Február 5-én szőrén-szálán eltűnt a UPC analóg Bronze csomagjából a Hír TV (becenevén a Simicska-tévé), a szolgáltató közösségi oldalát pedig előfizetők sokasága ostromolta, magyarázatot követelvén. A becslések szerint a UPC lépése több mint 100 ezer háztartást érint. Tavaly decemberben terjedt el a hír: a Telekom akkori lépését, hogy kiveszi kínálatából a csatornát (amit a Hír Tv jogi úton megtámadott), más szolgáltatók is követni szándékoznak. Ami most be is következett.
A szolgáltató eddig sem sajtóközleményben, sem sajtómegkeresésre nem reagált, viszont a Facebook-oldalán kiizzadta magából az alábbi magyarázatot: „Igen, a tegnapi nappal kivezetésre került analóg csatornakiosztásunkban a Hír TV, erről érintett előfizetőinket egy korábbi számlalevélen tájékoztattuk. Az ÁSzF-ünkben foglaltak alapján, egy digitális tv csomaghoz három mediaeszközt tudunk biztosítani.”
Tény, hogy 2016 decemberében a UPC számlalevelein jelezte szándékát és megtette ezt a digitális eszközök hírközlő felületein is. A „fogyasztó” azonban gyanútlan, úgy véli, hogy azt kapja, amire előfizetett. Az ASzF-et (vagy mit) nem tanulmányozza, nem bogarássza az „apróbetűst”, a céges portál sem tartozik a kedvenc olvasmányai közé. Azt viszont furcsállja, hogy a nagy digitalizációs folyamatban a szolgáltató éppen a legnagyobb digitális felületet, a Facebook-ot nem használta a tájékoztatás céljaira.
Ebben az ügyben már januárban próbáltunk információkat szerezni az ügyfél-szolgálati rendszeren keresztül. Akkor a cég munkatársa a változásokat a digitális átállással magyarázta. A földfelszíni műsorszórás magyarországi leállítása (2013. október 31.) óta a UPC – az akkor legkisebb – analóg Bronz csomagjának kínálatát 34-ről 29 csatornára csökkentette.
Itt jön viszont a csavar. Miközben a cég a csatornák számának csökkentését a felhasználók szokásainak megváltozásával és a digitális tartalmak felé fordulásuk ösztönzésével magyarázza, a jelenlegi kínálatban ezt a „csökkentést” úgy hajtotta végre, hogy most Simicska tévéje nélkül is harmincra emelkedett a csatornák száma.
Eszerint a UPC menedzsmentje az „igényeknek megfelelő kínálat kialakítását figyelembe véve” módosított úgy, hogy kiiktatta a köztudottan kormánykritikus hírcsatornát. Feltételezzük, hogy ezt megelőzően alaposan felmérte az analóg csatornák „fogyasztóinak” igényét, és arra a következtetésre jutott, hogy – mostanában, de főleg a választások előtt – bizonyos nézői rétegnek az efféle tájékoztatásra nincs szüksége. Ez a réteg ezentúl négy, tökéletesen összehangolt és azonos hírkínálattal működő közszolgálati és néhány kompatibilis kereskedelmi csatornán tájékozódhat hazánk és a világ eseményeiről. Ha így folytatódik, lesz még szolgáltató, amely szükségét érzi majd a simicskátlanításnak.
A jó hír, hogy a legolcsóbb digitális Bronze csomagban benn maradt a Hír TV és szélesebb a kínálat, a rossz pedig az, hogy mindez legalább havi 1200 forinttal kerül többe azoknak, akik – hála a digitális akaratnak – a jövőben is sokoldalúan kívánnak tájékozódni. Pótmegoldás lehet a Hír TV weboldala, amelyre az adásba kerülés után felteszik az anyagaikat
(Számos kérdésünkre eddig sem válasz, sem reakció nem érkezett a szolgáltató sajtósától.)
Nyéki Roland