Úgy kell kutatni az olvasnivaló után Horvátországban. Se újság, se könyv a benzinkutakon, de a szupermarketekben sem. A trafikok pedig eltűntek. Kiment divatból az olvasás? Nem csak helyi, de világjelenségről van szó, úgy tűnik, vége a Gutenberg-galaxisnak. Vagy mégsem? Állítólag az influenszerek éppen most szoktatják vissza a nyomtatott betűre az egyébként a telefonjuk gombját nyomkodó fiatalokat.
Zokognak és földhöz csapják a könyvet
A TikTokra kitett videóappok képesek új olvasók tömegét megnyerni egy-egy nyomtatott kiadványnak. A Spiegel című német magazin beszámolt egy Mercedes nevű influenszerről, aki a Divine Rivals (Isteni riválisok) című sikerkönyv borítójával fotózkodva azt mondja a kamerába: Oh my God! Így néztem ki olvasás előtt, közben és után. A lány fotóiról látszik, hogy tisztára magával ragadta a szerelmes fiatalok rivalizálásáról szóló történet. Látványos véleménynyilvánítás. Ennyi. Semmi okoskodás, ne adj isten mélyenszántó könyvkritika. Azt úgyse olvasnák el. Az influenszer a jelek szerint fején találta a szöget, mert óriási rajongótábora van, csaknem 250 ezren nézték meg Mercedes videóját, a Hashtag#BookTok-on. Nem ő az egyetlen, aki ilyen szokatlan módon nyilvánít véleményt a könyvekről. Ezek az új „könyvkritikusok” sírnak, nevetnek, nyafognak, borzonganak, táncolnak, megrendezik és eljátsszák az iromány rájuk gyakorolt hatását. Vannak, akik akár falhoz vagy földhöz is vágják a kiadványokat, hogy érzékeltessék, mennyire felkorbácsolta az érzelmeiket ez az egész.
Megint népszerűek a versek
A bestsellerlistákra kimutathatóan nagy hatással vannak az influenszerek, akik a könyvkiadók szerint teljesen kiszámíthatatlanná teszik a könyvpiacot. A TikTok algoritmusát nehéz előre kiszámítani. Nem tudni, mekkora példányszámban jelentessenek meg valamit, mert ha felkapja a TikTok, akkor százezres nagyságrendben is megugorhat a kereslet. A 16–19 évesek generációját egyértelműen az influenszerek hozták vissza az írott betűhöz, állítja Gál Katalin, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesületének elnöke. Ennek a visszatérésnek lehet örülni – hangsúlyozta. A könyvhéten pár éve feltűntek a lila hajú, piercinges fiatalok kígyózó sorai, akik kedvenc szerzőjük dedikálásáért akár fél órákat is képesek várni. Leiner Laura az egyik ilyen ifjúságibestseller-szerző, aki A Szent Johanna gimi ifjúsági regénysorozatával vált népszerűvé a középiskolások körében. Az első kötete 2010-ben látott napvilágot, és minden egyes félévben megjelent a következő kötet. Ezek a könyvek, illetve rajongótáborok nem csak olvasást, de közösségépítést is jelentenek egyben.
Egyébként Gál Katalin tapasztalata szerint nem csak a tinikönyveknek és thrillereknek segítenek eljutni az olvasókhoz ezek a szokatlan internetes megnyilvánulások, de az igényes szépirodalmat is népszerűsítik. Például újra divatba hozták a versolvasást. A slam poetry és a rapperek jó hatással vannak az új nemzedékekre. Ezzel összefüggésben az idei könyvhétre, június közepére nem kevesebb, mint 90 új verseskötet jelenik meg.
A magyar könyvpiachoz hasonló tendenciákról számolt be a már említett Spiegel-cikkben a müncheni könyvkereskedők szövetségének vezetője, Nina Hugendubel is, azzal, hogy amíg nálunk legfeljebb néhány tízezres növekedésről beszélhetünk, addig a világnyelveken százezresről.
Szerelmes Hoover-regények
2022-ben figyeltek fel az első hihetetlen nagy boomra a német könyvpiacon. Előző évben alig kétszázezer példány kelt el a szerelmes Hoover-regényekből, majd a következőben 1,3 millió. Amerikában még ennél is elképesztőbbek az adatok: 8,6 millió eladott példánnyal lekörözték minden idők legismertebb könyvét, a Bibliát is. Ekkora hype ilyen rövid idő alatt nem volt még a világtörténelemben az olvasás körül.
Vezető kép: Elárasztották az érdeklődő fiatalok a Lyx standját. Fotó: Leipziger Messe