Alapvetően két oka lehet annak, ha berohad a porlasztó. Ezeket fogjuk a következőkben alaposan részletezni, és kitérünk arra is, hogy miként lehet megelőzni a bajt.
A nedvesség káros hatása
A porlasztó és a hengerfej megeshet, hogy összerozsdásodik a sok nedvesség hatására. Ennek következtében a kivétel is komplikált lehet. Jellemzően azt követően derül fény erre, amikor olyan tüneteket tapasztal az ember, amiből injektorhibára lehet következtetni. Ilyenkor nem lehet mást tenni, mint kiszerelni a porlasztókat, majd bevizsgáltatni őket, hogy melyik szorul cserére.
Szerencsés helyzetben könnyen ki lehet szedni, ám ez elég ritka. Az esetek jelentős százalékában bizony olyan szakember kell a feladat elvégzéséhez, aki nagy tapasztalattal rendelkezik az injektor kiszedésében. Még az is megtörténhet, hogy meg kell ehhez fúrni magát a porlasztót.
Ez sajnos értelemszerűen azzal jár, hogy a porlasztó menthetetlenné válik, és be kell szerelni a helyére egy újat. Persze az sem garancia arra, hogy lehet még használni a jövőben a porlasztót, ha egyben ki tudják kapni. Sokszor sérül a nagy húzóerő hatására a ház, emiatt tovább romolhat az injektor hatásfoka. Ez azonban csak a próbapadon történő bevizsgálás alapján dönthető el, ránézésre nem mindig lehet megmondani.
Így lehet megelőzni ezt a problémát
Vannak olyan autók, amelyek esetében gyártási szériahiba miatt alakul ki ez a kellemetlen jelenség. Ezen modellek esetében a tulajdonos hiába hibáztatná magát, hogy víz folyik a motortérbe, hiszen alapvetően nem tehet róla. Persze lehet tenni ez ellen, mégpedig, ha sikerül megszüntetni az esőcsatornánál a vízbefolyást.
Ezt követően ha bekenésre kerül motortömítő pasztával a porlasztók felső két centimétere, akkor a bejutó víz nem tud beáramolni az injektor, valamint a hengerfej közé. A megelőzésre szánt idő általában jóval kevesebb, mint egy óra, és néhány ezer forintból megoldható a dolog. Ezáltal százezres nagyságrendű károktól kímélheti meg magát a tulajdonos.
Ez a másik fő ok
Jellemzően akkor szokott még berohadni a porlasztó, ha a tűzkarika nem tömít megfelelően. Ilyenkor az odakerülő égéstermék hetek leforgása alatt olyan masszát tud alkotni a porlasztó csúcsa körül, amit nincs az a szer, amivel “le lehetne vakarni”. Ezt viszont nem lehet konstrukciós hibának aposztrofálni, pusztán az elhasználódás természetes következménye.
Van erre is megelőzési lehetőség
Ennél a hibajelenségnél azt mondják szaknyelven, hogy “kifúj a tűzkarika”. Ha sikerül megoldani ezt a problémát, akkor a tűzkarika fészket is marni kell. Amennyiben ez nem történne meg, hamarosan sajnos a gond ismét felütheti a fejét.
Célszerű a tűzkarikát gyakrabban kicserélni, mint a porlasztókat. Akkor azonban mindenképp jó rá sort keríteni, amikor a porlasztók cseréje megtörténik. Ha ez a lépés elmarad valamilyen okból, akkor nagy kiadás lehet ennek a következménye, mert még az sem kizárt, hogy emiatt ki kell majd cserélni a motort.