Mennyire része Kassák ma a kortárs kultúrának? – merül fel a kérdés a balatonfüredi Vaszary Galériában megnyílt kiállítás látogatójában. Szerintem abszolút. Az avantgárd tipográfia és grafika tőle ered, az ő gyökeréből indultak el a máig érvényes grafikai megoldások, ezt mindenki látja, aki ránéz az általa készített Ma című folyóiratra.
Vele kezdődik a modern magyar tipográfia. Elsők között szakított a képzőművészeti ábrázolás megszokott normáival, a beidegzett formákkal: egyszerűsít, levetkőz magáról minden fölösleges külsőséget. Visszamegy az alapokhoz, a mértani formához és a két alapszínhez, a fehérhez és a feketéhez. A geometria és a matematika rendszerén alapuló művészetének az egyszerű konstrukciók váltak a formanyelvévé. Életműve, akárcsak a munkái, szigorúan összeszerkesztett, mint egy gép. Született munkásember volt, mindenféle forradalmi elképzelésekkel. Jól tükrözi ezt a kassáki világszemléletet, filozófiát a Balatonfüreden megnyílt kiállítás címe: „Romboljatok, hogy építhessetek!” A képarchitektúráról írt sorai ma is irányadók a neoavantgárdok számára: „A képarchitektúra nem a síkba befelé, hanem a síkból kifelé építkezik…”
Szeredi Merse Pál a kiállítás kurátora Kassák folyóiratain keresztül nem csak a költőt és a grafikust mutatja be, hanem bepillantást nyújt az egész magyar avantgárd művészetbe, kiemelt hangsúllyal a nemzetközi kapcsolatokra. A magyar avantgárd apostola gyalogosan bejárta Európát azért, hogy lássa, mi van az ország határain kívül. Ennek a fiatalkori tapasztalatnak a fontosságát Forgács Éva művészettörténész is kiemelte a kiállítást megnyitó beszédében. Bár elsősorban a menhelyek világát, a társadalom peremére került emberek életét tudta megtapasztalni, de azt jól látta, hogy sok hozzá hasonlóan gondolkodó ember van Európa-szerte.
Bécsben, Budapesten az avantgárd művészek az ő lapjai körül szerveződtek csoporttá, A Tett, a Ma és a Dokumentum című folyóiratok pedig összművészeti alkotásként egyesítették az irodalom és képzőművészet eredményeit. A füredi kiállításra elhozott művek is jól tükrözik, hogy az 1910-es és 1920-as években milyen jelentős nemzetközi kapcsolatrendszert alakított ki ez a kör bekapcsolódva az expresszionizmus, a dadaizmus, a konstruktivizmus és a szürrealizmus nemzetközi hálózataiba.
A kiállítás a Petőfi Irodalmi Múzeum és a Kassák Múzeum együttműködésével valósult meg, a bemutatott műalkotások pedig számos múzeumból és magángyűjteményből érkeztek a Vaszary Galériába.
A „Romboljatok, hogy építhessetek!” megtekinthető: március 16-tól június 30-ig.
Vezető kép: Kassák Lajos, a szigligeti alkotóházban 1965-ben. Maga a megtestesült avantgárd Fotó: Fortepan