Három év múlva Veszprém lesz Európa kulturális fővárosa. Lamos Péter, a polgármesteri hivatal városfejlesztési irodájának korábbi vezetője januártól az EKF 2023-hoz kapcsolódó infrastrukturális fejlesztések előkészítésén dolgozik. Segítségével interjúsorozatban mutatjuk be, milyen elképzelések körvonalazódnak városunk vonzóbbá, élhetőbbé tételére.
Előző beszélgetésünkkor a várlift témáját jártuk körül. Az olvasói reakciókból kiderült, hogy a tervet sokan ellenzik, fölöslegesnek, oda nem illőnek gondolják.
– Tudom, hogy önnek építészként és városfejlesztőként egyaránt szívügye a várlift. Mennyire ingatja meg a kedvezőtlen fogadtatás?
– A negatív kritikák, hozzászólások a közösségi oldalakon jelentek meg és a többségük egyszavas, néha nyomdafestéket nem tűrő hozzászólás volt. Ezek nem ingatnak meg. Úgy gondolom, hogy ezekről a tervekről beszélni kell, mégpedig most és nem akkor, amikor már elkezdődnek a munkálatok. Eszmecserére, vitákra szükség van, a kulturált észrevételekre érdemes odafigyelni és ezek el is gondolkodtatnak. Véleményem szerint erre az új megközelítési irányra szükség van, a számos szempont és körülmény szorításában pedig sikerült egy jó megoldást letennünk az asztalra.
Ne felejtsük el, milyen célt szolgál: legyen a vár a gyalogosoké és szűnjön meg a Vár utca zsákutca jellege. Erre a lift optimális lehetőséget teremt.
– Lépjünk tovább, folytassuk a képzeletbeli sétát Európa kulturális fővárosában. Mondjuk, hogy felértünk a várlifttel, megérkeztünk a várfal teraszára, onnan pedig a volt piarista gimnázium épületén át a gimnázium udvarára jutunk. Most elég nagy ott a felfordulás.
– A gimnázium épületéről talán kevesen tudják, hogy egyharmad része az érsekség, kétharmada pedig az önkormányzat tulajdona. A két részt fal választja el, a közművek se közösek, de ez kívülről nem látszik, az épület homlokzata egységes képet mutat. Az érsekség a tulajdonrészét kívül-belül felújítja, beleértve a tetőszerkezetet is. Jelenleg az épületnek ezen részén folynak munkálatok.
– Az önkormányzat pedig a regionális közigazgatási bíróság használatára ajánlotta fel a saját kétharmadát, de mint tudjuk, mégse állt fel a testület. Most akkor mi lesz?
– Ez volt az utolsó biztos státusz, a változás pedig az EKF szempontjából kicsit későn jött. A bírósági hasznosítás miatt ezzel az épülettel nem terveztünk, nem is beszéltünk róla. Most azon dolgozunk, hogy a szükséges felújításokat felmérve és megvalósítva, alapvetően kulturális célokra használni lehessen. Szerencsére az épület és a tetőszerkezet műszakilag rendben van, ugyanakkor az a tény, hogy a várral szinte egyidős, országos védettségű műemlékről van szó, a fejlesztés szempontjából elég sok kötöttséget jelent. Nem lehet például falakat bontani, tereket egybenyitni, liftet beépíteni. Nehéz olyan funkciót találni, ami illeszkedik az épület karakteréhez, adottságaihoz.
– Akkor mégis mivel fog elsőként találkozni a látogató, aki felliftezik ide?
– Mindenképpen életet kell vinni a házba. Az alsó szinten kiállítótereket szeretnénk létrehozni, hasonló hangulatot teremtve, mint a volt ének-zenei általános iskolában a 12 fal kiállítással.
– Nem lenne baj, ha egy jó kávét is megihatnánk, akár az épületben, akár kint, az iskola udvarán.
– Természetesen erre is gondoltunk. 2018-ban elkészült egy urbanisztikai tanulmány, amelynek a szerzői azt vizsgálták, hol lehetne kialakítani a várban hangulatos, kellemes időtöltésre alkalmas közösségi tereket. Ezek egyike a gimnázium udvara, de ilyenné válhat a várkút körüli kis tér, a Művészetek Háza mögötti terasz és a tűztorony alatti terület is. Kis kávézók, bárpavilonok, üldögélő sarkok nélkül a vár szép, de élettelen.
– Bárcsak már ott tartanánk! Ám ehhez vállalkozók is kellenek és már szinte hallom a kifogásokat: magasak a közterület használati díjak, nem éri meg pár asztallal, kávégéppel, sörcsappal, hűtőkkel, fagylaltos pulttal kitelepülni.
– Veszprém belvárosában naponta és négyzetméterenként 70 forintot kell fizetni a közterület használatáért. Számoljunk egy kétszemélyes asztalra két négyzetmétert és vegyünk tíz asztalt, az húsz négyzetméter, napi 1400 forint. Ha a nyári szezon három hónapjára ezt valaki bérbe veszi, akkor egy húsz vendég kiszolgálására alkalmas területért 118 ezer forintot kell fizetnie a teljes szezon alatt. Sok? Szerintem nem, sőt!
– Rendben, higgyük el, hogy lesznek, akik fantáziát látnak majd benne. Kávéztunk, fagylaltoztunk, menjünk tovább. A vár önmagában is különleges turisztikai célpont, a múzeumok, kiállítások sok érdeklődőt vonzanak, de az EKF évében biztos lesznek egyéb programok, látványosságok is.
– Ahogy az előző beszélgetésünkkor is mondtam, a Veszprém-Balaton 2023 Zrt. csapata alkotja meg, nekem az infrastruktúra biztosítása a feladatom.
– Pár napja arra sétáltam, le-fel közlekedő és parkoló autók sokasága között. Tudom, hogy a gépkocsibehajtási engedélyek visszavonását tervezik. Többen felvetették, hogy a várba való feljutást elektromos kisbuszokkal kellene megoldani, akár a várlift helyett, akadálymentes alternatívaként.
– Hány megállóval? Milyen indulási gyakorisággal? Élénk gyalogosforgalom mellett a Vár utca szűkületeiben? Kávézóteraszok, bárpavilonok között? Buszfordulóvá változtatva a Szentháromság teret? Ezt a lehetőséget részletesen megvizsgáltuk még 2014-ben. Az akadálymentesítésre egyébként a liften kívül is van egy elképzelésünk. Babakocsival, kerekesszékkel, de akár csak magas sarkú cipőben is sokaknak gondot jelent a macskakő burkolat. Ha emlékszik, a Vár utca teljes hosszában végigfut egy esővízgyűjtő csatorna, ami fémráccsal van lefedve. Ennek az egyik oldalán alakítanánk ki egy 120-150 centi szélességű, könnyen járható, sima felületet.
– Nem lesz az túl ronda? Mint egy kábelfektetés után visszaaszfaltozott árok?
– Körültekintő tervezés, minőségi anyagválasztás és minőségi kivitelezés mellett nem.
– Három évvel ezelőtt írtunk arról, hogy lezárult a Várkert meglehetősen zűrös története, csak épp azóta is omlik, pusztul az épület. Ez a létesítmény szerepel az EKF-es fejlesztések között?
– Igen, mindenképpen szeretnénk felújítani. Úgy tervezzük, hogy a digitális előadó- és alkotóművészeti ágaknak biztosítunk majd benne teret és helyet.