Az interneten böngészve a keresőszó beírása után szinte azonnal százasával jönnek elő a találatok a mobilszolgáltatók szerződött garanciális szervizelésével kapcsolatos tapasztalatokról.
Ismerőseim körében szervezett körkérdés után kísérletet tettem arra, hogy kinyomozzam, mi történik a hibás telefonok szervizbe való beadása után.
Ami az egyáltalán nem reprezentatív közvélemény-kutatásom eredményét illeti, elöljáróban elmondhatom: a kép közel sem annyira sötét, mint amit az interneten névtelenségbe burkolózó kommentelők fórumain olvashatunk. Ismerőseimtől megtudtam, volt rá példa, hogy a garancia alatt levő hibás készüléket a szolgáltató azonnal kicserélte, de volt példa az ellenkezőjére is. Egyikük javíthatatlan készülékének cseréjét, nem kevés személyes utánajárás után – kizárólag az illető rámenősségének köszönhetően – a garanciaidő utolsó napján sikerült lebonyolítania. Olyan történetet is hallottam – erre érdemes odafigyelni –, hogy az eldeformálódott aksi miatt leadott telefon tulajdonosának az javasolták, vegyen új akkumulátort, majd a következő számláján a szolgáltató jóváírja az árát. Ami viszont elmaradt, mert az ügyet intéző bolt csupán „szerződött partnere” volt a szolgáltatónak.
Másik ismerősöm iPhone készüléke az elsődleges hibafeltárás során szoftverhibával ment szervizbe, közel három hét után egy értelmezhetetlen, „beázás miatt nem garanciális hiba” jelzéssel jutott vissza a tulajdonosához, és ez állítólag nem egyedi eset. Az ügyintézők a vállukat vonogatják, és jó tanácsokat osztogatnak: „Ne vigye a készülékét olyan környezetbe, ahol pára, nedvesség érheti.” Vagyis a 200 ezer forintos készüléket még a szellőtől is óvni kell.
Gondoltam a téma megér egy kis hamisságot: szolgáltatóm viszonteladójánál szervizelésre leadtam egy tökéletesen működő mobilkészüléket azzal, hogy beszélgetés közben a hívó felek nem hallanak. Cserekészüléket kaptam, és várnom kellett. Eltelt a „kötelező” három hét, és meg is jött az értesítés: mehetek a telefonomért. A jegyzőkönyv szerint „fizikai sérülés található a készüléken, amelyet csak térítésesen lehet javítani. A sérülés kijavítása után van lehetőség a garanciális hiba kijavítására. A hiba az USB kapcsolati hiba”.
Amellett, hogy az utolsó mondat értelmezhetetlen, mondanom sem kell, hogy a készülék, ahogyan leadása előtt, azóta is tökéletesen működik. Érintetlen volt, ugyanúgy került vissza hozzám, mint ahogy leadtam, nem hogy bekacsolva nem volt, még a hátlapot sem vették le a szervizelés három hete során.
Kérdéseinkkel megkerestük a szolgáltatót és a szervizt is: kíváncsiak voltunk arra, mikén zajlik a hibás készülékek vizsgálata (ha zajlik ilyen egyáltalán), miért nem a szoftverfrissítéssel kezdik a telefonok javítását? Miközben nem is nyúltak hozzá, hogyan közölhetik az ügyféllel, hogy „javításra leadott készüléked elkészült, melyet a leadás helyszínen nyitvatartási időben átvehetsz”? Miért kellene a fizikai sérülést térítés mellett kijavítani ahhoz, hogy a garanciális, javítást elvégezzék?
Kérdéseinkre egy hét alatt sem reagáltak. Amennyiben időközben érkezne válasz a szolgáltató felől, vagy a kamu javítást(?) végző Telemax GSM szerviztől, azt közzétesszük. Addig is az olvasókra bízzuk a tanulságok levonását.
Nyéki Roland