• Közélet
  • Kultúra
  • Sport
  • Szubjektív
  • Tabu
  • Médiaajánlat
Veszprém Kukac Hírportál
Támogatás
No Result
View All Result
  • Közélet
  • Kultúra
  • Sport
  • Szubjektív
  • Tabu
  • Médiaajánlat
Veszprém Kukac Hírportál
Támogatás
No Result
View All Result
Veszprém Kukac
No Result
View All Result

GÉCZI JÁNOS – A valóság véletlenjei

by Révész Erika
2024.07.17.
in Kultúra
Géczi János, GÉCZI JÁNOS – A valóság véletlenjei
163
SHARES
1.5k
VIEWS
Megosztom a FacebookonMegosztom a Twitteren

Ez is tetszeni fog

KIÁLLÍTÁS – Ostástka, a világ ura

GIZELLA-DÍJ – Éljenek a veszprémiek!

KIÁLLÍTÁS – Panta Rhei, avagy a piros ötven árnyalata

– A dekollázs a dolgok természetét leginkább imitáló művészet, ami engem nagyon-nagyon vonz – vallja Géczi János. A művész dekollázsaiból összeállított kiállítás Feltakarás címmel július 18-án, csütörtökön nyílik meg a Műcsarnokban.

Géczi János költő-író, képzőművész, biológus, antropológus, a Séd kritikai folyóirat főszerkesztője hetvenéves. Áprilisban köszöntötték őt az Agórában, idén jelent meg a Róma – Kollázsok és dekollázsok című albuma, most pedig kiállítása nyílik a Műcsarnokban.

Vonzott a betűkkel való játék

– Szegedi egyetemista koromban két vajdasági évfolyamtársam előfizetett nekem az Új Symposionra – mondja Géczi János. – Ebben a lapban ismertem meg a konkrét költészet első darabjait Szombathy Bálint írásain, alkotásain keresztül. Az egyetem végén, a Szegedi Tudományegyetem Bölcsész című lapjában jelent meg az első tucat képversem. Akkor még elsősorban a lettrizmus, a betűkkel való játék vonzott. Az akkori korszakom viszonylag ismert alkotása volt a g betű, amit a hangyával tartottam összevethetőnek. A g betű hasra fordítása váratlan sikert eredményezett.

Géczi János, GÉCZI JÁNOS – A valóság véletlenjei
Fotó: Varga László
Géczi János, GÉCZI JÁNOS – A valóság véletlenjei
Géczi János, GÉCZI JÁNOS – A valóság véletlenjei

Veszprémben, az Országos Oktatástechnikai Központban, az UNESCO és a magyar állam taneszközfejlesztő cégénél, ahol biológus szerkesztőként dolgoztam, sok új technikai eszköz és rengeteg videófilm, művészeti folyóirat, szakkiadvány jött nyugatról. Ekkor kezdett érdekelni az ikonográfia, a képkutatás. A munkahelyen olyan másoló-, köztük xeroxgépek voltak, amelyekkel elronthattam, torzíthattam az általam készített szövegmezőket. Szombathy Bálint leginkább a szlovén költészethez hasonlíthatónak látta a géppel alkotott képeimet. Unikális dolgokat csinálhattam a nyolcvanas évek végéig. E művek többsége ma gyűjteményekben van.

Hasított plakátok

– Idővel Nyugatra is mehettem. Ott találkoztam először az úgynevezett hasított plakátokkal, vagyis a megroncsolt plakátokból kinyert képzőművészeti alkotásokkal. Dél-Franciaország galériáiban sok ilyen – társadalomkritikai – művet állítottak ki, de ilyesmiket Rómában és a németeknél is fel lehetett lelni az avantgárd műhelyekben. Akkor már a dekollázsolás harmincéves volt. A mozgalmat elindító művek az ötvenes-hatvanas években keletkeztek Németországban, Franciaországban és Olaszországban. Elsősorban a fogyasztói társadalom ellen születtek meg élénk, antikapitalista, agitáló szemlélettel. Én a kilencvenes évek elejétől rendszeresen készítek hasonló alkotásokat. Elsősorban Itáliába, leginkább Rómába tudtam kijutni, s az ottani utcafelületeket negyven éve dokumentálom. Ennek lenyomata a most megjelent piros kötet, a Róma – Kollázsok és dekollázsok című albumom. Benne követhető az a három munkafázis, amellyel dolgozom. Először fényképezek. Lefotózom a környezet roncsolta, de széppé egyszerűsödő, eredeti értelmüket elvesztő, a pusztulásukban feltárulkozó plakátokat. Ha sikerül, akkor a plakátokat leszedem a falról, többnyire apró részletekben. Ha csak tenyérnyi darabokat sikerül, akkor nemes anyagra, vászonra vagy palára kerülnek. Ha egészében tudom leszedni, hasított plakátokká, azaz dekollázsokká alakulnak. Szeretem, ha a valóság véletlenjei tűnnek fel, s nem pedig színben, anyagban, formában megszokott harmóniát közvetítenek. Ilyenfajta dekollázsok voltak láthatóak tavaly, a Művészetek Háza Veszprém immu Pets című kiállításán. Ott veszprémi, balatonalmádi és dalmáciai plakátokat láthatott a közönség.

