Mintha csak a mi sorunk nem haladna, mintha mindig előttünk romlana el a terminál, fogy el az apró a visszajáróhoz, nincs vonalkód a terméken, valaki akadékoskodik, vagy hosszasan pakolászik, ordít a gyerek – legtipikusabb helyszíne a bolt, bevásárlóközpont. Csupán egy kenyérért, felvágottért ugrunk be, de olyan érzésünk támad, mintha a pénztárnál töltenénk el időnk jelentős részét.
Egy-egy nem várt esemény bedönti a rendszert (a munkaerőhiány is rájátszik, még jóindulattal sem képesek annyi kasszát üzemeltetni, mint amennyi szükséges lenne), ilyenkor feltorlódnak a sorok, amelyek közül mindig rosszul választunk. A probléma meglepő módon számos országban téma, ennek orvoslására a New York Times még tavaly ősszel egy tanulmányt tett közzé Dan Meyer matematikus segítségével, amelynek igazolását magunk is kipróbáltuk és meg is osztunk az olvasóinkkal.
Melyik sorba álljunk?
Sokan úgy választunk sort, hogy inkább azt részesítjük előnyben, ahol ugyan többen állnak, de egy-két terméket szorongatnak a kezükben azzal szemben, ahol mondjuk csak ketten, de tele van a bevásárlókocsijuk. Ezzel szemben Meyer azt mondja, hogy ha gyorsan szeretnénk végezni, álljunk olyan ember mögé, akinek tele van a kocsija. Most sokan felvonják, a szemöldöküket. Furcsának tűnhet, de a matematikus szerint ilyenkor a legjobbak az esélyeink a gyorsaságra. Megfigyelte, hogy fizetéskor minden ember kipakol, köszön, fizet, elpakol és elköszön, a számításai szerint ez emberenként átlagosan 41 másodperc. Egy tele kocsi esetében csak egyszer 41 másodperc, míg több, kevés terméket vásárló esetében ez annyiszor 41 másodperc, amennyi vásárló előttünk áll.
Használható trükkök
Meyer több használható trükköt is megosztott a tanulmányában, melyeket pár hét alatt teszteltünk magunk is, és nem azt állítjuk, hogy mindegyik, de sok tipp működött. Például a fentiekből kiindulva nem árt rápillantani az előttünk álló vásárlók kocsijára, kosarára, mert ha sok egyforma termék van a kocsiban, akkor gyorsabban leolvassák, mintha amikor sok különféle árucikk van a kosárban. Két hatospakk ásványvíz, vagy a forró nyárban 2–3 „kocka” sör sok helyet foglal, de két pillanat alatt le lehet olvasni az árát úgy, hogy még a szalagra sem kell feltenni. Viszont egy kenyér, egy felvágott, sajt és egy kiló burgonya csak első látszatra tűnik kevesebbnek, valójában sokkal tovább tart a leolvasásuk.
A baloldali pénztár a jobb
Az úgynevezett tanulópénztárak lényegesen nehezebben működnek. A gyors–kasszáknál is érdemes megnézni, hogy az előttünk állók valóban betartják-e a termékkorlátozást, mert csak akkor működik a rendszer. Továbbá igazolást nyert az is, hogy mivel az emberek többsége jobbkezes, általában a jobb oldali sorokat választják, érdemes tehát bal oldali pénztárt választani. Figyeljük meg a pénztárost! Túl sokat beszél, minden termékhez megjegyzést fűz? Ilyenkor válasszunk egy másik sort! Kivéve, ha éppen nem áll ott senki, vagy ha magunk is jó beszédesek vagyunk.
Hosszú és gyors, vagy rövid?
A tanulmány szerint azonban a várakozás úgyis fejben dől el. Az emberek átlagosan 36 százalékkal becsülik túl azt az időt, amit sorban állással töltöttek. Sokkal jobban aggódnak a sor hossza miatt, mint amiatt, hogy milyen gyorsan halad. A megfigyelés, miszerint ha a sorok között úgy kellene választanunk, hogy a hosszú, de gyorsan mozgó sor, vagy a rövid sor legyen a prioritás, a többség még e tények ismeretében is a rövidet választaná. Ez alól még az sem kivétel, ha ugyanannyit kellene várnia.
Nyéki Roland