Mi a fontos és mi a fontosabb? Jó-e az, hogy az Aréna bővítésén túl sportuszoda és jégcsarnok is épül Veszprémben, miközben strandról, élményfürdőről továbbra is hiába álmodoznak a megyeszékhely lakói? A közösségi közlekedés javítása, az energiahatékonysági korszerűsítés, a bérlakásépítés nem lett volna előrébb való, mint a nagy ívű sportkomplexum megvalósítása?
Az ellenzéki oldalon megfogalmazódó kérdések az önkormányzat legutóbbi közgyűlésén hangzottak el Porga Gyula polgármester beszámolójához kapcsolódva, amelyben a Modern Városok Programban való részvételt foglalta össze.
Orbán és a véges források
Felvetődött az is, hogy az Orbán Viktor miniszterelnökkel aláírt megállapodás tartalmát milyen megfontolások alakították, miért nem volt róla testületi egyeztetés és mi a garancia rá, hogy a benne szereplő projektek megvalósulnak. Emlékeztettek rá, hogy az Aranyosvölgyi új viadukt és a 8-as út fejlesztése eredetileg szerepelt a megállapodásban, majd kikerült belőle, végül visszakerült. Porga Gyula válaszában elmondta, hogy a megállapodás alapjául a képviselők által korábban elfogadott integrált településfejlesztési stratégia szolgált. Mivel a kormányzati források végesek, arról, hogy országosan hova, mire és mennyi jutott, Orbán Viktor döntött. A garancia – tette hozzá – maga a megállapodás, aminek a tartalma soha nem változott, ugyanakkor elismerte, hogy a forrásokat illetően lehetnek változások. A strand ennek az előterjesztésnek nem része, de talán próbáljunk meg örülni annak, ami van és dolgozni azért, ami nincs – zárta le az eszmecserét.
Dátumok és ígéretek
A Veszprémet érintő útfejlesztésekről szóló tájékoztatót követően tovább „ragozták” a kérdést a képviselők. Hartmann Ferenc úgy látja, hogy csupán dátumok és ígéretek vannak, meg persze remény, de a valóság ezzel szemben nem túl bíztató. A 8-as út déli elkerülő szakasza 2020-ig nem szerepel a fejlesztési programokban, az M8-as, M4-es gyorsforgalmi utak megépítése 2022-ig elnapolva, a Kádárta-Gyulafirátóti elkerülőre nincs betervezve forrás, a 8-as és a 82-es utak közötti átkötés az Arénánál távoli álom, lévén, hogy tanulmányok, tervek nincsenek, a belső körgyűrű hiányzó szakaszának megépítéséről nincs szó az előterjesztésben, az intermodális csomópont megvalósítására a város nem nyert forrásokat. Mindeközben működésképtelen, szűk körforgalmakkal tömjük tele a várost. Az, hogy a város megközelíthetőségét javító útfejlesztések nem valósulnak meg az Európa Kulturális Fővárosa cím remélt elnyeréséig, jelentősen rontja Veszprém gazdasági és turisztikai vonzerejét – jegyezte meg.
Ki mennyit tett a 8-as útért
Brányi Mária alpolgármester nem látja ennyire rossznak a helyzetet, szerinte Veszprém vasúton és közúton egyaránt elég jól megközelíthető, Budapest-Székesfehérvár irányából mindenképpen. A körforgalmakat ért kritikát azzal hárította el, hogy a mérnök kollégái szakértelmében fenntartás nélkül megbízik. Porga Gyula úgy reagált, hogy a 8-as út problémája nem 2010-ben keletkezett, a fejlesztések elmaradásáért minden korábbi kormánynak felelőssége van. A veszprémi parlamenti képviselők közül néhai Horváth Balázs tette a legtöbbet az ügy érdekében, hasonló képviselői aktivitást 2015 óta nem tapasztaltak – szúrt oda a mostani országgyűlési képviselőnek címezve. (Hozzátesszük: a 8-as déli elkerülő szakaszával kapcsolatban Kész Zoltán két ízben is írásbeli kérdést intézett miniszterekhez, egy alkalommal interpellált a parlamentben, idén májusban pedig költségvetési módosító indítványt nyújtott be, amely pénzt is átcsoportosított volna a 8-as elkerülőjének négysávosítására.)
Parkolási mizéria
Sokakat foglalkoztató problémát vetett fel napirend előtti kérdésként Katanics Sándor. A zöldterületen parkolás egyre elharapózóbb jelenségére hívta fel a figyelmet és azt tudakolta, milyen eszközei vannak az önkormányzatnak, hogy a környezetkárosításnak véget vessenek. Porga Gyula válaszából kiderült, hogy egy – nem önkormányzati – szabályozási malőr miatt egyelőre csak fizikai eszközökkel lehet a füvön parkolást megakadályozni. A belvárosban összesen 5000 fizetős és nem fizetős parkolóhely van, de elkerülhetetlen, hogy további parkolók létesüljenek a belváros peremén.
Hulladékudvar a Haszkovón
Czaun János ugyancsak napirend előtt számolt be arról, hogy a Haszkovó úti garázstelepen jövő év végéig egy új hulladékudvar létesül, ahol a Kistó utcai telephez hasonlóan lehetőség lesz egyebek között papír, üveg, veszélyes hulladék, gumiabroncsok, hűtők, televíziók, ruha és cipő, kerti zöldhulladék és háztartási lomok elhelyezésére.
Jó hír az állatvédőknek
Jó hír az állatvédőknek, hogy új, korszerűbb állatmenhely létesítésére az önkormányzat földhasználati jogot biztosít Veszprém külterületén az állatmentéssel foglalkozó szervezetek számára. Sürgősséggel szavazták meg a képviselők, hogy a kulturális örökség védelméről szóló törvényben biztosított elővételi jogával élve az önkormányzat megvásárolja a Jókai utca 8. szám alatti ingatlant huszonöt millió forintért. Azon az utcasoron ez lesz az egyetlen önkormányzati tulajdonú ingatlan – hangzott el az indoklásban –, aminek a jövőben fontos turisztikai szerepe lehet.