Óriásplakátokat kívánt a tér

– A Műcsarnok tíz méter magas, hatalmas kamaraterme óriásplakátokból készített dekollázsokat kívánt. A Műcsarnok művészeti vezetésével és a kurátorral történő beszélgetések során olyan lehetőségek nyíltak meg, amiket kár lett volna nem kihasználni. Kitelepedhettem a csarnok előtti szabad térre. Ennek következtében kerültek a Hősök terére az általam tépett-tapasztott felületű plakáthengerek. A terem ablakain keresztül is látni őket, s a benti művek reflektálnak a kintiek képi világára. A terem két falfelületét én magam vonhattam be a vastag plakátrétegek belsejéből kibányászott képdarabokkal. A hatalmas dekollázs emelődaru segítségével készült. A kiállított darabok nem nagyított plakátok, mind-mind eredeti méretű. Nehéz munka volt, sok ember segítséget nyújtott az elkészültéhez. A kiállítás elkészítési folyamatát követhetővé tették. Két–három naponta megnyitották azt a teret, ahol dolgoztam, s nem volt hiány a látogatókban. Számomra élményt jelentett a betérők reakciója.

Kollázs és dekollázs

– A plakáthengerek és a falkép kivételével visszabontott művek kerültek a Műcsarnokba. A kollázs esetében részletekből építünk fel egy alkotást. A dekollázs visszabontással jön létre, véletlenszerűen felbukkanó, értelmes és jelentés nélküli részletek bukkannak elő, mintha régész tárná fel a földrétegekből a múlt értékes darabjait, esetemben hat-nyolc-tíz egymásra ragasztott, amúgy is megkopott, elhasználódott plakátrétegből. Van, hogy a környezet jelenségei vagy az emberek bontják vissza a plakátot, amelyekre csak rá kell lelni az utcán, az utak mentén. Minden esetben a használatból kikerült, ragasztott plakátok a nyersanyagok. S a dekonstrukció folyamata az, ami a világ működését vagy szerkezetét véleményem szerint jobban tükrözi, mint a kollázsolás.

Megidéződik valami az egykori teljességből

– A mi kultúránk nem képes megőrizni a múlt egészét, csak bizonyos, általában önkényesen kiválasztott, illetve esetlegesen megmaradott darabjait a múzeumokban, a könyvekben, az emlékezetben. Van, hogy beépül egy házba az antik oszlop, része lesz egy latin szentencia a tanári szónoklatnak… Ily módon van jelen a kulturális múlt. Na most a plakát is olyan, hogy ha két lapot eltépünk, akkor látjuk, hogy ott rejtőzött egy felület, s valami mindeddig láthatatlan töredék egy szóból, egy arcból. S ilyenkor megidéződik valami az egykori teljességből, s egyidejűleg abból az eljárásból is, ami a múltat átörökíti a napjainkba és a jövőbe. A dolgok és események természetét leginkább imitáló művészetnek sejtem a dekollázst, ami engem nagyon-nagyon vonz. Emögött együtt van a természettudományos gondolkodás, a természettudósi műveltség, a literatúrai praxis, a bölcsészeti figyelem. Ilyen szempontból talán érthető, ha a kérdésre, hogy mi vagyok, azt válaszolom: költő. Ezt a kiállítást leginkább a költő hozza létre.

Plakátmagány helyett plakátközösség

– Pilinszky plakátmagányról ír, én viszont a plakátközösségben hiszek. A plakát efemer, rövid életű médium. A plakát a kiragasztása pillanatában hat. Aztán vagy leragasztják, vagy leszakad róla a figyelmünk. E plakátoknak, miután átalakulnak, inkább a hosszú távú, az időtlen oldalát szeretem látni, közösségi szerepet szeretnék bennük felmutatni. Ne felejtsük el, hogy az a művészi mozgalom, a neoavantgárd, amelyhez én a hetvenes évektől tartozom, közösségileg elkötelezett. Társadalmilag hatni akaró, a közösségek képviseletében, érdekében fellépő művészeti mozgalom. Örülök annak, hogy olyan öt-tíz éve ismét érvényhez jutott az a gondolkodás s a vele járó praxis. Gondoljuk meg: a plakát egypéldányosból egyszer csak sokszorosított, többezres példányú művé válik. Aztán a különböző helyekre kirakott plakátoknak mindegyike hirtelenjében elkezd a többi plakáttól különbözni, romlik, kopik. Mindegyik a saját sorsát viseli, és ebben a saját sorsban a közösségre, a környezetre mindenhol ható tényezők nyilvánulnak meg. Mindenhol ugyanaz a savas eső fakítja, ugyanaz a forgószél tépázza.

