Újabb nagyszabású tüntetésre készül a Tanítanék Mozgalom, amely tavaly a magyar oktatási rendszer hibái miatt számos módon és alkalommal fogalmazott meg kritikát, hozzá köthető a kockás inges országos demonstráció is. Pártállástól függetlenül azokat a veszprémi politikusokat szólaltattuk volna meg ebben a témakörben, akik a pedagógusi pályán tevékenykednek vagy korábban ezen a területen dolgoztak. Nem sok sikerrel jártunk.
Három pontból áll a Tanítanék Mozgalom követeléslistája, amelynek teljesítésére január 31-ig adtak határidőt az érintetteknek és/vagy a döntéshozóknak. Úgy vélik, civilként is jogukban áll politizálni, felelősségre vonni mindazokat, akik a gyermekeink és az ország jövőjét romba döntik. Ezért követelik Balog Zoltán lemondását, egy önálló oktatási minisztérium felállítását, valamint egy új közoktatási törvény alapjainak lefektetését a Kockás könyv alapján. Utóbbit a Civil Közoktatási Platform készítette, és ebben tesznek javaslatot az oktatási rendszer megreformálására (bővebben itt).
Az ügy előremozdítása és a támogatottságuk bemutatása érdekében demonstrációt hirdettek február 1-jén 17.30-tól a budapesti Kossuth térre. Nemcsak az oktatásban szükséges változtatások mellett állnak majd ki, hanem a Fidesz-kormány által kritizált és célba vett civil szféra védelmében is szót emelnek.
Nem szorul magyarázatra, hogy az oktatásnak milyen fontos szerepe van. Az oly sokszor iskolavárosként emlegetett Veszprémben sincs ez másként, kiváló általános iskolák, országos hírű középiskolák mellett az egyetem és a hittudományi főiskola is tovább növeli a megyeszékhely szellemi erejét. A politikai szereplők közül többen az oktatás területéről érkeztek, ez késztetett minket arra, hogy kikérjük a véleményüket ebben a témakörben. Ugyanazt a kérdéssort küldtük el mind az öt veszprémi pedagógus-politikusnak.
Némethné Károlyi Jolán és Halmay György fideszes, valamint a jobbikos Forgóné Kelemen Judit önkormányzati képviselők nem reagáltak. Ha ők időközben meggondolnák magukat, és mégis megosztanák álláspontjukat, utólag is megtehetik. Válaszolt viszont Katanics Sándor (Demokratikus Koalíció) önkormányzati képviselő és Kész Zoltán független országgyűlési képviselő.
A következő kérdéseket tettük fel:
1. Mi a véleménye a jelenlegi magyar oktatási rendszerről?
2. Mit gondol a Tanítanék Mozgalomról, egyetért-e a mozgalom céljaival?
3. Támogatja-e a legutóbbi három célkitűzésüket, nevezetesen, hogy a szervezet követeli Balog Zoltán lemondását, egy önálló oktatási minisztérium felállítását, valamint egy új közoktatási törvény alapjainak lefektetését a Kockás könyv alapján? Ha igen, akkor miért tartja fontosnak ezek megvalósulását, ha nem, akkor miért tartja problémásnak a követeléseket?
4. Részt vesz-e a február 1-jei, budapesti tüntetésen?
A válaszaikat változtatás nélkül közöljük.
1. Röviden, évről évre egyre súlyosabb a helyzet. S ezt nem csupán a PISA-felmérések eredményei mutatják. A centralizálás ijesztő méretű, a túlterhelés mind a diákok, mind a tanárok esetében drámai módon megnőtt.
2. Örömmel fogadtam, hogy megjelent egy civil fórum, amelynek a javaslatai többnyire átgondoltak, figyelemreméltóak. A céljai számomra szimpatikusak, többnyire támogathatóak. Sajnos ugyanakkor tavaly eljutottak egy olyan határhoz, ami a tanári testületek többségében is okkal szült aggodalmat. Az engedetlenségi mozgalom meghirdetésekor elfelejtették, hogy sokan az egzisztenciájukat kellett volna hogy kockáztassák.
