A város lakosságát leginkább érdeklő kérdésekre is választ kaptunk a mai közgyűlésen. Mikor fejeződnek be Veszprémben az útfelújítások? Lesz-e még ingyenes parkolási lehetőség a városban? Kinyitnak-e a kis posták?
Az év utolsó testületi ülésén nagyon sok témában döntöttek a képviselők.
Január 6-a a határidő, de nem mindenhol tudják addig befejezni
– November 28-án lezárták a Balaton Pláza melletti murvás parkolót. A híradásokban az szerepelt, hogy ez a parkoló csak 2023 áprilisában fog újra megnyílni – kezdte Katanics Sándor (független) napirend előtti kérdését. – Azt szeretném megkérdezni, lesz-e még ingyenes parkolási lehetőség Veszprém belvárosához közeli közterületen a következő évtől is, vagy ez végleg megszűnik az itt élők és a városunkba látogatók számára? A másik kérdésem: mi az a legvégső határidő, amikor Veszprémben megszűnnek a szinte mindenhol tapasztalható útlezárások, befejeződnek az útfelújítások?
– Jelentős parkolóbővítésbe kezdtünk – válaszolta a polgármester. – Parkolóház épült az ActiCity mellett. Az egyetem mögött mélygarázs épül. Jelentős számú gépocsi parkolására lesz alkalmas a Szikvízparkoló, a Balaton Bútorgyár volt területén pedig áprilisra készül el a 82 férőhelyes parkoló. Mindegyik fizetős lesz.
Az útfelújításokkal kapcsolatban elmondta, hogy ő személy szerint sem maradéktalanul elégedett. Megjegyezte: a kivitelező, a Swietelsky Kft. „alulméretezte a lehetőséget a humánerőforrásban”. Egyébként 24 utca felújításáról van szó, amit hat csomagra bontottak szét. Január 6-a a munkálatok befejezésének végső határideje. A különböző „csomagok” kivitelezése most még különböző fázisban van. Az viszont biztos, hogy a Kígyó és a Tulipán utcában csak tavasszal végeznek.
– A kivitelező a csúszás miatt minden bizonnyal kötbért fog fizetni – zárta le a polgármester.
– Nagyon hiányzik Veszprémben az ingyenes parkolási lehetőség – jegyezte meg Katanics Sándor. – A város szélére kellenének nagy ingyenes parkolók, emellett pedig a helyi közösségi közlekedésen is javítani kellene.
A hulladékkezelő ügyében még nincs döntés
– Az Európai Csalás Elleni Hivatal novemberben zárta le négy magyarországi komplex regionális hulladékgazdálkodási projekt megvalósulásának vizsgálatát – indította el interpellációját Hartmann Ferenc frakcióvezető (MSZP–LMP–Párbeszéd). – A szakemberek tervezési hibákat és a projektcélok megsértését állapították meg az Észak–Balatoni Térség Regionális Települési Szilárdhulladék-kezelési Önkormányzati Társulás esetében is. Ezek tűzeseteket okoztak, negatív hatással voltak a környezetre, és szörnyű szaghoz vezettek. A hiba miatt kezeletlen biológiai hulladékot is elhelyeztek a lerakóban. Az utóbbit azóta is másik lerakóhelyre kénytelen szállítani az üzemeltető, ezzel is folyamatosan sértve az eredeti támogatási célokat. Az OLAF a négy projekt esetében csaknem 11 millió euró, azaz 4,4 milliárd forint visszavonását javasolja az Európai Bizottságnak. Mekkora összegű támogatás visszafizetését javasolja az OLAF az Észak–Balatoni Térség Regionális Települési Szilárdhulladék-kezelési Önkormányzati Társulás esetében? Amennyiben lesz ilyen kötelezettség, azt a kormány magára vállalja, vagy a társulás településeinek kell azt visszafizetni?
– Amiről szó van, az egy ajánlás, döntés még nem érkezett a társuláshoz – reagált a polgármester. – A társulás minden esetben teljesítette a kötelezettségét. A királyszentistváni négy saját projektünkből három már lezárult, a létesítményeket üzembe helyeztük.