A Géczi János dekollázsaiból összeállított kiállítás Feltakarás címmel július 18-án, csütörtökön nyílik meg a Műcsarnokban. Másnap 16 órakor Szerdahelyi Júlia nyitó kurátori tárlatvezetésén vehetnek részt az érdeklődők a művész jelenlétében. A kiállítás október 6-áig látogatható. Addig több kísérőprogramot is szerveznek. Többek között a Forte Társulat előadását láthatja majd a közönség, és több művészettörténész tart tárlatvezetést.

A vezető képen Géczi János. Fotó: Varga László

Géczi János, GÉCZI JÁNOS – A valóság véletlenjei
Géczi János fotói
Géczi János, GÉCZI JÁNOS – A valóság véletlenjei
Géczi János, GÉCZI JÁNOS – A valóság véletlenjei
Géczi János, GÉCZI JÁNOS – A valóság véletlenjei
Géczi János, GÉCZI JÁNOS – A valóság véletlenjei
Géczi János, GÉCZI JÁNOS – A valóság véletlenjei

 

Címkék: dekollázsFeltakaráskollázsÚj SymposionművészetVeszprémplakát
Előző hír

Érdemes-e felnőttként új szakmát tanulni?

Következő hír

INOTA Fesztivál – Fényművészet az erőműben

Kapcsolódó Cikkek

KIÁLLÍTÁS – Ostástka, a világ ura

KIÁLLÍTÁS – Ostástka, a világ ura

by Bartuc Gabriella
2025.05.12.

Kitartó böngészőnek mutatkozik meg igazán a képzőművészet szupernője, Ostástka roppant eredeti, szerethető, vicces arca. Amikor kihámozzuk és összerakjuk grimaszait, szóbuborékjait...

GIZELLA-DÍJ – Éljenek a veszprémiek!

GIZELLA-DÍJ – Éljenek a veszprémiek!

by Révész Erika
2025.05.10.

A Gizella-díj idei kitüntetettjei a Cholnoky Mozgásművészeti Stúdió, Hartmann Domonkos Péter csellóművész és Ladányi Tamás, a VSzC Táncsics Mihály Technikumának...

KIÁLLÍTÁS – Panta Rhei, avagy a piros ötven árnyalata

KIÁLLÍTÁS – Panta Rhei, avagy a piros ötven árnyalata

by Veszpremkukac
2025.05.10.

Rendhagyó kiállításmegnyitó lesz május 13‑án 18 órakor a Pannon Egyetem aulájában. B. Hegedűs Piros festményeinek társaságában „kerekszőnyeg”-beszélgetést szerveznek a flow-élményről. A meghívottak elárulják,...

CSÁNYI VILMOS 90 – Az élet idővel abbamarad

CSÁNYI VILMOS 90 – Az élet idővel abbamarad

by Veszpremkukac
2025.05.09.

Boldog születésnapot és jó egészséget kívánunk a ma kilencvenéves Csányi Vilmos etológusnak, írónak! Csányi Vilmos a feleségével, Évával pár évig Balatonalmádiban...

Következő hír
Hajhullás a gyermekágyas időszakban

Hajhullás a gyermekágyas időszakban

Please login to join discussion
TÁMOGASD MOST
A VESZPRÉM KUKACOT
Támogatom

Rólunk

Veszprém város online közéleti portálja

Rovatok

  • Közélet
  • Kultúra
  • Sport
  • Szubjektív
  • Tabu

Cimkefelhő

Europa Fidesz földrengés függőség hétvége koncert kézilabda Kína kütyük Menekültek plakát rendszerváltás Ukrajna választás vásárlás

Fontos

  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Médiaajánlat
  • Hozzászólási és moderálási szabályzat
  • Impresszum

© 2023 VeszprémKukac - Veszprém online közéleti portálja

No Result
View All Result
  • Közélet
  • Kultúra
  • Sport
  • Szubjektív
  • Tabu
  • Médiaajánlat

© 2023 VeszprémKukac - Veszprém online közéleti portálja

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.Elfogadom