Az LMP – Magyarország Zöld Pártja még májusban kezdeményezte a klímabérlet bevezetését. Ez egy olyan közösségi közlekedési bérlet lenne, amely az egész országban minden járaton érvényes, és havi 5000 forintba kerülne – mondta mai veszprémi sajtótájékoztatóján Bakos Bernadett, az LMP országgyűlési képviselője.
Hasonló bérletet vezettek be júniusban Németországban 9 euróért. Ott bevált a konstrukció: 26 városból 23-ban csökkentek a dugók. A lakosság fele megvásárolta, és közülük 80 százalék elégedett volt a kedvezményes bérlettel.
– Ez egyszerre zöld és szociális intézkedés – folytatta a képviselő. – Zöld, mert ösztönzi a közlekedési módváltást, hogy minél többen használják a közösségi közlekedést. És szociális, mert ezzel hatékonyan lehetne segíteni a magyar családokat, hiszen sokak számára jelent anyagi nehézséget a közlekedés. Különösen fontos lépés lenne az energiaválság megoldásában is, hiszen egy vonattal megtett út tizedannyi energiát igényel, mint az autózás ugyanazon a távon. Ezt a javaslatunkat a hétfői rendkívüli ülésre is előterjesztettük, azonban a fideszes képviselők távolmaradása miatt határozatképtelen volt az ülés. Érthetetlen, hogy a kormány miért az erdőirtást engedélyezi a valódi megoldások helyett.
– Az a cél, hogy egyre többen térjenek át a személygépkocsi használatáról a közösségi közlekedésre – vette át a szót Gerstmár Ferenc, az LMP veszprémi önkormányzati képviselője. – A klímabérlet miatti bevételkiesést a várható forgalomnövekedés részben kompenzálni fogja. Másrészt alapvetésnek tekintjük, hogy a klímabérlet finanszírozását nem szabad ráterhelni az önkormányzatokra vagy a közlekedési vállalatokra. A bevételkiesést a központi költségvetésből kell pótolni. Az állam ezen a módon is fejezze ki, hogy a közösségi közlekedést részesíti előnyben.
Hozzátette: a klímabérlet komoly anyagi segítséget nyújthat azoknak a munkavállalóknak, akik a megyeszékhelyre ingáznak, vagy éppen Veszprémből járnak más településre dolgozni.
– Fontos megjegyezni, hogy önmagában a klímabérlet nem tudja megoldani az összes közlekedési problémát – mondta a veszprémi képviselő. – A kormány feladata, hogy a közösségi közlekedés fejlesztését kezelje kiemelten és végezze el azokat az átszervezési feladatokat és infrastrukturális beruházásokat, amelyek után a közösségi közlekedés legalább a városi térségekben az autózás alternatívája lehet. Veszprémben a vasútállomás és környékének revitalizációja még mindig várat magára, pedig az előző évtized közepére már elkészült az intermodális pályaudvar megvalósíthatósági tanulmánya. A város azonban nem kapott kormányzati támogatást a kivitelezéshez. Most az Európa Kulturális Fővárosa 2023 program kapcsán van ígéret részleges megújításra. Bízzunk benne, hogy nem csak ígéret marad, hiszen mindennapjaink élhetősége szempontjából lényeges beruházásról beszélünk, beleértve a P+R parkoló kialakítását. Ilyen parkolókra egyébként a város több pontján szükség van.
A képen Bakos Bernadett és Gerstmár Ferenc