A veszprémi Lovassy László Gimnázium a Mathias Corvinus Collegium (MCC) által készített középiskolai rangsorban jelentősen előrelépett, a harmadik helyet foglalja el. A hagyományosnak elismert HVG‑rangsorokban már eddig is évek óta az első tíz hely egyikén szerepelt.
Családi beszélgetésekben és a diákok között is ugratások forrása az országos középiskolai rangsorok helyezése. Egy évtizede a HVG minden évben kiadványt is szentel az első száz középiskola minősítésének.
A szülők közül kevesen vannak, akik csak ez alapján választják meg gyermekeik gimnáziumát. Ideális esetben velük együtt döntenek a továbbtanulás helyéről, hiszen legalább annyit nyom a latban, csemetéjük milyen képességekkel rendelkezik, milyen messze van az iskola, mennyire kellemes a környezete, a családi hagyományok hová kötik őket. Szakemberek évek óta elemzik a rangsort, amely mérhető eredmények alapján készül, például az érettségi vizsgák eredményei, az országos tanulmányi versenyeken elért helyezések, a nyelvvizsgák száma. Hangsúlyozzák, hogy az első tíz helyezett iskola között nincs érdemi különbség, egészen kis eltérések befolyásolják az éppen aktuális helyezéseket. Miután a sorrendben túl nagy változások nincsenek, egyértelmű, hogy a diákok kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtanak az érettségin, a kompetenciaméréseken egyaránt. Nem üstökösként jelenik meg egy-egy iskola – a Lovassy sem –, a listák hosszú évek munkáját tükrözik.
Új szereplő jelentkezett a gimnáziumok minősítésére: az MCC listájának összeállítói négyszáz iskola adataival dolgoztak, amelyeket az Oktatási Hivatal bocsátott rendelkezésükre. Míg a HVG novemberben szokta közzétenni rangsorát, most a Corvinus Collégium közvetlenül az előtt, hogy dönteni kell a középiskolai továbbtanulásról. Sőt, azt állítják, hogy testközelből tudják megítélni a képzéseket, mert „a Mathias Corvinus Collegium tizenhét magyarországi képzési helyszínen, két kivétellel minden vármegyében folytatja középiskolás programját”. Tapasztalataikra hivatkozva három különleges, eddig figyelmen kívül hagyott szemponttal is számoltak a lista összeállításakor: figyelték a középiskolák népszerűségét, oktatómunkájuk eredményességét és a tehetséggondozás sikerét. Azt állítják, hogy az új szempontokat azonos súllyal vették figyelembe a mérhető teljesítményekkel.
A kedves Olvasó az összeállításkor észrevehet némi ideológiai szándékot, annak viszont velünk örülhet, hogy a Lovassy-gimnázium diákjai és tanárai minden listán kitűnően szerepelnek!
Fotó: A szerző egy ballagási ünnepséget örökített meg a Lovassy tornatermében