„Ha lemondunk az igazságról, akkor lemondunk a demokráciáról is. Az igazság olyan állításokból áll, amelyek empirikusan tesztelhetők – amikor az emberek már nem hiszik el, amit a tudósok és az újságírók mondanak, akkor gyakorlatilag szabad utat kap a dezinformáció.” (Felix Kartte)
A közösségi médiaplatformok a dezinformáció-kampányokkal már jó néhány évvel ezelőtt lehetővé tették az autoriter gondolkodásmód felemelkedését világszerte. Ezt már a Brexit idején, a Cambridge Analytica–sztoriban láttuk: az EU-ellenes szereplők nagyszabású szervezett adatgyűjtést végeztek a szavazók félrevezetése érdekében. A Brexit-kampány sikeres volt, de a főszervezője utólag megbánást tanúsított.
Magyarország egyfajta úttörő szerepet játszik az állami dezinformáció terepén, a világ tekintélyelvű kormányai példaképként tekintenek az Orbán-forgatókönyvre. A stratégia első része volt, hogy magyar kormány elkezdte a médiumok szigorúbb ellenőrzését, ami a független médiumok vegzálásában és álhírterjesztőkként történő megbélyegzésében merült ki, valamint a közpénzforrások elzárása tartozott még hozzá. (Ezt a receptet használja a szélsőjobboldali AfD is Németországban).
Great Hack mindenütt
A stratégia második lépése a NER saját médiarendszerének kiépítése, ezek dezinformációt terjesztő médiumokkal, propagandisztikus vagy kifejezetten államközeli csatornákkal, amelyek hiteles médiának adják ki magukat. Ehhez jönnek az online tartalomgyártók, az influenszerek tömegei, akik általában magánemberek, vagy annak tűnnek. Már a 2016-os amerikai választások után is voltak hírek trollkampányokról és dezinformációs hálózatokról, de ekkor még nem volt lehetőség annak bizonyítására, hogy beavatkozott-e Oroszország a választási kampányba. Ma már elegendő megnyitni a közösségi médiát, vagy be kell kapcsolni a tévéhíradót, mert az Oroszország által (például az ukrajnai háborúval kapcsolatban) terjesztett kulcsfontosságú narratívák mára a főáramba kerültek.
Az amerikai kormányzat szerint Zelenszkij ukrán elnök diktátor, Ukrajna felelős a háborúért. Az a fajta propaganda, amelyet Kreml évek óta terjeszt, legitimálja az orosz agressziót. Oroszország a demokratikus kormányokat rendre diktatúrának minősíti, a szabad, független médiát pedig álhírgyárnak. Ezek a narratívák Magyarországon is elterjedve jelentős mértékben megosztják a társadalmat.
Szintet lépett a fake news
A milliárdos Elon Musk – miután 2022-ben megvette a Twittert 44 milliárd dollárért – közölte, hogy a tartalom moderálásának minden formáját cenzúrának tekinti és ez a megközelítése a szélsőséges szereplőknek kedvezett.
Miután átvette az X vezetését, visszaállította az Európában korábban felfüggesztett orosz kormányzati, szélsőjobboldali fiókokat, aktívan kommunikált és politizált, például a közelmúltban a török ellenzéki fiókokat tiltotta le az X, mert Erdoğan elnök kihívójának letartóztatása után szervezett tüntetésekről osztottak meg információkat.
Magyarország sem marad ki a buliból, miniszterelnökünk is beállt influenszernek az X-en: a Kamelita erkélyéről népszerűsítette a szerb-magyar hazafiak örök barátságát, mantrázva a magyar kormánypropaganda paneljeit, miszerint országaink szuverenitását fenyegetik a külföldről pénzelt bomlasztó erők, a brüsszeli bürokraták és a hazaárulók. Szerbiai magyar csatornákon is népszerűsítették.
A cikk az Európai Unió finanszírozásával készült. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk. Mi nem részesültünk a támogatásból, csak felületet biztosítunk a cikknek.
Szerző: Kondor Róza
Vezető kép: A Netflix The Great Hack című filmjéből