Arra nem kaptunk választ, hogy a javasolt 4,4 millárd forintos büntetésből mekkora bírságot vonnak maguk után a királyszentistváni mulasztások.
Egyedül nem megy, csak állami segítséggel
Ugyancsak Hartmann képviselő vetette fel interpellációban az ivóvízellátás problémáját:
– A hazai víziközmű-szolgáltatóknál tíz éve változatlan és nem kifejezetten „egészséges” a bevételi struktúra, mert a „rezsicsökkentés” fedőnevű átveréssel a Fidesz-kormány befagyasztotta a víz- és csatornadíjakat (is). Nyáron kíméletlenül szembesültünk vele, hogy az ívó- és szennyvízszolgáltatókat is brutális energiaár növekedés zsigereli. Erről Matolcsy jegybankelnök őszinteségi performansza óta tudjuk, hogy évtizedes elhibázott kormányzati döntések sorozata miatt ekkora. Ha nem tudják garantálni az ivóvíz-szolgáltatást, az állam einstandolja a cégek, köztük a Bakonykarszt teljes vagyonát. Tehát: mi lesz a veszprémi ivóvíz- és csatornaszolgáltatás sorsa?
– A kormány javaslattal élt az önkormányzatok felé – kezdte válaszát Porga Gyula. – Veszprém esetében is meghatározott bizonyos feltételeket. Döntés még nem született. Én továbbra is azt fogom képviselni, hogy a szolgáltatás biztonsága a legfontosabb, a víziközmű vagyon pedig maradjon a város tulajdonában. Megjegyzem: csak állami segítséggel tudjuk a szolgáltatás színvonalát garantálni.
Hány polgárőr van Veszprémben?
Egy évvel ezelőtt alakult meg a Veszprémi Polgárőr Egyesület. Gerstmár Ferenc (LMP) napirend előtt afelől érdeklődött, hogy hol tart az egyesület építkezése, hány tagja van most az egyesületnek.
– A legutóbbi közmeghallgatáson elhangzott, hogy a városnak mindig is voltak olyan pontjai, amelyek közbiztonság szempontjából kritikusabbak, ahol előszeretettel gyülekeznek azon állampolgárok, akik a társadalmi együttélés normáit nem biztos, hogy minden esetben magukénak tekintik. A rendszeres polgárőri jelenlét ezeken a helyszíneken növelhetné a lakosság szubjektív biztonságérzetét. Van erre kapacitása az egyesületnek? Hány polgárőr tevékenykedik jelenleg Veszprémben?
Pálinkás Roland (Fidesz–KDNP) elmondta: a program a terveknek megfelelően halad. Öt jelentkező kiképzése már befejeződött, tíz emberé folyamatban van. Ők mindannyian a Jutasi úton laknak. Azt azonban nem tudtuk meg, hogy összesen hány polgárőr van Veszprémben (a szerk. megj.).
Elektromos töltőállomások – jövőre jobb lesz a szolgáltatás
Zakar Csaba (független) a piac melletti elektromos töltőállomással kapcsolatos lakossági panaszokat közvetítette a közgyűlés felé.
– A szóban forgó töltőállomást nem az MVM állította fel és üzemelteti, hanem egy kft. – reagált Porga Gyula. – A kft.-vel kötött szerződés jövőre jár le. Bízom benne, hogy utána nem lesznek meghibásodások!
A Csererdőben a helyzet változatlan
Hartmann Ferenc szóvá tette, hogy ugyan a Csererdőben működő infrastruktúra-szolgáltatóval felbontotta a szerződést az önkormányzat, az ott működő vállalkozások problémája továbbra is megoldatlan. Ráadásul a téma nem szerepel a mostani közgyűlés napirendjén sem.
– Nem rajtunk múlik a dolog – magyarázta a polgármester. – Még mindig a szakértői jelentésre várunk. Ezután fogjuk megkeresni a gazdasági társaságokat, amelyek vezetőit egyébként tegnap tájékoztattam a helyzetről. Bízom benne, hogy a januári közgyűlésen már tárgyalni tudunk a témáról.
