Veszprémben, Európa Kulturális Fővárosában nyílhatott volna meg az első, immerzív vetítésre alkalmas intézmény Magyarországon, de a volt szikvízparkolóba tervezett CODE (Centre of Digital Experiences) megépítésére nem volt 9,4 milliárd forint az EKF költségvetésében.
Az országos elsőséget így a budapesti Cinema Mystica szerezte meg, de a vidéki a miénk lesz. Szerényebb EKF-támogatással javában zajlanak már az egykori Dimitrovban a munkálatok. A CODE megnyitására várhatóan a nyár elején kerül sor – tudtuk meg Mészáros Zoltántól, aki az egyik ötletgazdaként és mentorként fájó szívvel mondott le az eredeti elképzelésről. Hozzátette, hogy a tervezés időszakában több alkalmas helyszínt megnéztek, és a Dimitrov már akkor is az első háromban szerepelt.
Meghiúsult álmok
A Digitális Élményközpont Európa kulturális élvonalába fogja emelni Veszprémet – nyilatkozta Navracsics Tibor kormánybiztos a terveket ismertető sajtótájékoztatón 2021 elején. Egyedülálló idegenforgalmi és kulturális attrakcióként jellemezte a CODE-ot a Veszprém-Balaton 2023 Zrt. vezérigazgatója, Markovits Alíz is a portálunknak adott nagyinterjúban. Az év végén azonban már tudni lehetett, hogy a CODE megépítése a brutálisan növekvő építőipari árak miatt bizonytalanná vált. Akkor kapott szárnyra a hír, hogy – talán helyette – a Veszprém-völgyi kisvasút alagútjának újrahasznosításával egy Digitális Alagúttal gazdagszik a város, ám egy idő után erről is lemondtak.
– A meg nem valósult alagútprojekt a legfájóbb személyes csalódásom, de annak nagyon örülök, hogy a Dimitrovban végül mégis megnyílik a CODE – mondta Mészáros Zoltán. Négy szempont köré csoportosítva magyarázta, miért lobbizott keményen az élményközpontért, és miért gondolta úgy, hogy az EKF 70 milliárdos költségvetéséből muszáj áldozni rá.
Nem felszínes, csak újszerű
Elsőként a turisztikai vonzerőt említette. Veszprém látnivalóinak, rendezvényeinek jelentős része szezonális, és még mindig „egynapos” városként emlegetnek minket. Ebből még az EKF-programévben sem igazán sikerült kitörni – a hozzánk látogató három-négyszázezer ember nyolcvan százaléka egyetlen éjszakát se töltött nálunk. Az új attrakciók, jelesül a CODE, olyan többletet kínálnak, amiből a turizmusban érdekelt vállalkozók, általuk pedig az önkormányzat is profitál. A második fontos elem az, hogy a képzőművészeti alkotásokat a hagyományos kultúrafogyasztási szokásoktól eltérő, újszerű módon lehet majd megismerni. Ez a fiatalok körében egyre népszerűbb és keresett műfaj, az idősebb korosztályt is vonzza, és becsalogatja azokat is, akik kevésbé érdeklődnek a képzőművészetek iránt, a múzeumokat pedig fárasztónak és unalmasnak gondolják. Az első európai digitális múzeum 2014-ben, Provence-ban nyílt meg, azóta már több követője van és mindegyik sikeres. Közbevetésemre, hogy a bírálók szerint ezzel a magas kultúra közvetítése válik felszínes látványshow-vá, Mészáros Zoltán a személyes élményeit hozta példának: nem felszínes, csak más és máshogyan ejti rabul az embert.
Átütő formanyelv az oktatásban
A harmadik érve a digitális élményközpont mellett, hogy ez a műfaj nagyon sokrétű együttműködési lehetőséget kínál. A linzi Ars Electronicára például szinte azonnal „ráépült” az orvosi egyetem, Veszprémben a Pannon Egyetem lehet hasonló. Általánosságban is igaz, hogy az oktatásban egy új, átütő formanyelv jelenik meg a digitális technológia segítségével. A földrajzi, történelmi, természettudományos ismereteket akár már a kisiskolások is nagyobb örömmel sajátíthatják el így, mint egy hagyományos tantermi órán. Balett, színházi, újcirkuszi előadások is válhatnak izgalmassá egy digitális díszletvilágban. Meggyőzően hangzott a negyedik szempont is: Magyarországon rendkívül erős az immerzív művészvilág, de mivel nincs hol megmutatkozniuk, a MOME-n vagy a METU-n végzett fiatal alkotók többnyire külföldi fényművészeti eseményeken dolgoznak. Mészáros Zoltán szerint a CODE-dal Veszprém egy globális network-be tud belépni, ami tényleg nem hangzik rosszul.
360 fokos élmény a Hexagonban
– Van rá esély, hogy helyi alkotók, művészek munkáit is megismerhesse a közönség a digitális élményközpontban? – tettem fel az EKF kapcsán gyakran hangoztatott kérdést beszélgetőpartneremnek. – Technikailag bármit meg lehet csinálni, a kérdés csak az, lehet-e veszprémi nevekkel akkora attrakciót összehozni, ami bevonz annyi nézőt, hogy a produkció költségei megtérüljenek – válaszolta.
A Dimitrov belül teljesen átalakul. A földszinti előcsarnokban egy kiállítótér fogadja majd az érkezőket digitális installációkkal. Az emeleten, a volt színházterem 400 négyzetméteres alapterületén a Hexagon lesz a 360 fokos immerzív vetített előadások helyszíne. Ide színházi és zenei eseményeket is terveznek befogadni. A valamikori színpadon pedig egy kisebb, 25-30 látogatóra méretezett stúdiót alakítanak ki, interaktív, illetve háromdimenziós vetítésekre, előadásokra. A létesítményt a VEB 2023 Zrt. fogja üzemeltetni, amely nem szűnik meg az EKF-programév elmúltával, hanem átalakul. A CODE mellett az ugyancsak idén megnyíló börtönmúzeumot és a régi húsáruházból kialakított Digitális Tudásközpontot is ez a cég üzemelteti a jövőben.
Vezető kép forrása: iqlovevs.live