Kanye West felesége, Bianca Censori a 67. Grammy-díjátadóra valami látszólag váratlant húzott. Mármint szó szerint húzott fel magára, ugyanis a 29 éves ausztrál modell egy úgynevezett meztelenruhát viselt, ami semmit sem bízott a képzeletre. Meztelenség, jössz, mész vagy maradsz?
Felháborodunk, de egy kicsit azért felnézünk rá, hogy meg merte lépni. Mérgesek vagyunk, hogy a celeb-privilégiumából kifolyólag aligha lesz következménye az illegális villantásának, de közben meg sajnáljuk, hogy alapvetően ilyen helyzetbe hozta a sztársága.
2025-ben álszentség azt állítani, hogy egy meztelen női test váratlan vagy szenzáció. Sajnos, gyakorlatilag már könnyebb és gyorsabb meztelenül látni idegen embereket az interneten, mint lemenni a legközelebbi kisboltba. Mégis, úgy vált ingyenessé és bármikor, bárki számára elérhetővé, hogy közben nem veszített a kultúránkba mélyen beleivódott szégyenérzetből.
Különleges élmény volt, amikor az idősebb generációba tartozó főszerkesztőm azt mondta nekem, a „modern” Z generációsnak, hogy ma már annyira tabusított a test, hogy alig akad bárki, aki hétköznapi módon nyitott lenne a természetességre, ellenben az előző évszázadban tomboló hippi mozgalmakkal és nudista trendekkel. Azóta is gondolkozom rajta, hogy tényleg mi, a „body positivity” szakértői, a magabiztosság királynői tettük volna újra tabuvá a testet?
Meztelen – kiszolgáltatott
Furcsa, paradoxon helyzet állt elő Censori jelenete során. A lemeztelenített nő egy felöltözött tömegben nem kis lélekjelenlétet, magabiztosságot és merészséget igényel. Ugyanakkor a meztelenség egy meglehetősen kiszolgáltatott, akár megszégyenítőnek is titulálható állapot.
Bár a kellemetlen érzetet talán le lehet rázni magunkról, úgy nőttünk fel, hogy ösztönösen eltakarnánk, amink van a világ szeme elől. A bibliai teremtés- és bűnbeesés-történet is jól magyarázza ezt. Egyfajta megtöretett állapotban élünk, ahol az ember szégyelli a saját testét. Az évek múlása és a tapasztalat persze tud puhítani ezen az állapoton, de a „meztelen igazság” mindig igazság marad, és kell egy bizalmi állapot ahhoz, hogy ezt fel tudjuk vállalni.
A meztelenség a művészetben
Habár számtalan művészeti alkotás alkalmazta a meztelenséget mint kifejezőeszközt – ahogyan arról korábban már írtunk a Veszprém Kukacon –, eltérő korokban, eltérő módon viszonyult a társadalom a csupasz testekhez. Vagy vitát generált, vagy csodálatot, de mindig egy mélyebb üzenetet rejtett magában.
A test csodálata az ókorig nyúlik vissza, egyértelműen tetten érhető a meztelen szobrokban és festményekben, illetve az ókori görög mitológiákban és történetekben – írja a Medium. – A művészeknek lehetőségük nyílik az érzelmek széles skáláját megjeleníteni az ember lecsupaszításával: hatalmat és ellenállást, dühöt és bánatot.
Az emberi test élethű ábrázolása hatalmas tehetségre vallott. Arra sarkallja a nézőt, hogy újra rádöbbenjen az élet ezen formájának gyönyörűségeire, csodáira. Egyszerre gyönyörködtet és hat meg, ahogyan az emberi törékenység és kiszolgáltatottság a befogadó elé tárul.
Na, hát nem éppen ezek az élmények jellemezték Censori jelenetének fogadtatását. Ha akadt is, aki gyönyörködött benne, annak valószínűleg primitív, ösztönszerű okai voltak, nem pedig művészeti csodálat. De sokan inkább felháborodva fogadták, hogy a kultúra ilyen irányba halad. Ráadásul gyakran Censori önkéntességét, részvételi szándékát is megkérdőjelezik a mosolytalan arca láttán, és azt fejtegetik, vajon mennyiben volt ez az ő, mennyiben Kanye terve.
Számomra azonban a legtanulságosabb az egész esetből, hogy az emberek élnek egy kultúrában, egy világban, mégis újra és újra rácsodálkoznak ízléstelenségére. Őszintén, sajnos nem ütötte meg az ingerküszöbömet Censori jelenete. Legalábbis nem úgy, ahogyan azt talán Kanye-ék tervezték. A sajtó foglalkozik vele, de szerintem nem a megfelelő látószöggel. Nem a történetet kéne elmesélni, hanem a folyamatot, ami ide vezetett. Ami engem igazán foglalkoztat ebben a történetben az Censori lélekállapota és gondolatvilága. Több lettél vagy kevesebb, kedves hölgytársam, ettől a kitárulkozástól? Az internet népe az utóbbira szavaz.
Vezető képünkön: Kanye West és Bianca Censori a Grammy-díjátadó vörösszőnyegén. Kép forrása: Getty Images via AFP/2025 The Recording Academy