A teherautók, kisteherautók esetében különösen fontos a stabilitás. Ehhez számos alkatrész áll rendelkezésre, amivel még kényelmesebb és zökkenőmentesebb lehet az egész szállítás. Ezek közé tartozik a címben már említett laprugó is, amit számtalan gyártó modelljében megtalálhatunk.
Stabilitás minden körülmény között
Amikor egy teherautóval egy nagyobb szállítmány kézbesítünk A pontból B pontba, a jármű mozgása során rengeteg erő hat rá. Hogy ezt minimalizálni tudjuk, és megelőzzük azt, hogy negatív irányba befolyásolja a vezethetőséget, laprugó, rugóköteg beszerelésére van szükség, amit egyszerűen megvásárolhatunk a Weber Autotechnik oldaláról. Számtalan gyártó teherautóihoz érhetőek el különböző eszközök. Akár az IVECO járművekhez is könnyedén vásárolhatunk laprugókat, rugókötegeket vagy éppen rugólapokat.
Mégis mit csinál pontosan ez az alkatrész? Miért számít “csodafegyvernek”, ha a stabilitásról van szó? A teherautók nagy tömeget mozgatnak minden egyes nap. Ez a “plusz súly” hatással van a jármű súlypontjára, vezethetőségére és stabilitására. Ezt valószínűleg már minden sofőr megtapasztalhatta, hogy teljesen megpakolt csomagtartóval teljesen megváltozik az autó viselkedése. Ezért is van szükség laprugóra, ami segít a keresztirányú és hosszanti erőket csillapítani. Így még “túlsúlyos” állapotban is ugyanúgy képes kanyarodni a jármű, mint normális helyzetben. Ellenkező esetben a súlypontváltozás komoly hatással lehet a kanyarodásra vagy éppen a fékezésre, amiből akár baleset is lehet.
Mozgás közben a raktérben lévő áru is befolyásolja a féktávot. Természetesen minél nagyobb ez a súly, annál nagyobb a hatás is.
A laprugó célja minden jármű esetében ugyanaz
Lehet, hogy IVECO teherautót vezetünk vagy egy másik modellt, de a laprugó nem válogat. Természetesen a vásárlás során fontos a kompatibilitás, hogy a megfelelő méretű és kialakítású alkatrészt szerezzük be. A működése azonban mindegyik esetében ugyanaz. Ahogy a kisteherautó mozog, úgy az alváz is rugózik, mozgásban van. A laprugó két vége közötti távolság és a görbülete ezzel szinkronban mozog, így csökkenti a lengési hatásokat, a rugózásból származó erőket.
Ezzel stabilizálja az egész teherautót, egyáltalán nem fogjuk azt érezni, hogy meg van pakolva a raktér, továbbra is megfelelő lesz a kanyarodás és a féktáv.
Többféle laprugó-kialakítással találkozhatunk
A régebbi járművek klasszikus trapéz laprugóval rendelkeznek. Az utóbbi években megjelentek a parabolikus típusok is, amelyek 30-50%-kal könnyebbek, de ugyanolyan teherbírással rendelkeznek. A fejlesztés természetesen nem állt le, mivel már tesztelés alatt vannak különböző műanyag kompozitok is, de még nem jár abban a stádiumban, hogy széles körben elterjedt legyen.
A laprugó fontos alkatrésze minden teherautónak, ezért is kell gondoskodni mindig a megfelelő darab beszereléséről.