Attalai Gábornak, az 1960-as évek elején fellépő magyarországi művésznemzedék egyik legfontosabb alakjának a munkáiból nyílt kiállítás a veszprémi Dubniczay-palotában. Az április 28-ig látogatható tárlat kurátora Fehér Dávid elsősorban a művész konceptuális alkotásaiból válogatott.
Attalai Gábor a body arthoz, land arthoz, mail arthoz és a projektművészethez köthető alkotásokat, environmenteket, fotóműveket, kollázsokat, szövegműveket és úgynevezett „red-y made-eket” is alkotott, mindemellett a magyarországi textilművészet egyik kulcsfigurája volt.
Ennek ellenére ez az első áttekintőbb jellegű kiállítás a műveiből. Hiánypótló ez a veszprémi rendezvény, egyfajta törlesztése a művészettörténetnek, ilyen szempontból kuriózum a készülő reprezentatív katalógussal együtt – hangsúlyozta Fehér Dávid kurátor. Ezt a helyzetet magyarázza talán az is, hogy a művész a ’80-as években visszavonult, majd amikor a neoavantgárd tendenciák a 2010-es évek elején kezdtek újra kiteljesedni, akkor 2011-ben elhunyt.
De az élet paradoxona, hogy Attalainak a ’60-as-’70-es években feltett, politikai, illetve filozófiai utalásokkal telített kérdései ma is aktuálisak, nemcsak esztétikai, hanem más szempontból is. Ebből kiindulva Can Togay, az Európa Kulturális Fővárosa művészeti főtanácsadója megnyitóbeszédében egy koncepttel emlékezett meg a művészről. Attalainak két olyan alkotására hivatkozott, amelyek itt most nem láthatók, de nagyon fontosnak tartja őket. Megkérdezte a mesterséges intelligenciától azt, amit Attalai egy 1971-es munkájában megfogalmazott: „Tudja Ön azt, hogy az alábbiakból milyen mennyiség van a Földön?” Majd hosszú felsorolás következik revolverek, puskák, ágyúk, tankok, aknavetők, torpedórombolók, tengeralattjárók, vadászrepülőgépek, rakéták, atombombák, hadirokkantak, katonai temetők, kitüntetések, özvegyek, árvák, háborús halottak stb. darabszámára, területére, súlyára vonatkozóan. Több mint abszurd, ahogyan a mesterséges Intelligencia megválaszolja egyébként nagyon korrekten az ironikus kérdést, mondván ez rendkívül összetett és meghaladja a képességét, azaz az adatokat, amelyek a rendelkezésére állnak. Egyébként is, a fegyverek és katonai eszközök száma folyamatosan változik. Arról nem is beszélve, hogy a művész már kérdésének ironikus megfogalmazásával jelzi, hogy megválaszolása eleve képtelenség lenne, a hangsúly a képzeletünkben megjelenő groteszk mondanivalón van.
A másik mű, amit Togay megnyitójában megidézett, az az „Elképzelés” projekt, ami azzal a céllal jött létre, hogy a művész választ kapjon a kérdésre: lehetséges-e a négyzet-, illetve a kubusrendszerrel azonos, öntörvényűértékű formai rendszert létrehozni a filcszalagok csavarásával? Attalai szerint ez nem lehetséges. Az MI válasza: ez egy kísérleti megközelítés, amely a tradicionális geometriai formák határait feszegeti.
Ebből is látható, mennyire igaz, amit Hajdu István kritikus hangsúlyozott a megnyitón elhangzott méltatásban: a néző hozzájárulása, továbbgondolása szükséges a teremtőfolyamathoz. Tehát, hogy ezek a konceptualista művek a néző képzeletében születnek meg, nyernek végleges formát kinek-kinek az asszociációs képességei szerint. Hajdu rávilágított Marcel Duchamp hatására is Attalainál, azzal, hogy a magyar művész csavart egyet ironikusan a ready-made (talált tárgy) fogalmán: pirosként, pirosra festettként értelmezve azt. „Red-y made”. Például itt látható a pirosra festett palackszárító teljes életnagyságban, illetve pirossal lefestett kollázsokban megidézve.
Grászli Bernadett, a Művészetek Háza igazgatónője külön köszöntötte a rendezvényen megjelent Attalai Nórát, a művész lányát, majd elmondta, hogy ezzel a kiállítással emlékeznek meg Attalai Gábor születésének 90 évfordulójáról és egyben arról a Veszprémben 1964-ben megrendezett FORMA 64 című kiállításról, amelyen az itteni közönség anno megismerhette a művész alkotásait a Bakonyi Múzeumban. Most a Veszprém-Balaton 2023 EKF-program és a Vintage Galéria támogatásának köszönhetően művei 60 év elteltével újra visszatértek Veszprémbe.
Vezető képünkön előtérben Can Togay, mögötte Fehér Dávid és Hajdu István az Attalai Gábor konceptualista munkáiból nyílt kiállítás megnyitóján. Fotók: Veszprém-kukac