a gyaloglást preferálják, mivel mire elérnének egy dokkolóállomást, már félúton vannak az úti céljukhoz. Egy felhasználó szerint: „A belvárosi dokkolók között csak a járdán vagy a gyalogosok között lehet haladni, ami nem ideális.” Mások a biciklik méretét és manőverezhetőségét kifogásolták, főként a belvárosi szakaszokon, ahol a járdákon való közlekedés sokszor nehézkes. „Masszív és nehéz jármű, amivel padkákon kell le-föl közlekedni. Ha tiszta a pálya, nagyon jó, de a Pláza és a Posta közötti szakaszon például rengeteg a kerülgetni való akadály.” Más felhasználók szerint azonban a rendszer jól működik, és aki rászánja az időt, hogy kiismerje a dokkolók elhelyezkedését, hatékonyan tudja használni. A mobilalkalmazás technikai hátterét és a szolgáltatás gördülékenységét többen is dicsérték.
Megéri kipróbálni vagy felejtős?
A V-Bike hozzájárul a fenntartható városi közlekedés fejlesztéséhez, ugyanakkor a jelenlegi infrastruktúra nem minden esetben teszi akadálytalanná a használatot. Azoknak, akik a lakótelepeken vagy a belváros peremén élnek, és van kiépített kerékpárút a közelükben, kifejezetten hasznos lehet. Akik viszont inkább a belvárosban közlekednének, azok számára néha problémás lehet a dokkolók elérése és a biztonságos útvonalak hiánya. Mindenképp egy előremutató lehetőség a helyi közlekedésben, amely azoknak kedvez leginkább, akik gyorsan szeretnének eljutni A pontból B pontba anélkül, hogy saját biciklit tartanának fenn.
Vezető kép forrása: a V-Bike Facebook oldala