A Civil Közoktatási Platform levelet küldött Balog Zoltánnak, az emberi erőforrások miniszterének. Levelüket különösen időszerűvé tette, hogy a – többek között az oktatás tartalmi kérdéseivel, a diákok túlterheltségével kapcsolatos – bírálatokat mostanában azzal szokás elhárítani, hogy ezek a problémák az új NAT folyamatban levő munkálatai során megoldódnak.
A CKP által már korábban megfogalmazott aggályokat és kétségeket megerősíteni vagy cáfolni egyaránt lehetetlen, hiszen sem a szakmai, sem a szélesebb közvélemény továbbra sem rendelkezik az ehhez szükséges információkkal.
Különféle nyilatkozatokban elhangzott, hogy 2019. szeptember 1-jén már az új tantervek (NAT, kerettantervek, helyi tantervek) alapján kell, hogy elinduljon a tanév.
Tekintettel a hátralévő, rendkívül kevés időre, a Civil Közoktatási Platform hét kérdéskörben vár választ Balog Zoltántól.
Közülük talán a legfontosabb az ütemezésre vonatkozik. Ha tényleg 2019. szeptember 1-jén kívánnak indulni az új rendszerrel, akkor a CKP szerint
– 2019. június végéig már készen kell állniuk a helyi tanterveknek,
– 2019 februárjában meg kell történni a tankönyvrendelésnek, vagyis ezen időpontig el kell készülniük legalább elektronikus formában a tankönyveknek és más taneszközöknek,
– ha csak hat hónapot számolunk a taneszközökkel kapcsolatos fejlesztési, tartalmi és
szerkesztési munkálatokra, akkor a NAT-nak és a kerettanterveknek 2018. szeptember 1-jén már ismerteknek kellene lenniük, miközben a projekt ütemezése szerint kialakításuk munkálatait csak 2018. október 30-a után lehet elkezdeni,
– a kalkulációk során nem vették figyelembe a pedagógusok és az
intézményvezetők felkészítéséhez és a szakmai, társadalmi vitához szükséges időt.
Azt kérdezik Balog Zoltántól, hogy e tények alapján miképpen látja az új tartalmi szabályozás bevezetésének lehetőségét? Feloldható-e ez az ellentmondás, másképpen: időzavar?
Arra is választ várnak:
– van-e már hivatalos döntés a 2019. szeptemberi 1-jei kezdésről?
– kik és milyen határidővel írják meg a szükséges dokumentumokat, illetve a megfelelő jogszabályokat?
– hogyan kívánják előkészíteni, bevezetni az általános iskola végére tervezett vizsgát? Egyáltalán, milyen alapon döntöttek ennek szükségességéről?
– készül-e újabb NAT- koncepció, vagy a korábban napvilágra került anyagot kell annak tekinteni?
– várható-e a koncepcióról komoly társadalmi egyeztetési folyamat?
A levél teljes terjedelmében itt elolvasható.