Buszbérletek, gyalogátkelők
Az önkormányzat megállapodott az illetékes minisztériummal arról, hogy a helyközi járatokon a Szabadság lakótelepre, valamint a Gyulafirátótra és Kádártára közlekedők továbbra is a V-Busz jegyeivel, illetve bérleteivel utazhassanak. Ez a városnak idén 21 millió forintjába került, 2023-ban 23 millióba fog kerülni. Porga Gyula megjegyezte: a rátótiak és a kádártaiak részérőé megduplázódott az igény erre a szolgáltatásra.
Katanics Sándor fölvetette, hogy az elmúlt napok eseményei is indokolják a gyalogátkelők megvilágításának megoldását. A városban több mint száz gyalogátkelőhely van. A polgármester szerint a közvilágítás tervezett korszerűsítése jobb láthatóságot eredményez majd.
Zárva maradnak a kis posták
Veszprémben négy kis posta működését függesztette fel a Magyar Posta Zrt. Az önkormányzat tárgyalt ezeknek a január elsejei újranyitásáról, de a posta feltételeit nem tudja vállalni.
– Azt kérték, hogy a működési költség 50 százalékát vállaljuk fel – kezdte magyarázatát a polgármester. – Ez a Cholnoky posta esetében havi nettó 37,7 millió forint lenne, a dózsavárosié 29,7 millió, a Victor Hugo utcában működőé 24,3 millió, a vasútállomáson lévőében pedig 17,4 millió. A Cholnoky postát naponta 364 ügyfél kereste föl, a dózsavárosit 263, a Victor Hugo utcait 191, a vasútállomáson lévőt 148.
Porga Gyula hangsúlyozta: miközben az Energetikai Tanács városi szolgáltatásokat (kulturális intézmények, óvodák) volt kénytelen csökkenteni, a város nem teheti meg, hogy állami tulajdonú cég finanszírozásába száll be.
– Lesz-e arra lehetőség, hogy a költségvetés tárgyalásakor döntsünk egy további postahivatal újranyitásáról? – kérdezte Hartmann Ferenc.
– A posta részéről nem volt túl elegáns, hogy az önkormányzatok nyakába varrja a költségeit – jegyezte meg Katanics Sándor. – Rengeteg mindenre jut pénz, és itt most nem fogok az országos politikával foglalkozni…
– Nemcsak a postabezárás idegesíti a lakosságot, hanem a nyitva lévők túlzsúfoltsága is – tette hozzá Guzslován Gábor (Szakszervezetek). – A főpostán és a Munkácsyn el kell várni a megfelelő szolgáltatást a postától!
– Ez utóbbit mi is jeleztük a posta felé – mondta a polgármester. – Megjegyzem: az elmúlt három évben 24 százalékkal csökkent a Magyar Posta Zrt. forgalma, ami óriási veszteség számára. Ígérem, a jövő évi költségvetés vitájában megnézzük, hogy ki tudunk-e nyitni egy fiókot.
A fideszes képviselők végül megszavazták, hogy ne nyissanak ki a kis posták. Az ellenzékiek tartózkodtak, illetve nemmel szavaztak.
Állatkert, városi tévé, programiroda
A Kittenberger Kálmán Növény- és Vadaspark Szolgáltató Kft., a Veszprém Televízió és Lapkiadó Kft., valamint a Veszprémi Programiroda Kft. 100 százalékos önkormányzati tulajdonban áll. A közgyűlés módosította a velük kötött támogatási szerződéseket. (A fideszesek megszavazták, az ellenzékiek tartózkodtak, vagy nemmel szavaztak.)
A közgyűlés döntött a külső körgyűrűn megépült Állatmenhely Kompetencia Központhoz vezető út építéséről is.
A lakossági LED-csere programról külön cikkben számolunk be.
A vezető képen a Hangvilla alatti útszakasz felújítása. A közlekedők már nagyon várják a befejezését. Fotók: a szerző