3. Balog Zoltán már sajnos sokszor bizonyította, hogy alkalmatlan arra, hogy ennek a területnek az első számú irányítója legyen. Legutóbb a tragikus autóbusz-baleset kapcsán emlegetett „tűzkeresztség” okán. Egyértelműen önálló minisztériumra lenne szükség a közoktatás megfelelő színvonalú irányítása érdekében. Ugyanakkor meg kell jegyeznem, ettől a kormánytól már nem számíthatunk semmi érdemire. Akik az elmúlt hét év alatt ide juttatták a magyar közoktatást, azoktól változást követelni, elvárni, nincs sok értelme. Ha csoda történne, és felállítanának is egy önálló oktatási minisztériumot, attól vajon mit lehet várni? Mindeddig nem voltak hajlandók érdemi tárgyalásokra a valódi szakmai szervezetekkel, semmibe vették a javaslataikat, félrevezették, átverték őket, nem látszik, hogy szándék és tudás, képesség lenne az érdemi változtatásra.
A Kockás könyv egy kiváló oktatási szakember iránymutatásai alapján készült, de szükség lenne annak széles körű társadalmi vitájára és sok-sok szakmai ütköztetésre annak érdekében, hogy a válságból kivezető út körvonalazható legyen végre. A Kockás könyv társadalmi vitájára azért is lenne különösen nagy szükség, hiszen a korábban az oktatásban tervezett változtatásokkal szemben a tanárok és a szülők körében egyaránt jelentős ellenállás volt tapasztalható. Nem egyszerű az egészen más körülmények között iskolába járó szülőkkel és pedagógusokkal egy olyan, 21. századi igényeket figyelembe vevő, új eszközöket használó iskolát elfogadtatni, ami a mai gyerekeket az eddigieknél sokkal inkább készíti fel a felnőtt életükre.
4. Mivel a tüntetés hétköznap van, és én ekkor osztályfőnökként és szaktanárként a munkahelyemen szülői értekezletet tartok és fogadóórán várom azokat a szülőket, akik a tanítványaim félévi teljesítményeiről akarnak érdeklődni, így nem tudok részt venni a megmozduláson.
1. Botrányos az, ami ma az oktatásban folyik. Az ilyesfajta centralizáció visszaveti a mostani iskolás generációt 25–30 évvel. Nem használható tudást kapnak, hanem visszatérünk a ’70-es évekbe. Hiányozni fog egy teljes generációból a kompetenciák teljes sora, és „sikerül” egy digitálisan teljesen analfabéta generációt útjára bocsátani. Amikor egy nullaszázalékos párt (KDNP) határozza meg az irányt, s mindezt totálisan rossz felé, akkor nem lehet eredményekről beszélni. S most nemcsak a mindennapos testnevelésre és a vallási oktatásra gondolok. A Klik teljes kudarc. Az iskolák közti különbséget nem úgy kell eltüntetni, hogy a jól teljesítőket húzom le a rosszhoz. Érthetetlen az is, hogy ha egyház vagy alapítvány tarthat fenn iskolát, akkor önkormányzat miért nem? A lista végtelen, s itt most csak a közoktatásról említettem pár dolgot, de ebbe a témakörbe tartozik a hároméves kortól kötelező óvoda vagy az egyetemek körüli totális inkompetencia.
2. Talán az egyik legaktívabb civil szervezet. Nagyon jó lenne, ha a kormányzat komolyan venné a felvetéseit, s nem álcivilekkel folytatna egyeztetéseket.
3. Teljes szívemből támogatom. Mint volt tanár és mint szülő, kiállok én is a mozgalom mellett. A Kockás könyv nem politikai, hanem szakmai irat. Mint ilyen, fontosnak tartom, hogy a pontjaik alapján egy szakmai vita kezdődjön el az oktatás megreformálásáról. Ha ez nem történik meg, a régióban behozhatatlan versenyhátrányban leszünk pár éven belül.
4. Igen, ott leszek.
Drahos Nikolett