Sean Scully, a szupersztár absztrakt festő alkotásai Veszprém után a Magyar Nemzeti Galériában, a budavári palotában láthatók jövő májusig.
Aki elmulasztotta Veszprémben 2009-ben, nézze meg most a Magyar Nemzeti Galériában (MNG) Sean Scully, a dublini születésű, New York-i művész kiállítását! Aki pedig látta annak idején bemutatkozását a Vass Gyűjteményben és netalán már akkor Scully rajongó lett, az pláne kaptasson fel a budavári palotába! Megéri, mert a festőművész, aki magyar felesége révén személyes szálakkal is fűződik Magyarországhoz, szépen rendezett, hatalmas anyaggal mutatkozik be.
Jellegzetes, az ösztönösséget, az emberi kéz esetlegességét is magukon hordozó csíkos festményei okán érzéki geometrikusként szokták emlegetni, azonnal hozzáfűzve, hogy ilyen nincs is. Mert hogy általában valami vagy érzéki, vagy geometrikus, vagy emocionális, vagy racionális. Ám „Sean Scully festészetében ez a kettősség együtt van, nem ütköztetve, hanem egymásba lényegülve, nem társítva, hanem ötvözve” – írta méltatója a 11 évvel ezelőtti veszprémi kiállítás kapcsán a Balkonban. A művész maga is úgy fogalmaz: „Munkásságom kísérlet arra, hogy a geometrikus absztrakciót megmentsem a minimalizmustól”.
Az absztrakt festészet legnagyobb élő alakjai egyikének budapesti, több mint száz alkotást felvonultató, Átutazó című kiállításán talán éppen a záróterem a legérdekesebb, amelyikben ez a Mondrian–Rothko tanítvány visszatér a figuratív ábrázoláshoz, és ezzel Matisse-t is végképp beleírja az életrajzába.
A hvg legújabb, október 22-i számában olvasható nagyinterjúban Scully kifejti, hogy a figurációhoz való visszatérést fia születése motiválta, ezek a képek nagyrészt a fiáról és a feleségéről szólnak. „Most így, együtt látva őket, úgy érzem, hogy ebben az irányban még jócskán vannak tartalékok, amiket érdemes lesz kiaknázni” – fűzte hozzá.
A világhírű festőművész budapesti kiállításának találóan a Passenger/Átutazó címet adták, hiszen világpolgár Scully: Írországban született, Angliában élte fiatalkorát, az Egyesült Államokban lett elismert alkotó, majd több európai városban is műtermet nyitott, mondhatni szimultán él Barcelonában, New Yorkban, Berlinben. A koronavírus járvány most éppen ezt a világra nyitott életstílust veszélyezteti. Talán ezért is érintette olyan érzékenyen őt a tavaszi karanténhelyzet, ami alatt Fekete négyzet címmel megfestett alkotását most először Budapesten láthatja a nagyközönség. A festmény többféleképpen magyarázható. Az alkotó szerint „a fekete négyzet a hit közepébe helyezett nihilizmus. Ablak az olyan jövőre, amit jó lenne elkerülnünk.”
Sean Scully budapesti nagyszabású retrospektív tárlatának kurátora Fehér Dávid. A járványhelyzet miatt a tárlat zárását a tervezett 2021. januári időpontról májusra módosították a Magyar Nemzeti Galériában.