Június 1-jétől késési biztosítást vezetnek be a MÁV és a Volán járatain – jelentette be Lázár János. A közlekedési miniszter kifejtette: akinek 20 percnél többet késik a busza vagy vonata, annak visszaadják a jegyár felét. Az utasnak semmit nem kell bizonyítania, objektív felelősséget vállalnak. Hogy fogják ezt betartani? A mai visszatérítési szabályok szerint 1000 forint alatti összeggel nem foglalkoznak.
Amennyiben 1000 forint alatti összeget kellene visszafizetnie a MÁV-nak a vonat késése miatt, akkor nem jár kártérítés a jelenlegi szabályok szerint. Márpedig a vonatjegyek többnyire 2000-2400 forintba kerülnek, tehát ott billegnek a kártérítési határon.
Lázár János közlekedési miniszter arról nem beszélt, hogy ezt a jelenleg érvényes korlátozást eltörlik-e. Mert ha nem, akkor úgy járnak el, mint a mesében az okos lány: adnak is, meg nem is. Elvileg adnak, de gyakorlatilag nem jár.
Lázár kontra MÁV-szabályzat?
Jelenleg az a helyzet a MÁV-visszatérítéseknél, hogy nem minden járatra és nem minden jegyár-kategóriában jár úgynevezett átalány-kártérítés. Például, ha az átalány-kártérítés összege nem haladja meg az 1000 forintot (nemzetközi utazás esetén a 4 eurót), azt a vasúttársaság nem fizeti ki. Legfeljebb, ha az utasnak több, egyenként 1000 forintot meg nem haladó követelése van, akkor a vasúttársaság kifizeti, amint az összegük meghaladja az 1000 forintot. De ezért derekasan meg kell küzdeni érkezéskor a vasúti pénztárnál, ami egyre kevesebb állomáson van, ugyanis automatákkal oldják meg a jegyváltást egyre több helyen. Csak a rend kedvéért jegyezzük meg, hogy jelenleg sokkal megengedőbb a szabályzat a késésekkel kapcsolatban, fél óra a tűréshatár. Tehát: jelenleg a 30 és 119 perc késés esetén a menetjegy árának 25 százaléka, 120 perc vagy annál nagyobb késés esetén a menetjegy árának 50 százaléka jár vissza. Nemzetközi forgalomban 60 perc késéstől kérhető kártérítés. A témával a 24.hu foglalkozott részletesen idén szeptemberben, amikor már mindenféle tűréshatárt átléptek a vonatkésések.
Jól hangzó ígéretek
Mondhatnánk tehát, hogy jól hangzik a miniszter bejelentése, de majd a gyakorlatban derül ki, hogy működik-e. A miniszter azt ígérte, aki online veszi meg a jegyét, annak simán visszautalják az ár felét a bankszámlájára, aki pénztárban vagy automatánál vásárolt, az érkezéskor kérheti vissza az illetékes pénztárnál. A bérletesekre is kidolgoztak egy konstrukciót: ha az adott hónapban ötször késik a járata, akkor a következő havi bérletből 10 százalék kedvezményt kap. Ehhez a MÁV-appban be kell állítani a késési biztosítást.
Lázár János új járműbeszerzéseket is bejelentett, valamint takarító személyzet alkalmazását az IC-ken. Továbbá egy év alatt, tehát jövő januárra a MÁV–Volán-csoport összes mosdóját, és a pályaudvarok mosdóit is felújítják. Furcsa, de azt mondta, ez fizetős lesz, kivéve az utasoknak. Mi lesz a kísérőkkel, vagy a 65 év felettiekkel, akik személyivel utaznak? Igazolvánnyal megyünk pisilni?
Vezető képünkön a budapesti Déli pályaudvar. Fotó: Veszprém Kukac